• 9 april 2018 om 18:16

    Ik heb een radiator fan van mn 660 4MY die niet aanslaat voordat mn koelvloeistof eruit spuit!  (Vraag dan hoe…..)

    De fan werkt verder prima want die bedien ik nu met mn claxon knop (vraag dan hoe en in welk Noord-Afrikaans land die allemaal gebeurde!)

    Iets zegt mij dat dit met de termostaat te maken heeft. Is dit eenvoudig te testen? Of gewoon bestellen en vervangen? Of vaak een stekkertje/draadje los?

    Graag jullie ervaringen en/of advies!

    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 jaren, 11 maanden geleden door DenneD.
  • 10 april 2018 om 11:00

    Wat jij noemt is onmogelijk. Is dit een late 1-april-grap?

     

     

    (hoe dan?)

  • 10 april 2018 om 13:17

    Mijn ventilator sloeg ook nooit aan. Misschien omdat ik hem thuis in een doos had liggen?

  • 10 april 2018 om 16:00

    Als ik het goed heb onthouden heeft Dennis in Marokko tijdelijk zijn fan aangesloten op claxon om op die manier geforceerd te koelen.

    Zit er in de 660 ook een thermostaatklep, die bij koude motor dicht blijft? Die testen in heet water?

  • 10 april 2018 om 19:16

    Wat jij noemt is onmogelijk. Is dit een late 1-april-grap? (hoe dan?)

    Ik heb jou in Spanje ook eens dezelfde aansluiting zien maken op zo’n oranje/grijs fituut.

  • 11 april 2018 om 15:58

    Ja, klopt, bij mijn KTM heb ik ‘m op de grootlichtschakelaar gezet. Maar dat is een KTM, dat is logisch. De 660 wordt nooit warm.

    Maar, die thermostaat-unit die rechtsbovenin zit heeft twee functies, een om je water in eerste instantie alleen de kop te laten en daarna pas via de radiator te laten koelen (werkt dat wel?). Daarnaast zit er onderop een aparte aansluiting die volgens mij naar de aarde schakelt toch? Wellicht loopt dat niet helemaal lekker? Volgens mij zit bij de 4my er ook een aparte aardredraadje naar het aansluitpunt van de thermostaatunit, zit die er nog wel?

  • 11 april 2018 om 20:57

    Thanks Jouke! Ik zie voor me wat je bedoeld…..denkik. binnenkort even de tank eraf. Anders een leuk klusje voor de sleuteldag!!….plakkie cake erbij enzo…

    Maaruhh….idd in NL werd de 660 mooit warm. Had iig de fan nooit aan horen slaan. In Marokko ging het de eerste dag al mis. Daarna met de knop koelen als de meter opliep.

  • 12 april 2018 om 08:47

    Denne ik denk ook dat er bij jou iets mis is want ook in Marokko ging mijn ventilator niet aan.

  • 12 april 2018 om 14:16

    Als je met het handmatig schakelen van de ventilator de temp wel naar beneden kreeg in Marokko dan is je thermostaat dus goed.

    Water wat niet door je radiator gaat kun je niet koelen met de ventilator

  • 12 april 2018 om 14:23

    Maar inderdaad, ik heb ook in Marokko hier nooit last van gehaad. 1 keer in Utrecht toen ik miljoenmiljard keer een rood verkeerlicht tegen had werd mijn radiator substantieel warm. En na een uur vast staan in het verkeer van Rabat met bepakking op de motor.

  • 13 april 2018 om 00:32

    Als je met het handmatig schakelen van de ventilator de temp wel naar beneden kreeg in Marokko dan is je thermostaat dus goed. Water wat niet door je radiator gaat kun je niet koelen met de ventilator

     

    Das waar……Maar het aanslaan van de fan zal toch ook geregeld worden door een termostaat?


    @Fred
    ; iets mis? Kan afstelling van de carb zo’n verschil in temp veroorzaken? Of moet ik het dan zoeken in opbrengst waterpomp, spoelen van radiator, type koelvloeistof?(is nu nog puur Atlas bergbeek water…)

  • 13 april 2018 om 00:32

    Ik heb van mijn 660 de ventilator verwijderd. En de thermostaat en alle andere attributen. Enkel nog een waterpomp en een radiator. Voor de check een alternatief  expansievat gemonteerd maar daar komt geen koelvloeistof in. Motor is al behoorlijk warm geweest in de Balkan.

  • 13 april 2018 om 09:31

    Denne de fan slaat aan dmv een thermoschakelaar.

    Carbafstelling kan wel iets temp. veranderen maar niet zoveel.

    Als je met water draait grote kans dat alles vies is en ook je rad.

  • 13 april 2018 om 12:24

    Mijn fan sloeg ook nooit aan, ook in Marokko niet. Die van de KTM loopt steeds. Ik je hebt je vergist, het is een KTM en geen Yamaha;)

  • 13 april 2018 om 13:02

    Het was toch enkel een probleem toen jij je motor 20 minuten stationair liet lopen met 40 graden zonder wind toen we moesten wachten op een lekke band o.i.d.? Omdat je accu dood was wilde je hem niet uitzetten.