• 17 juni 2017 om 17:45

    Mijn geliefde Tenere XT660Z doet het niet meer!!!
    Opeens een hoop geratel, achterwiel blokkeerde volledig, en al slippend kwam ik ergens in Parijs halverwege een zebrapad tot stilstand…
    Versnellingsbak is totaal vastgelopen, voortandwiel zit compleet op slot! Blok liep toen nog wel…., koppeling intrekken had geen enkel effect.
    Olie was veranderd in een soort grijze blurrie…(snif, snif)
    (Motorblok had pas 36.000 km gelopen)

    Wat nu.., wat is wijsheid?
    Reviseren? Waarschijnlijk is een donor-blok zoeken dan nog de voordeligste optie…?

    Is er iemand die mij kan helpen, en/of adviseren?
    Ik hoor het graag als iemand ideeën heeft hoe ik deze fijne fiets weer rijdend kan krijgen!!

    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 jaren, 9 maanden geleden door Fritsie.
    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 18 juni 2017 om 02:02

    Hoi Fritzie; sta je nog op het zebrapad? Moet ik je ophalen?

  • 18 juni 2017 om 08:03

    Hahaha, nee dat is inmiddels niet meer nodig…; wel was ik opeens heel erg blij met mijn ANWB-verzekering, die de XT weer veilig naar NL heeft getransporteerd! En zelf ben ik met het openbaar vervoer weer thuis gekomen….

  • 18 juni 2017 om 09:31

    Ik zou het blok er uit tillen en open maken.

    Misschien is het alleen een lager of misschien zijn al je tandwielen stuk (onwaarschijnlijk).

    Punt is dat je het pas te weten komt als het blok open ligt. Daarna kun je besluiten wat je verder doet.

  • 18 juni 2017 om 21:42

    Ook op MF je berichtje gelezen,
    Als je zelf de ruimte en tijd heb is leuk project om blok uit elkaar te halen om zo probleem te achterhalen.

    Zou leuk zijn als je dan je voortgang hier plaatst, voldoende kennis aanwezig om je van goede tips of hulp te voorzien.

    Succes!

  • 19 juni 2017 om 20:58

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik snap dat het blok open moet, om erachter te komen wat het probleem is.

    Mijn probleem is echter dat ik eigenlijk noch de kennis, noch de ruimte heb om dit te doen…uit elkaar zal misschien nog wel lukken…., maar dan…

    Ondertussen ga ik in ieder geval op zoek naar een gebruikt blok, dus mocht iemand nog iets hebben liggen, of weten…; ik hoor het graag!

  • 21 juni 2017 om 21:58

    Yes, Ik ben eruit:

    Ik heb vanmiddag een prachtig blok gevonden op Ebay!

    Dus zo ga ik het doen!

  • 24 juni 2017 om 13:03

    Mooi blok, goed geregeld. Ga je hem er zelf onder sleutelen?

  • 10 juli 2017 om 09:10

    Bij enkele 2009 modellen zijn de versnellingsbakken in elkaar gelopen rond 40.000 km. Meestal tandwielen van de derde/vierde versnelling kapot. Is dus een bekend, hoewel slechts sporadisch voorkomend probleem en het kwam door een kleine partij geleverde onderdelen van slechte kwaliteit. Lullig als je net die enkele hebt natuurlijk want het werpt wel een smet over de onverwoestbare reputatie van de XT.

     

    In elk geval mooi dat je een compleet blok hebt gevonden!

  • 29 augustus 2017 om 09:36

    Motorfiets volledig uitgekleed, oude blok verwijderd, Donor-blok werd geaccepteerd, en daarmee is het grootse gedeelte van deze mooie klus geklaard! Pfjew! Een Poosje geleden zag ik er weinig heil meer in…., maar Vanaf hier kan ik weer verder, dat geeft de burger moed! En spoedig hopelijk weer veel rijplezier!!!

    (het lukt me helaas even niet om foto’s te up-loaden…..)

    • Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 7 maanden geleden door Fritsie.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 7 maanden geleden door Fritsie.
    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 29 augustus 2017 om 11:29

    Super, Freek!

    En nou maar hopen dat de boel snel weer de weg op kan!
    (t treffen is al over een paar weekjes)

  • 29 augustus 2017 om 17:12

    De weg op…?

    Het zand in! zal je bedoelen, haha!

  • 12 september 2017 om 22:06

    Even een technische vraag:

    Ik heb inmiddels de nodige uurtjes lopen sleutelen om het nieuwe blok onder mijn XT660Z te knutselen, en dacht vandaag eigenlijk dat ik klaar was…..

    Ik hou 1 (olie) slangetje over die vanaf het frame – vlakbij waar je ook de olie peilt – richting het blok loopt. Deze zat voorheen bevestigd op de bovenkant van het blok vlakbij of onder de startmotor. Maar nu is er bij dit blok nergens meer een aansluitpunt hiervoor te vinden, en ben hem daardoor eigenlijk een beetje vergeten, en bungelde hij er maar wat bij.

    Kan dit een verschil zijn tussen een XT660Z-blok (bj 2009) en een XT660X (bj 2009)? want dat is het blok wat er nu onder hangt, ik dacht aanvankelijk dat ze identiek waren.

    Voor de duidelijkheid zie Afbeelding; slangetje 43 is dus niet bevestigd op punt 44 aan het blok…..en nu gooit hij daar olie uit als ik het blok laat draaien.

    Hoe noodzakelijk is dit olieslangetje? Zou ik hem gewoon af kunnen doppen? Misschien dat iemand hier iets meer over kan vertellen? ik heb nml geen idee……

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 12 september 2017 om 23:31

    35 en 40 zijn de belangrijkste.

    Jou 43 is waarschijnlijk de carterontluchting die je met klemmetje 44 op de lufibak aansluit. Kan wel eens een druppel olie mee omhoog komen.

  • 13 september 2017 om 23:58

    Bedankt voor je reactie Jos!

    35 + 40 zijn voor elkaar! Uit 43 komt alleen wel iet meer dan een druppel…., eerder een plasje. Maar eens even kijken wat ik daar mee ga doen.