• 14 april 2023 om 19:36

    Goedenavond!

    Ik ben nieuw hier en eigenaar van mijn eerste motor; een Tenere net zo oud als ik(uit 1991).

    Tijdens de motorbeurs heb ik deze Tenere xt660z 3yf gekocht voor mijn motor trip in Juni naar Slovenië waarbij ik en een maatje de TET gaan rijden.

    Echter… rijd deze motor niet goed, ik dacht; geen probleem dit fixen wij wel!

    Tijdens de proefrit: De motor stottert, viel telkens uit wanneer je in zijn 1 laat uitrollen, liep niet goed stationair, plofte uit de Laser uitlaat (blijkbaar kwamen er ook vlammen uit volgens de vorige eigenaar). Hij starte wel meteen, en reed prima op de snelweg maar binnen de bebouwde kom viel er niet mee te rijden.

    Ondertussen is de carburateur(met schoongemaakte sproeiers), CDI, bougie, bobine met kabel, benzine pomp en lucht en olie filter vervangen. Ook zijn de kleppen gesteld en sproeiers schoon gemaakt. Eerst dacht ik dat het een electronic probleem was, vandaar de vervangende onderdelen.

    Toen wij hem gister starte dachten wij dat we het probleem verholpen hadden. Hij starte meteen en liep goed stationair… Totdat hij warm was, en wij de choke eraf haalden kwam het probleem terug: viel uit, ging stotteren, dit keer ging hij ook starte hij ook erg moeilijk, en ploft hij uit de uitlaat als je een stukje rijd en het gas eraf haalt.

    Ik ben het spoor een beetje bijster, kunnen jullie mij hiermee helpen? Weet iemand misschien wat het probleem is? Of een goede motor garage waar ik hem naar toe kan brengen?

    Zou gaaf zijn om hem toch nog werkend te krijgen om ook een keer mee te kunnen rijden met 1 van jullie tour ritten!

    Groeten,

    Bobby

     

     

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 16 april 2023 om 14:34

    Choke komt goed terug? Aanzuigrubber van de carb op de cylinderkop niet gescheurd/verdroogd?

  • 16 april 2023 om 14:34

    Choke komt goed terug? Aanzuigrubber van de carb op de cylinderkop niet gescheurd/verdroogd?

  • 16 april 2023 om 20:40

    Check idd de choke. Komt ie goed terug, is de 2 delige kabel nog ok?

    neem choke los uit de carb en smeer het piefje met olie!

    zitten er de juiste maat sproeiers in? En staat de gasnaald in de juiste stand? Ik dacht de middelste.

    motor starten en wat remreiniger bij de aanzuigrubbers spuiten. Als toerental dan veranderd is de boel daar lek.

    check stekkerverbindingen op corrosie. Succes

  • 17 april 2023 om 17:13

    Thanks voor de reacties.

    Ik ga de gasnaald en choke checken!

    Of de juiste maar sproeiers in zitten weet ik niet. Ik zit nu een 135 in. Iets groter dan origineel ivm de laser uitlaat.

    De aanzuigrubbers zijn nieuw dus ik denk dat deze goed moeten zijn maar ik ga het is testen met wat remreiniger.

    Ik houd jullie op de hoogte!

  • 3 mei 2023 om 10:53

    Asje van de tweede trap versleten, daar zuigt hij valse lucht naar binnen.

    Hoeveel km heeft ie gereden?

    Hoeveel slagen uit staat je stationairmengselschroefje ?

     

  • 3 mei 2023 om 13:39

    Bovenstaande punten zijn al goed! Je geeft aan dat je de sproeiers hebt schoongemaakt, maar heb je de rest van de carbs ook (intern) gereinigd? Dus in een ultrasoon bak gehad om alle kleine kanalen schoon te maken? Als de sproeiers vervuild waren dan heb je grote kans dat de kanalen in je carbs ook vies zijn.

  • 5 mei 2023 om 23:49

    Cliffhanger dit…

    Gaanwenogwatleuksdoen?

  • 6 mei 2023 om 11:51

    Cliffhanger dit…

     

    Hmm…echt spannend is het niet…

  • 6 mei 2023 om 12:07

    Thanks allemaal voor de berichten!

     

    Ik heb gister hulp in geschakeld van iemand die zijn hele leven in de motorcross zit. Hij heeft de carb los gehaald en kwam er achter dat er een ringetje miste(geen idee welke of waar). Daarnaast heeft hij de carb opnieuw afgesteld. Hij zei ook dat hij niet goed vaccuum trok en de choke niet goed meer was dus hebben we er een nieuwe in gezet.

     

    Nu loopt hij weer perfect! Dit ging mijn pet te boven, heb enigszins wel verstand van motoren maar carburateurs fine tunen heb ik geen verstand van haha.

    Nu wordt het tijd om hem een goeie beurt te geven, een wasje te geven, en de kappen te herstellen voor Slovenie in Juni! En de volgende tour rit

    Zo staat hij er nu bij haha

    Oh, ondertussen ook een andere Tenere op de kop getikt haha.. Ik dacht als ik deze niet gemaakt krijg gebruik ik hem als onderdelen! De zwarte is een stuk netter en het idee is dat de wit rode weer verkocht word na de trip in Slovenië. Dan de zwarte lekker houden en door sparen naar een T7

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.