• 22 november 2017 om 17:00

    Op  niet al te lange termijn hoopt mijn oudste zoon Hessel zijn A1 rijbewijs binnen te slepen. En dat is maar goed ook, want hij heeft ernstig serieuze motorplannen voor deze zomer.

     

    IJSLAND !!!

    Uiteraard zijn we vervolgens wat aan t struinen geweest op internet naar info.

    We vonden een aantal reisorganisaties die iets doen wat ons deels wel past. Het idee om met een groepje te reizen, maar wel individuele vrijheid te hebben voor de keuze van de route en het tijdsschema trekt ons aan. Maar gaandeweg komt ook t idee om het op individuele basis te doen bovendrijven. Voornamelijk ook omdat dat best meer mogelijkheden biedt.  En omdat je daarmee wellicht de kosten wat kunt drukken ten opzichte van commerciële reizen.

     

    Dus is het logisch om ook eens te informeren of er DTA-ers die in een IJsland-trip geïnteresseerd zouden zijn.  Op basis van individuele vrijheid-blijheid, elkaar kunnen helpen in geval van nood en ‘s avonds samen eten en een biertje drinken…

    Ik heb de volgende zaken als overweging:

     

    – Hessel moet rijden op zijn A1- 125 cc Scramblertje, waarmee enkelen van jullie al tijdens de Hanze-toertocht kennis hebben kunnen maken. Maximale snelheid van dat ding ligt rond de 80. Dus is een beperkt aantal kilometers per dag (max ongeveer 200) aan de orde. Ik overweeg om met mijn 34L met flexibel zijspan te gaan. Voordeel daarvan is, dat we onze bagage, gereedschappen en noodvoorzieningen daarin kunnen onderbrengen.

     

    – Verschepen van een motorfiets kost 800 euro voor een motorfiets; 900 voor een motor met zijspan (retourtje vanaf Rotterdam) T transport duurt 4 dagen. Inkratten en uitkratten moet je zelf doen. Hoe dat precies gaat is me nog niet duidelijk, maar daar kom ik nog wel achter.

     

    – Zelf vliegen we er een dag of 3 later achteraan (ongeveer 400 euro pp/retourvlucht) zodat we op tijd zijn om de motoren daar in ontvangst te kunnen nemen en uit de kratten te halen.

     

    – Verblijf op IJsland zoveel mogelijk in B&B, chalets of blokhutten. Is voor ongeveer 20-25 euro pp/pn mogelijk. Uiteraard kun je het zo duur en uitgebreid maken als je zelf wilt.  Voor 100 euro pp/pn of meer is vast ook wel wat te vinden, maar dat heeft niet zozeer mijn persoonlijke interesse.

     

    – elke avond ‘uit-eten’ schijnt op IJsland nogal prijzig te zijn. Volgens meerdere sites moet je rekenen op minimaal 40 euro pp. Als ik met de zijspan ga, is het meenemen van een paar pannen en brandertjes goed te regelen. En daarmee een goed alternatief.

    – onze route zal een ‘rondje IJsland’ met de klok mee zijn. Ongeveer 1500 – 2000 kilometer, afhankelijk van de extra dagtripjes. Die route is grotendeels verhard. Uiteraard plannen we voor onszelf wat dagtrips over gravel. IJsland kent goede gravelwegen die in de zomermaanden opengesteld en goed te berijden zijn. Daar kun je dus ook een eigen keuze in maken.

    – Uiteraard willen we de hoogtepunten van IJsland zien… Walvis-spotten, Geysir, Watervallen, Reykjavyk-stad, Golden Circle, breuklijn-kloof noem maar op!

     

    – De totale reisduur van de rit schatten we op een dag of 14.

     

    – reisperiode:  ergens tussen half juni en half augustus 2018. Dan is de kans op redelijk weer (rond de 15 graden en relatief minder regenachtig) het grootst. Bovendien is t er dan een uur of 20 per dag licht. Lekker lange motordagen, derhalve.

     

     

    Ik ben benieuwd of ik mensen enthousiast kan krijgen…

    Laat maar weten !!!

     

    En natuurlijk is alle aanvullende info welkom.  (juist) ook ervaringen van mensen die er al geweest zijn.

  • 22 november 2017 om 23:39

    Tja, dat eilandje staat al langer op mijn programma. Nadeel is dat ‘t een klein eilandje is met hoge kosten voor het transport heen en terug. In een paar weken heb je het hele eiland ook wel helemaal doorkruist, zowel on- als offroad. Voordeel is dat het er erg mooi schijnt te zijn met ook geweldige offroad ritten.
    Het eiland is Noors bezit, dus eten en drinken schiet een gat in je beurs.
    Maar misschien kan er voor een groepje over de prijzen gesproken worden.
    Ik heb wel interesse…..

