• 9 februari 2015 om 16:22

    “….Hoe groter het achterwiel, hoe lager de toeren bij dezelfde snelheid….”

    huh? Het verschil in achterwielmaat zit toch verwerkt in de verhouding van de kettingwielen?

  • 9 februari 2015 om 19:07

    5e versnelling heeft het zwaar te verduren. Vaak pittig en vreten door te weinig toeren. Niet onder de 4000 toeren rijden in zijn 5.
    Daarom heb ik eigenlijk altijd een tandje meer achter. 41 tands of 46 tands afh van de fiets. En gas erop houden.

  • 10 februari 2015 om 06:06

    ”….Hoe groter het achterwiel, hoe lager de toeren bij dezelfde snelheid….”

    huh? Het verschil in achterwielmaat zit toch verwerkt in de verhouding van de kettingwielen?

    Een uitgebreid verhaal om aan te tonen dat de eindoverbrenging het verschil in velgdiameters niet volledig compenseert. Waarbij eindoverbrenging = kettingtandwielen.

    Weergave op de toerenteller is in omwentelingen per minuut.

    [attachment=1233]IMAG1080.jpg[/attachment]
    Bij 50 KM/uur verplaatsen wij ons 50.000/60 = 833,33 meter per minuut.
    Hoeveel toeren horen daarbij ?

    We rekenen daarbij van het achterwiel terug naar de eindoverbrenging (ketting tandwielen) en berekenen de benodigde omwentelingen van het voortandwiel van beide type motoren.

    Afgelegde afstand per omwenteling van het wiel kun je bepalen met de formule die voor de omtrek van een cirkel geldt (voor het gemak is de banddikte weggelaten). Cirkelomtrek is PI * diameter.
    PI = 3,14 en diameter is wieldiameter. Omdat de wieldiameter in inches is opgegeven, moeten we dat omreken naar meters ( 1 inch = 0,0254 meter).

    34L wiel is 18 inch* 0,0254 * 3,14 = 1,435 meter per omwenteling (banddikte weggelaten)
    3TB wiel is 17 inch* 0,0254 * 3,14 = 1,355 meter per omwenteling

    Eerder hebben we bepaald dat je bij 50 KM/uur 833,33 meter per minuut aflegt. Deel je 833 door het aantal meter wat het wiel per omwenteling aflegt, dan heb je het aantal omwentelingen van het achterwiel per minuut.

    34L = 833,33 / 1,435 = 580 omwentelingen/min
    3TB = 833,33 / 1,355 = 615 omwentelingen/min

    Nu je de omwentelingen van het achterwiel weet, kun je het aantal omwentelingen van het voorste tandwiel berekenen op basis van de overbrengverhouding (kettingtandwielen).

    34L = 40/15 = 2,667 vermenigvuldigt met 580 = 1548 omwentelingen per minuut
    3TB = 45/15 = 3,000 vermenigvuldigt met 615 = 1844 omwentelingen per minuut

    Conclusie, het voortandwiel van de 3TB draait meer toeren bij dezelfde eindsnelheid ! Het verschil in velgdiameter wordt niet volledig gecompenseerd door de eindoverbrenging.
    (hopelijk heb ik geen fout gemaakt )

    Wat Jeroen schrijft is het meest doeltreffende, veel toeren maken in de 5. Deze redenatie kun je doortrekken bij het kiezen van de tandwielverhoudingen in de versnellingsbak en wordt denk ik het meest logische om te doen.

  • 10 februari 2015 om 06:39

    Het gaat er niet om hoeveel toren het voortandwiel maakt, maar hoeveel toeren de oliepomp maakt. [en dus hoeveel opbrengst en druk die levert].

  • 10 februari 2015 om 06:54

    Het gaat er niet om hoeveel toren het voortandwiel maakt, maar hoeveel toeren de oliepomp maakt. [en dus hoeveel opbrengst en druk die levert].

    Het kwartje begint te vallen. Door de primaire verhouding naar 71/34 te brengen verhoog je de toeren van de oliepomp en de druk/opbrengst

    Toeren en tandwielverhouding invloed op de kracht die op de tandflanken wordt uitgeoefend. Welke invloed heeft dat op o.a. pitting ?

  • 10 februari 2015 om 19:28

    Bij lage toeren en snelheid rond 100 per uur lopen de Tandwieltjes van de bak niet meer soepel in elkaar. Het gaat met horten en stoten. Merk je zelf weinig van maar benden doet dat pijn. Er laten stukjes van de harde toplaag los. Die komen o.a in de oliepomp terecht. Geven daar schade en daardoor minder olieopbrengst. Zo van kwaad tot erger. Dus toeren maken met dat ding.
    Je gaat ook niet met je fietsje in de hoogste versnelling langzaam de helling op. Dan ga je tandje terug als je de knietjes heel wil houden!

    MAAR destijds in 1997 bij het prepareren van 2 1VJ’s voor een worldtrip ging er zoveel geld in de voorbereiding zitten dat ik wel een verse zuiger heb geplaatst maar het blok niet gesplitst heb, terwijl ik de aangevreten 5e versnelling kon zien zitten. De oliepomp was goed en model 3AJ. Boel dichtgeschroefd, ingereden en vervolgens 50.000 km rijden zonder centje pijn.
    No worries en sturen met die handel

  • 10 februari 2015 om 20:48

    Heb ik die 1 VJ?

  • 11 februari 2015 om 06:59

    Heb ik die 1 VJ?

