• 20 maart 2011 om 21:30

    TheHunter schrijft:

    Op de 3AJ kop zit geen olie retour punt naar het olietankje. Het punt zit al wel in het allu gegoten. Deze twee weken geleden open geboord en nippel in gelijmd, blijkt deze net te lang komt net niet tegen het frame aan plus minus 10mm. Ruimte te weinig voor haakse bocht van de leiding, gaat dan knieken.

    En nippel iets afkorten? Heb je daar nog ruimte voor?

  • 22 maart 2011 om 21:00

    Bij mijn weten zit er geen pakking achter, zal morgen even kijken, heb dan een boek van 600 blok. Ik heb het over de oliepomp. :kiss:

  • 4 april 2011 om 21:36

    Jona,
    De demonstratie van je resultaat gisteren op weg naar het museum was verbluffend.
    Van de DTA leden viel de mond open, zo mooi !!
    Nog wat tuningadvies gekregen en dan is ie klaar voor de Raid !

    Geniet ervan!
    Frans

  • 8 april 2011 om 19:17

    Alweer even stil rond dit topic, juist nu alles klaar moet voor de RAID. Komt dat er nog veel moest gebeuren en prioriteit lag bij de motor en niet bij dit topic sorry. Morgen desserts monteren, K&N filter. Donderdag gaat de motor op de bank, wil mengsel verhouding weten.

    Vorige week zaterdag avond samen met Jouke tot 03.00 gesleuteld om fiets klaar te krijgen voor de volgende dag. Zondag stuk meer gereden richting Frankrijk, blok klonk niet zoals ik wenste. Daarom maandag blok er weer uitgetild en kop open gemaakt. Andere nokkenas gemonteerd en goed op tijd gezet. ‘s Avond Jeroen nog gebeld met de vragen, nog bedankt Dinsdag avond motor weer terug gemonteerd en laten lopen. Omdat ik nog twijfelde en banden moest halen in Hendrik Ido Ambacht daar heen gereden, samen met Fred stationair mensen afgesleld. (10 halve slagen uit, fabriek setting is 4 slagen)

    Foto’s

    Voor het eerst buiten

    Das pas un knalpijp

    Olie in het blok, kanaal naar de olie pomp.

    Zondag ochtend voor de rit

    Nieuw gespakte velgen

    Der zusje

    Maandag avond

  • 8 april 2011 om 19:31

    Ziet er uit als een beest van een machine, met die voorvork. Ga je veel plezier van hebben. Jammer dat die nokkenas je niet bracht wat je er van verwachtte.

    Die nokkenas komt toch uit die 550? Hoe klonk dat blok?

  • 8 april 2011 om 19:40

    Dit is ook het 550 blok, in oude situatie tikte dat blok ook. Maar had verwacht dat dat kwam door dat nokkenaskettingspanblad verkeerd zat gemonteerd, zie eerdere foto.
    Achteraf blijkt dat door de hogere nokken en veranderde timing van de hete nokkenas de timing niet goed was te krijgen. Mogelijk dubbele voetpakking er onder had wel gelukt daar had ik geen zin meer in.
    Stond half tandje verkeerd, nieuwe nokkenasketting icm dubbel voetpakking was het wel goed geweest.
    Nu origineel yamaha, pk’s heb ik toch niet nodig!!

  • 9 april 2011 om 10:05

    I.p.v. dikke voetpakking kan je beter de kop laten zakken [vlakken] dan heb je er nog wat aan.

  • 9 april 2011 om 10:21

    Dat is een behoorlijk stuk die je dan moet laten zakken. moet je altijd euro 108 tanken, lekker makkelijk in Marokko.

  • 11 april 2011 om 21:15

    Zaterdag lekker wat gerommeld, uiteindelijk zover dat zondag weer mooi test ritje kon worden gereden. Richting Hoogeveen, zo veel mogelijk ofroad, terug bijna geheel binnendoor. Zaterdag nog wat aan mijn koppeling gedaan, was nu perfect.

    Herkenbare paddenstoel

  • 17 april 2011 om 08:07

    wat een cool project! ziet eruit als een gave machine zo!
    waar heb je die vork uit gesleuteld? heb er ook eens aan gedacht, maar het leek mij nogal wat aanpassingen geven..