  • 26 november 2017 om 12:28

    IJsland heeft ook best lekkere delicatessen en culinaire hoogtepunten. Bereid je maar alvast voor:
    Hákarl is best een heftig gerecht: het is namelijk haaienvlees, van de Groenlandse haai, dat eerst een paar maanden onder de grond heeft gerot en vervolgens gedroogd wordt.
    offuh…
    Svid is een halve schapenkop die ontdaan is van de haren. Deze kop kan warm of koud worden gegeten, inclusief de ogen (!).
    Ook lekker…
    Blódmör is bloedpudding, bestaande uit plakken schapenbloed, meel, niervet en kruiden. Dit wordt allemaal bijeengehouden door een schapenmaag…
    Is U daar nog ???

  • 26 november 2017 om 22:09

    Mooi dat het je gelukt is om je ideeën kenbaar te maken op het forum. Klinkt als een erg goed plan Jasper. Benieuwd hoe de Scrambler zich houd, wel mooie lichte motor om daar te rijden.

    Wat is je achterliggende gedachten om met meer dan met zijn 2e te gaan? Lijkt mijn gaaf avontuur zo samen met mijn vader.

  • 27 november 2017 om 13:27

    Hoi,

    Ik ben er afgelopen augustus geweest. Mooi land, maar je bent even onderweg om er te komen.

    Ook daar prima ANWB service heb ik ontdekt. Gelukkig op de ringweg en niet ergens binnenin

    Zeker een aanrader.

    Gr. Sander

     

     

  • 27 november 2017 om 17:06

    Wat is je achterliggende gedachten om met meer dan met zijn 2e te gaan? Lijkt mijn gaaf avontuur zo samen met mijn vader.

    t is eigenlijk een beetje naar boven komen drijven doordat ik meerdere mensen in de DTA er al wel eens over heb gehoord. Die hadden t op hun Bucket-list staan… En toen Hessel er zo over begon en we gingen struinen op t internet kwamen we best behoorlijk wat blokhutten etc tegen die eigenlijk voor meer dan 2 personen geschikt zijn/lijken. Toch betaal je daar per accomodatie en niet per persoon. Omdat de reis niet niets kost, leek het me handig om te informeren en mogelijk te combineren.
    Maar natuurlijk blijft de mogelijkheid voor iedereen om ieder je eigen gang te gaan bovenaan staan.
    Alles is nu nog in een orientatie-fase en dus kunnen we kijken hoe we e.e.a. zouden kunnen inpassen. Als ik toch met de zijspan ga, is er ook ruimte om wat meer bagage mee te nemen (tent, slaapzakken, kookspulletjes etc.), en dus ook het verblijf daar weer wat flexibeler en goedkoper te maken. Daarnaast is Hessel nog onervaren en het 125-cc-motortje niet al te sterk. Zware koffers en/of een berg bagage achterop is dan geen pluspunt.

    Voor wat betreft eventuele DTA-geinteresseerden…
    Daar waar mogelijk dus: samen doen,
    Daar waar nodig:  elkaar helpen
    en
    Daar waar gewenst:  ieder zijn eigen plan/reis!

  • 27 november 2017 om 18:25

    Jasper, kun je die schokbrekers aan iemand meegeven naar de VRO?

  • 18 juni 2018 om 20:52

    IJsland-update.

    Na een lange periode van sparen, denken, plannen, plannen bijstellen, uithuilen en opnieuw beginnen  is vandaag de motorfiets van Hessel bepakt en bezakt ingeleverd voor transport naar Reykjavik.

    Voor wie t nog niet wist:
    Mijn zijspan moet uiteindelijk noodgedwongen thuisblijven. Vier weken geleden heb ik bij een valletje mijn linker ellebooggewricht volledig naar de kloten geholpen. Totaal versplinterd.  De chirurg heeft een ‘skid-plate’ (spalk) ingebracht, samen met 12 pinnen uit t Mikado-spel en een halve emmer Meccano.

    Al met al zit ik aan zeer langdurige revalidatie vast en zijn daarmee mijn IJsland aspiraties dus volledig met de grond gelijk gemaakt.
    Autorijden mag ik binnenkort wel weer. Dus ga ik hem dan maar op die manier gezelschap houden/begeleiden. Met de afspraak dat we t over een jaar of wat samen overdoen. In Marokko of zo.

    Voorlopig staat ie in goed gezelschap te wachten…

  • 20 juni 2018 om 16:24

    Cool!

    Voor Hessel dan hé, niet voor jou.

    Zelf scheur ik van de week de pees van mijn biceps schoon van het bot!

    Peanuts natuurlijk vergeleken met een elleboog gewricht, maar toch best lastig. ook ff niet rijden voor mij dus.

    Veel plezier in Ijsland!

  • 21 juni 2018 om 17:01

    balen zeg voor allebij.

    maar dennis voortaan even voorzichtig  doen he.

    ook bij masturberen moet je even opwarmen.

  • 21 juni 2018 om 20:05

    Zelf scheur ik van de week de pees van mijn biceps

    tjeem… Heel veel beterschap dan ook voor jouw kant…
    Dat is een probleem waar ik vast geen last van ga krijgen. Want ik héb volgens mij niet eens biceps…

  • 24 juni 2018 om 15:46

    Jasper en Hessel, veel plezier in IJsland, wanneer verwachten jullie te vertrekken?

    Benieuwd naar de foto’s.

    Sterkte met de revalidatie,