    Of die andere ? Wordt over 2 VJ’s geschreven

    [attachment=1235]Forum.jpg[/attachment]

    Dit zou er zomaar één kunnen zijn, zo stom geweest om het na restauratie te verkopen.
    De beste fiets die ik ooit heb gehad, maar kenteken (MH-46-FR) is niet meer bij RDW te vinden :dry:

    [attachment=1236]forum2.jpg[/attachment]

    Iemand uit den Helder heeft hem gekocht en zou er een Marokko toer mee maken, volgens mij hebben ze dat gedaan. Was dat iemand van hier ?

  • 11 februari 2015 om 07:27

    Bij lage toeren en snelheid rond 100 per uur lopen de Tandwieltjes van de bak niet meer soepel in elkaar. Het gaat met horten en stoten. Merk je zelf weinig van maar benden doet dat pijn. Er laten stukjes van de harde toplaag los. Die komen o.a in de oliepomp terecht. Geven daar schade en daardoor minder olieopbrengst. Zo van kwaad tot erger. Dus toeren maken met dat ding.
    Je gaat ook niet met je fietsje in de hoogste versnelling langzaam de helling op. Dan ga je tandje terug als je de knietjes heel wil houden!

    MAAR destijds in 1997 bij het prepareren van 2 1VJ’s voor een worldtrip ging er zoveel geld in de voorbereiding zitten dat ik wel een verse zuiger heb geplaatst maar het blok niet gesplitst heb, terwijl ik de aangevreten 5e versnelling kon zien zitten. De oliepomp was goed en model 3AJ. Boel dichtgeschroefd, ingereden en vervolgens 50.000 km rijden zonder centje pijn.
    No worries en sturen met die handel

    Kijk een “bak” aan praktijk ervaring ! Dit is geruststellend. Over de versnellingsbak modificatie is nu het meeste wel geschreven. De volgende (5e) die op het programma staat is:

    – 5) Drijfstang carillo

    Uit vier krukassen de beste gekozen. De best gekozene aan verschillende “kenners” voorgelegd en die waren het er allen over eens dat hij nog jaren mee zou kunnen. Als je toch bezig bent, waarom geen carillo dijfstang overwegen ?

    Met de krukas naar het revisiebedrijf en daar de Big-end pen eruit. Het blok waar de krukas uit kwam gebruikte veel olie maar liep verder als een zonnetje zonder rare bijgeluiden.

    [attachment=1237]DdSC00013.JPG[/attachment]

    Ook hier zal hetzelfde gelden als het 5e versnellling verhaal van jH en gaat hij misschien nog wel 50.000 KM mee. Was de carillo drijfstang niet ter sprake gekomen, dan hadden we deze pen nooit gezien en was de krukas ingebouwd.

    Op zoek dus naar een nieuwe Big-End pen en jawel ik stuit op verschillende type.

    [attachment=1238]Bigendpen.jpg[/attachment]

    Iemand ervaring/verklaring wat de doel van de verschillende inwendige diameters is ?

  • 11 februari 2015 om 15:35

    Mijn 1VJ was de MH 46 FR. Die is niet naar Jos gegaan. Jos heeft de ex Marion bike.
    Mijn 1VJ gesloopt en frame met kenteken is naar Henk Jan gegaan. Die heeft er weer wat fraais van gemaakt. Ding is naar Den Helder gegaan, naar Maroc en verder ??

    Geen idee over de big end pennen, ik zou gaan voor de dikke vanwege groter oppervlak v de lager, maar ik kan ernaast zitten

  • 11 februari 2015 om 19:36

    Ken je dit topic ?
    http://motorvitamine.eu/www.motorvitamine/index.php?topic=450.0

    Leuke link, was ik helemaal vergeten.
    Jij 4strokerules ?

  • 12 februari 2015 om 14:44

    Ken je dit topic ?
    http://motorvitamine.eu/www.motorvitamine/index.php?topic=450.0

    Inmiddels helemaal gelezen, in 2010 was de laatste keer dat ik met XT600 ben bezig geweest. Toen doemde dezelfde vragen op.

    De vraag m.b.t. big-end heb ik destijds ook op motorvitamine gesteld. Oud types hebben inwendige diameter van 14 mm tegen 20 mm nieuw. De oude pennen zijn massiever, echter het uitgaande gaatje wat het big-end lager van olie voorziet is in beide gevallen gelijk, wat is het nut van de grotere kamer ? Welke van beide toepassen, wat is de ratio erachter ?

    Dit waren de antwoorden:
    1) Misschien problemen met vuil ophoping in de kamer?
    Met een grotere kamer duurt het langer voor zich een probleem met verstopte olietoevoer naar het big-end voor doet?
    Ik weet niet of dit probleem zich voordoet maar het is zomaar een eerste gedachte.

    2) Het is een bekend verschijnsel, het opbouwen van vuildeeltjes in de krukaspen.
    Een schuin geboord gat geeft deze problemen niet. Het is misschien mogelijk om de krukaspen op te vullen, met een ander materiaal, en dan een nieuw, schuin gat boren. Aluminium is daar heel geschikt voor. Weinig gewicht en makkelijk te boren.

    In HD krukaspennen komt ook wel voor dat er een gedeelte recht gat is geboord, maar dat is een kleine diameter. De olie heeft een zodanige snelheid dat vuildeeltjes geen kans krijgen zich op te bouwen.

    3) minder materiaal = lichter vind ik ook wel een leuke conclusie voor de pen.


    @Luchthoofd
    , dank voor het attenderen op het motorvitamine forum !

    Herlezen van het betreffende forum was nog verrassender om te lezen dat ik reeds een gereviseerde krukas/drijfstang zou moeten hebben. Vanavond eens goed zoeken in de garage. Dat ik dat na bijna 4 jaar vergeten ben, hoop niet dat dit de verschijnselen zijn van bierconsumptie in het verleden :unsure: