• 4 augustus 2020 om 19:27

    Ha Ténérérijders,

    Sinds vandaag ben ik lid van DTA en stel mezelf graag even voor.

    Mijn naam is Justin en ben 34 jaar, woon in Delft en rijd motor sinds april 2013. Mijn eerste motor was een Triumph Trident 900 Sprint uit ’93. Maar in september 2013 kocht ik al snel mijn tweede motor: de befaamde Super. Mijn XTZ750 is van 1990 en is in 2004 naar Nederland gekomen. De onderhoudsgeschiedenis ontbrak en mijn kennis over deze motor was ongeveer net zo beperkt. Ik volgde puur mijn instinct, mijn hart en het advies van goede collega Arnout (ook DTA-lid).

    Bij de vorige eigenaren heeft de fiets zijn strepen verdiend, want dat zag je terug aan de staat van het stalen ros: aanlopende remklauwen, lekkende olietank, gescheurde vorkhoezen, verroeste einddemper, kurkdroge ketting, versleten tanden en de draadboom was op een aantal plekken naar hartelust aangepast. Er was – kwam ik later achter – wel erg veel aan geknutseld. Ik heb geprobeerd alles zoveel mogelijk terug naar origineel te krijgen. Met geduld, enthousiasme en het werkplaatshandboek kwam ik een eind. Remklauwen gereviseerd, nieuwe vorkhoezen, nieuwe uitlaat + bochten, nieuwe spanningsregelaar, nieuwe accu, olietank vervangen en ga zo maar door. Blokonderhoud (o.a. kleppen stellen) heb ik laten doen door een betrouwbare dealer in Delft.

    In de afgelopen 7 jaar heeft mijn grote vriend me door de UK, Frankrijk, Duitsland en Italië gesleept, naast alle korte tochten door de Benelux.

    Mijn toekomstplannen voor deze motor heb ik nog niet helemaal uitgetekend, maar één ding is zeker: hij is van mij tot de dood ons scheidt. Het liefst zou ik hem helemaal tot in perfectie opknaplen, zowel motorisch als optisch, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. In elk geval is nu wel de koppeling (die slipt) en de voorvering (danst op en neer als een ja-knikker) aan de beurt. Ik zou dat het liefst zelf leren door het te doen met hulp van iemand met ervaring (m.n. bij de koppeling). Misschien vind iemand van DTA het leuk om me hierbij te helpen of me in de goede richting te wijzen? Door persoonlijke omstandigheden op dit moment waag ik me er niet zelf aan met het Haynes handboek, maar met een paar helpende handjes tegen een eerlijke beloning zeg ik zeker geen nee.

    Ik hoop van jullie te leren en mee te genieten van jullie ervaringen. Wellicht tot ziens op een treffen of andere activiteit.

    Groet,

    Justin

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 5 augustus 2020 om 04:54

    Welkom bij de club Justin, prachtige kleurstelling van je Super Tenere, geloof een Italiaanse uitvoering.

    Ik heb er ook twee, een uit ’89 en ’94, en mijn broer ook een uit ’89, wij zijn er ook beide aan verknocht, ik restaureer de meine niet (zonde) want dan haal je de ziel uit de motor.

    Heb je technische vragen pm maar, groet Iggy en Yon.

  • 5 augustus 2020 om 09:27

    Hoi Iggy en Yon,

    Leuk, dank voor de reactie!

    Kan ik ergens terugvinden waar mijn Tenere vandaan komt? Je maakt me nu wel nieuwsgierig!

    Als ik technische vragen heb, zal ik een pm sturen. ??

    Groet,

    Justin

     

  • 5 augustus 2020 om 13:36

    Welkom Justin.

     

    Weer een mooie suup in de klup.

    Meestal hebben we in april een sleuteldag, helaas heeft dat dit jaar geen doorgang kunnen vinden.

    Hulp op afstand kan je altijd vragen.

    Veel plezier bij DTA

  • 5 augustus 2020 om 18:30

    Hi Justin,

    Welkom bij de club!

    Land van herkomst is wellicht op basis van het framenummer te achterhalen. Soms circuleren er lijsten online met framenummers, maar heb voor de Tenere daar eigenlijk nog nooit op gezocht. Wellicht dat één van de andere leden dit weet? Anders op basis van het framenummer even opvragen bij de importeur. (Als ze daaraan meewerken, ook daar geen ervaring mee vwb Yamaha.) Voor een auto wel ooit informatie opgevraagd bij de desbetreffende importeur en die waren heel bereidwillig.