  • 17 april 2011 om 10:19

    Voorvork komt uit een EXC 450 uit 2003, de aanpassingen die ik gedaan heb om het pas te krijgen zijn paar pagina’s terug te zien. klik

    Afgelopen week was de laatste week voor de Raid, waar deze motor voor bedoeld is. Diverse kleine aanpassingen en afrond dingetjes gedaan. Liep aardig op schema, had donderdag vrij moest dus allemaal goedkomen. Donderdag ochtend om 10.00 uur afspraak op een test bank (dyno) Niet zozeer om het vermogen te testen maar wilde kijken hoe het mengsel stond. Na de eerste Run bleek deze ter rijk te staan, goede lucht brandstof verhouding voor motoren is 13. Zat hele gebied rond de 11.5, wat doe je dan? Carb afstellen, deze ertussen uit gehaald en kleinere hoofd sproeier en gasnaald versteld. Daarna weer test, motor klom helemaal niet meer in toeren. Tegen verwachting in liep ie juist veel rijker. Uiteindelijk om 16.30 goede run gedaan, motor 2.5 pk erbij en fuel/air ratio rond de 12.5 / 13. Ik blij richting huis, was wel laat moest nog veel doen maar motor was goed.
    Dat was op de bank op de terug weg naar huis liep ie onwijs beroerd. Motor hield in en stotterde bij meer als 250 meter de zelfde constante snelheid. Contact gezocht met Drekracer en overlegd, bleek manier van runnen op de dyno bank niet goed te zijn. Wij testen van stationeer naar volgas en bekeken daarna de grafiek. Door het karakter van de 2 traps carburateur op deze motoren werkt dit in de praktijk dus niet.
    Om 20.30 zat de originele setting weer in de carburateur, moest nog beginnen met de kist etc inpakken. Liep dus uiteindelijk toch weer achter de feiten aan.

    Vrijdag eind van de middag rest afgemaakt en richting Eindhoven gebracht.

  • 17 april 2011 om 10:50

    Allemaal weer een hoop gestress Jonathan, maar het is een vreselijk mooi ding en ik denk ook wel dat je er in de Raid veel plezier van gaat hebben.

  • 19 mei 2011 om 20:45

    Nu we gaan weer vrolijk verder. De bovenstaande motor heeft uitstekend zijn opdracht vervuld.
    Staat nu gehavend met lekke voorband uit te rusten van al het geweld wat hem is aangedaan.

    Ben afgelopen week bezig geweest met bagage rek voor op de rood witte XT. Vanavond laatste puntjes er aan gedaan, en natuurlijk gewogen. Moet zeggen viel mij mee, 4,25KG in totaal.

    Zoals je ziet zijn de nieuw gespaakte velgen nu ook gemonteerd. Ben er zeer tevreden over, waar voor heen op snelheid het voorwiel neiging had tot stuiteren, is dat na het spaken niet meer het geval.

    Nu aankomende week beginnen met het blok. Althans het afmaken er van, cilinder en kop zijn al gereviseerd. Wil eigenlijk carter nog spitsen om alles gecheckt te hebben.

  • 19 mei 2011 om 20:52

    Potverdorie Jonathan, ziet er goed uit zeg!

  • 2 juni 2011 om 22:24

    Het lange weekend komt goed uit, jmmr genoeg vieren mijn ouders hun 25 jarig huwelijk. Zodoende netto sleutel tijd niet hoog genoeg

    Afgelopen week blok gespitst, krukas spelling op bigend. Hoop deze morgen weer op te kunnen halen. Vanavond carter vlakken gereinigd, wat een hel. Nu zere vinger toppen van het poetsen.

    Morgen ochtend 34L uit elkaar trekken en beetje bijspuiten, tevens bagage rek spuiten. Als goed is zaterdag weer verder met het blok, hoop eind volgende week te kunnen rijden, duimen.

    tijdens de Raid had jos een lekke keering aan de uitgaande as. Nu paste er een tweede keering over de as naast omdat er ruimte achter zit. Nu ontstond er een discussie of dit kwaad kon. Misschien dat deze foto duidelijkheid kan geven. Ja er is ruimte genoeg voor 2 keeringen, maar lijkt er wel op dat er een olie kanaal loopt van achter het lager naar binnenzijde.

    De bak, leuke techniek zo’n schakelwals

    5 Versnelling vertoond pitting, daarom deze ook gelijk vervangen. 4e is nog niks aan te zien gelukkig.