• 13 november 2016 om 16:53

    Hoi allemaal,

    Is er iemand die mij kan (en wil) helpen bij het afstellen van de carburateur van mijn XT350? Afgelopen voorjaar tijdens de sleuteldag heeft een enthousiaste DTA’er mij geholpen om de carburateur anders af te stellen, omdat ik veel moeite had om de XT te starten. Helaas is de motor hierdoor slechter gaan lopen en in een bepaald toerenbereik zelfs helemaal niet rijdbaar. Na die tijd heb ik zelf nog wat geprobeerd qua afstelling, maar het wordt er niet beter op.
    Nu staat mijn XT hier maar te staan en ik wil hem zo graag gebruiken voor woon-werk. Ik woon zelf in Nieuwegein en weet dus niet of ik de motor rijdend op een andere locatie kan krijgen. Is er iemand bij mij in de buurt die me uit de brand kan helpen?

    Groet,
    Barbera

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 15 november 2016 om 18:09

    ok welke pruster heeft er met zijn tengels aan deze klassieker gezeten.

    meteen royeren die gast………

     

    nee ik was het niet.

     

  • 16 november 2016 om 19:50

    Is de carburateur uit elkaar geweest op de sleutel dag of is er enkel aan de lucht mengsel schroef gedraaid?

    Wat is de reactie van de motor als je in toeren stijgt, happert deze, rook?

     

  • 17 november 2016 om 19:18

    Enkel de Luchtmengselschroef.  Vlak voor vertrek.

    Op een gegeven moment wilde het ‘lopen’ niet verder verbeteren en pakte de motor niet mooi op bij het opendraaien van t gas.  Fred heeft t advies gegeven de boel eens grondig schoon te (laten) maken…. Of en wat er daarna gebeurd is..??? Babs?   Vertel ;-)   !!!

     

    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 4 maanden geleden door jasper tornij.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 4 maanden geleden door jasper tornij.
  • 17 november 2016 om 19:30

    De carburateur is niet uit elkaar geweest die dag. Er is inderdaad alleen aan die luchtmengselschroef gedraaid. Na die tijd was hij bij veel gas geven om te versnellen en op hogere snelheid bijna niet rijdbaar. Bij 100 km/ uur leek hij af te willen slaan (enorm inhouden), een beetje hetzelfde gevoel wat je hebt als je je benzinekraantje op reserve moet zetten, zeg maar.

    Na die tijd ben ik zelf nog gaan rommelen aan die schroef, conform een werkbeschrijving die ik op internet heb gevonden. Heb ‘m toen even wat beter gehad leek het, maar alleen als hij warm is. Nu start hij heel moeilijk en wil hij koud bijna niet meer lopen. Het zit dus in de afstelling van die schroef en het stationair toerental (daar heb ik ook aan gedraaid), maar ik kom er niet meer uit.

    Zie net het berichtje van Jasper pas, dus hierbij nog een aanvulling. De carburateur is vlak voor de sleuteldag wel uit elkaar geweest! Is toen schoongemaakt (hetgeen niet echt nodig was, zag er eigenlijk heel goed uit) en er zijn wat onderdelen vervangen. (Needle valve set en gasket float chamber zie ik op de bon van de onderdelen staan.) Oh ja, de inlaatrubbers heb ik toen ook beide vervangen, want het rubber was helemaal van de metalen basis af gescheurd.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 4 maanden geleden door Barbera.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 4 maanden geleden door Barbera.
  • 18 november 2016 om 06:40

    Is de tank nadien ook helemaal leeg geweest?

  • 18 november 2016 om 08:54

    Ik zeg tussentijdse sleuteldag.

  • 18 november 2016 om 09:28

    De tank is nooit helemaal leeg geweest. Niet leeg gehaald en niet leeg gereden. Omdat de carburateur bij het uit elkaar halen (voor het vervangen van de onderdelen) mooi schoon was, heb ik ook niet het idee dat er vuil in de tank zit.

    De motor startte altijd al moeilijk koud, vanaf het moment dat ik hem gekocht heb. Eenmaal warm kon ik hem met 1 keer kicken aan de praat krijgen. Rijden ging eigenlijk altijd prima. Althans, ik heb nooit gemerkt dat dat misschien niet helemaal 100% was.  Heb de motor door een motorzaak na laten kijken en heb vervolgens op hun advies de genoemde onderdelen zelf vervangen. De situatie daarna was eigenlijk onveranderd. En toen kwam de bewuste sleuteldag. Nu is het stukje historie compleet.

    Als iemand me wil helpen, heel graag. Anders zet ik m binnenkort op de trailer richting motorzaak, maar ik hoop die kosten te kunnen besparen.

  • 18 november 2016 om 12:22

    In plaats van richting motorzaak kan je denk ik beter naar een DTA-lid rijden die je kan helpen.

  • 18 november 2016 om 15:45

    Ik wacht ook nog even rustig, in de hoop dat iemand binnen de club me kan helpen. Ik heb er zelf ook een tijd niks mee gedaan, maar ik ben recent veranderd van baan en sta nu maandelijks voor €400,- benzine te tanken in de auto. Vandaar dat ik de XT graag weer rijdend wil hebben. Kan ik daarmee mooi tussen de file door jakkeren en het scheelt enorm in de kosten.

  • 18 november 2016 om 16:16

    Jona en Jouke wonen beiden in de buurt volgens mij.

  • 19 november 2016 om 13:17

    Is de xt wel rijdend, zo ja eventueel morgen begin van de middag heb ik tijd om er na te kijken. Heb hier in Jaarsveld nog niet zoveel en mooi gereedschap als in Benschop. Vermoed wel voldoende om mengsel goed te krijgen.

  • 19 november 2016 om 13:32

    De laatste keer dat ik de motor wilde pakken, omdat ik pech had met de auto, heb ik m uiteindelijk wel gestart gekregen (na 100 keer trappen), maar bleef hij niet lopen. Ik zal het zo eens even proberen. Ik laat je vandaag nog wel even wat weten. En tof dat je me wilt helpen.

  • 19 november 2016 om 15:47

    Helaas.

    Het was een goede work-out zo op de zaterdag 100 keer trappen, maar ik krijg de motor niet gestart.