• 5 januari 2023 om 08:21

    Beste allemaal,

    Ten eerste een gelukkig nieuwjaar en gezond 2023.

    Ten tweede heb ik een vraag waarbij ik hoop dat iemand mij kan helpen. Op het moment ben ik in het bezit van een XTZ660 uit 1997 die flink stinkt en wel een slokje Olie lust. Nu dacht ik in eerste instantie om de motor te reviseren (omdat hij naast de rook ook lang heeft stil gestaan en ik denk dat er meer mis is), echter staat er 50.000 km op de teller en las ik op een forum dat de rook waarschijnlijk komt door lekkende kleppen. Toen ik een tijdje terug mijn uitlaat heb vervangen zag ik inderdaad wel al dat er corrosie zat op de klep. Nu was mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft (met een XTZ660 die olie verbruikt en de kop of motor heeft laten reviseren)?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groetjes,

    Nick Nederhof

  • 5 januari 2023 om 09:45

    Ik heb ooit lang geleden een nieuwe grotere zuiger erin gepropt en de kop laten reviseren, met goed resultaat.

    Mijn 660 gebruikte vooral veel olie als ik rustig reed, en op het strand niet.  Met het gas een beetje open blijft de 2e trap dicht en zuigt hij daar veel vacuüm dus komt de olie daar langs de klepgeleider en klepsteelseal naar binnen en wordt verbrand. Daarom zag je ook geen blauwe rook.

  • 5 januari 2023 om 17:48

    Met die km staan zou ik alleen de bovenbouw doen. Doe je ook het onderblok dan kom je zeker dingen tegen lopen de kosten fors op. Blok uitbouwen. Kop en cilinder eraf. Opmeten, schoonmaken en evt verse zuigerveren of overmaat zuiger na opboren. Zeker de klepseals vervangen en kleppen checken, opnieuw inslijpen.  Met cilinder eraf kan je ook tandwielen versnelling zien. Check de 5 vooral. Is dat erg slecht dan moet blok wel open.