• 27 april 2018 om 19:12

    Hmmm… XTZ660 aan t herbouwen…
    Accu op de lader… contact aan (controlelampjes branden!) Dus hoofdzekering is OK..
    Startknop ingedrukt… Geen reactie vanuit t vooronder. TOTAAL NIETS….. Geen draaiende startmotor…Niet eens een ‘poging tot..’   Contacten nagelopen…
    Lijkt allemaal goed.

    Iemand een idee?   En als de startmotor is overleden, hoe kan ik dat dan ff eenvoudig checken? Gewoon dikke plus op de plus vd starftmotor?

    Of  heeft iemand nog andere suggesties?

     

  • 27 april 2018 om 22:14

    Als ik met een dikke schroevendraaier de beide polen van t startrelais kortsluit, gaat de startmotor draaien, en doet ie pogingen om te starten…

    dus… érgens lijkt t startrelais niet te worden aangestuurd/ingeschakeld… en krijgt ie dus geen ‘opdracht’   ….   Kabeltjes heb ik allemaal nagelopen en doorgemeten… Geen kabelbreukje gevonden, maakt nergens contact met massa (geen doorgeschuurde isolatie, dus) en geen losse contactjes…

    en nu?

     

  • 28 april 2018 om 08:51

    Meet je wel een spanning op het stekkertje van het relais als je de startknop indrukt?

    Ofwel waar stopt de “opdracht” starten? (Startknop, relais)

    Als het relais wel de “opdracht” maar niets doet is waarschijnlijk je relais niet goed meer.

    Krijgt hij geen “opdracht” dan bij het startknopje meten, meet je daar ook niets dan verder terug in het schema totdat je wel spanning kan meten.

     

  • 28 april 2018 om 10:30

    Dank, Raymond… Dit zijn nu de stapjes die ik aan t doorzoeken ben.
    Ik heb spanning bij t contactslot, als de sleutel goed gezet wordt..
    van daar uit ‘verwdwijnt’ de spanning ergens… Schakelaar voor t starten is gecontroleerd en OK. Net als de zijstandaardschakelaar, de koppeling-schakelaar en het stukje voor ‘aansturing’ naar t relais.
    Daar krijg ik netjes oneindige weerstand of -indien schakelaar “aan”  een lage weerstand.

    Wat nog NIET is gelukt, is om te vinden waarom ik geen spanning heb bij de ‘aanvoer’ richting de startknop. Op de stekker die daar tussen de framebuizen hangt (achter de vulopening van de koelvloeistof) meet ik nul voltjes. Is nie goe!
    Ik denk dat ik vanaf de accu daar naar toe zo ff ga overbruggen met een apart en gezekerd electrasnoertje . Als dat helpt zit t m dus ergens tussen contactslot-spanninngstoevoer en dat punt… En dan op zoek naar waar dat ‘ergens’ is…

    Maar nu heb ik eerst een bakkie Pleuâh verdiend…

     

  • 28 april 2018 om 10:34

    Motor staat wel in zijn neutraal… maar ja..
    Zou t ook nog de neutraalstand(-schakelaar) kunnen zijn?

    controlelampjes zijn voor t meerendeel overleden. Dus ik ga na de koffie eerst ff nieuwe insteeklampjes scoren, zodat ik kan zien of die neutraalstand wel netjes wordt gecommuniceerd.

    Ik mag nóg weer een keer vaststellen dat ik meer liefde heb voor de 34L…
    Daar zitten al die toeters en bellen niet aan…

     

  • 28 april 2018 om 14:57

    Eureka !!!

    t zat m dus niet in de bedrading, slechte contactjes of watr dan ook.  De “Starting-circuit-cut-off-relay”  was overleden.

    Gelukkiug vond ik in de XTZ660 grabbelton nog een ander exemplaar… Contactjes schoon… contactspray er tussen… En ja, hoor… Hij start weer netjes als je op t fabuleuze start-knoppie drukt!

    (althans doet een poging)

    voortaan heet dat relais dus niet meer CUT-OFF… maar KUT-off…
    Wat een kolereklus om dat te vinden…

    Maar goed… Dóórrr!!!
    Ik ben helemaal HEPPIE

  • 28 april 2018 om 21:53

    Hmmm… Toch nog weer wat tegenslagen… Bij t netjes afmonteren is de boel weer overleden. Dood. Klaar.

    Dus…. Opnieuw puzzelen, meten … En ja, hoor… Daar zijn ze:  de verborgen kabelbreukjes en gecorrodeerde stekkers.  Sommigen zelfs zo erg dat de contacten doorgerot waren. Je verzint t niet.

    Nu heb ik er nieuwe connectoren er in gemarteld. En de boel doet t weer.

  • 29 april 2018 om 12:57

    Goed bezig Jasper, leuk om te volgen. Nog geen foto’s gemaakt van je activiteiten?

    Kan mij herinneren dat je bij de Rally 660 destijds ook wat problemen had met je neutraal schakelaar.

    • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 12 maanden geleden door TheHunter.
  • 29 april 2018 om 21:26

    Your whish is my command….

    beginstadium...

  • 29 april 2018 om 21:28

    En eerst dus de achterrem/rwant dat was niet veel meer....emklauw/schijfrem vervangen….

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 29 april 2018 om 21:29

    En toen barstte de electra-ellende los.  fraai voorb eeld van wat je níet wilt zien.

  • 29 april 2018 om 21:34

    Vanmiddag na de Formule-1 toch nog weer wat zitten prutsen…
    En er achter gekomen dat een vorige eigenaar behoorlijk de boel verneukt heeft. Niet alleen de achterrem maar ook de voorrem zat nagenoeg vast.  Ik weet nu waarom… Remplokjes waren versleten en toen ik ze wilde demonteren, bleek er één gebroken. Dat loopt natuurlijk lekker klem/aan, en daardoor remt de schijf voortdurend. In ieder geval een beetje.
    Dus de hele zooi dan maar wisselen, dacht ik.

    Ja.. DACHT ik… want één van de borg-bouten (imbus) voor de remblokjes is doorgedraaid En die krijg je er dus niet meer uit zonder ernstig revisiewerk.

    Daar ben ik een poos mee bezig geweest… Totdat ik me bedacht dat er misschien nog wel iets bruikbaars in de ‘grabbelton’ zou liggen… En verdomd !!!  Dus nu heb ik de hele zooi aan omgezet.  Kost weer wat extra moeite, maar dan hebbie ook wat… Op die foto moet je nog even wachten want t is nu te donker in mijn schuurtje voor een fatsoendelijk plaatje.

    Moraal van dit verhaal… Gooi nooit iets weg !!!!