Handbediend is leuk in het begin, maar als je roadbookritten gaat rijden (zeker offroad), dan zal je al heel snel het gemak van een elektrische roadbookhouder gaan waarderen. Een goede kost overigens wel een paar centen.
Die van Touratech zou ik links laten liggen. Met die open tandwieltjes veel te storingsgevoelig, als er stof en zand in komt ben je al snel klaar. Hoe ga je dat ding repareren tijdens een rit?
De MD is een heel robuust en bewust simpel apparaat. Hij is heel erg doordacht gebouwd en ontwikkeld voor rallygebruik, ongeveer bomproof. Niet voor niets is het in de Dakar en aanverwante rallyes al vele jaren de absolute nummer 1 in gebruik. Het mooie is dat de aandrijving met 2 O-ringetjes gebeurt, en je het hele apparaat in seconden uit elkaar legt (en ook weer terug in elkaar!) en de aandrijving repareert zonder gereedschap. Hij zit overigens in dezelfde prijscategorie als Touratech maar is wel stukken beter. Zelf gebruik ik de mijne al een jaar of 20 en op een keertje O-ringen vervangen na, nog nooit een probleem gehad.
F2R is eigenlijk een beetje een namaak MD zover ik weet. Zelf geen ervaring mee.