    Succes!

    Groet Barbera

  • 5 augustus 2020 om 18:41

    Dank voor de tips Raymond en Barbera, much appreciated!

    ??

  • 6 augustus 2020 om 13:20

    Hoi Iggy en Yon, Leuk, dank voor de reactie! Kan ik ergens terugvinden waar mijn Tenere vandaan komt? Je maakt me nu wel nieuwsgierig! Als ik technische vragen heb, zal ik een pm sturen. ?? Groet, Justin

    Jazeker, ik heb ooit een in dezelfde kleur gehad, en die kwam van oorsprong uit Italie, toevallig wist ik dat omdat de vorige eigenaar hem daar gekocht had, maar je kunt even het blok en framenummer controleren in eerste plaats of die met elkaar corresponderen, de eerste digit van het frame nummer is het land van herkomst, dus waar de motor gebouwd is, voor welk land de motorfiets gehomologeerd is kun je natrekken bij de Duitse TUV, dat is het Europesche homologatie instituut, maar je kunt als eerste gewoon beginnen bij de RDW, kenteken check, en je weet hoeveel eigenaren de motorfiets gehad heeft en sinds wanneer, komt dit niet overeen met de leeftijd dan weet je al dat het een importbike is, succses!

  • 7 augustus 2020 om 21:32

    Hi Iggy,

    Je maakt me nieuwsgierig. Het framenummer en bloknummer zijn gelijk, namelijk 3LD-033092, maar ik vind niks over het lezen van de digits. Op het frame zit ook nog deze sticker, zie foto.

    Waar vind ik meer info?

    Via kentekencheck komt in elk geval naar boven dat het een importbike is. Ik ben de 2e eigenaar sinds 2004 (jaar van invoering).

    Dank!

    Groet,

    Justin

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 8 augustus 2020 om 16:46

    Hi Iggy, Je maakt me nieuwsgierig. Het framenummer en bloknummer zijn gelijk, namelijk 3LD-033092, maar ik vind niks over het lezen van de digits. Op het frame zit ook nog deze sticker, zie foto. Waar vind ik meer info? Via kentekencheck komt in elk geval naar boven dat het een importbike is. Ik ben de 2e eigenaar sinds 2004 (jaar van invoering). Dank! Groet, Justin

    De rdw zou de gevens van het land van oorsprong moeten hebben want zij doen de importkeuring, daarnaast zou de douane ook die gegevens hebben, of die ze vrijgeven is een ander verhaal, lukt het bij deze instanties niet dan kun je de homologatie gegevens opvragen bij de Duitse TUV, voor welk land de motorfiets gehomologeerd is, mits een coc brief, of de fiets ook daadwerkelijk aan dit land geleverd is kun je dan bij de betreffende importeur checken.

  • 8 augustus 2020 om 16:52

    Hi Iggy, Je maakt me nieuwsgierig. Het framenummer en bloknummer zijn gelijk, namelijk 3LD-033092, maar ik vind niks over het lezen van de digits. Op het frame zit ook nog deze sticker, zie foto. Waar vind ik meer info? Via kentekencheck komt in elk geval naar boven dat het een importbike is. Ik ben de 2e eigenaar sinds 2004 (jaar van invoering). Dank! Groet, Justin

    Ok, dan is je motor nog origineel, er is een website waar de vincodes te herlijden zijn, en dan met name de eerste combinatie, waar de motor geassembleerd is, jouw code is anders dan die van mijn motoren, geef me even de tijd om de site te vinden (het is hier inmiddels bedtijd) ik kom er op terug.

  • 8 augustus 2020 om 17:11

    Hi Iggy, Je maakt me nieuwsgierig. Het framenummer en bloknummer zijn gelijk, namelijk 3LD-033092, maar ik vind niks over het lezen van de digits. Op het frame zit ook nog deze sticker, zie foto. Waar vind ik meer info? Via kentekencheck komt in elk geval naar boven dat het een importbike is. Ik ben de 2e eigenaar sinds 2004 (jaar van invoering). Dank! Groet, Justin

    Ok, DGM vincode:

    Brasiliaans model en assemblage, voor verkoop in Spanje en Italie, deze motoren hebben ook een sticker met vin code zoals de jouwe.

     

     

     

  • 8 augustus 2020 om 17:12

    Leuk Iggy, dank voor de moeite! Ik zal eens contact opnemen met de rdw en ben benieuwd welke site je bedoelt. Ik hoor het wel, no rush.

    Veel plezier, wherever you are ?

    Groet,

    Justin