• 11 juli 2019 om 16:09

    Nee jo, wegdoen dat ding. Bel me maar dan kom ik hem halen.

    hoho, ik was eerst om dit hopeloze geval over te nemen.

     

    maar waarom is zo’n 34l veel beter dan een 1vj, 3aj, 55w etc. uit dezelfde periode?

    • Deze reactie is gewijzigd 4 jaren, 10 maanden geleden door mecanico.
  • 11 juli 2019 om 21:40

    Minder gewicht, meer veerweg, tankinhoud etc, betere motor koeling. (55W is gelijk) Blok (versnellingsbak) van de 1VJ en 2KF wel beter. De uitgaande as met fijne spines.

    De mooiste uitstraling

  • 12 juli 2019 om 10:41

    De platen gaan kleven bij lange stilstand. Gewoon gaan rijden mits je de ruimte hebt en niet in een drukke stad woont. Als je XT warm is komen die platen meestal wel weer los.

    Even voor de zekerheid.. Heb je er wel olie voor een motor ingedaan, of gewoon auto olie. Platen blijven nog wel eens hangen bij gewone ‘auto’ olie.

  • 12 juli 2019 om 12:35

    O ik d8 dat ze met auto-olie juist gaan slippen omdat daar antifrictiedopes in zitten?

  • 12 juli 2019 om 13:42

    Meestal klopt dat.
    Het is al lang geleden dat ik eens een Hondaatje van nieuwe ‘auto’-olie voorzag en dat was een slechte keuze. Niet koppelen en niet ontkoppelen. Alles moeten spoelen en na een poosje weer oke.
    Weet ook niet of Dorre auto-olie heeft gebruikt, maar dacht ik meld het even voor de zekerheid.

    Misschien dat het met modernere oliën beter gaat, maar ik neem de gok nooit.
    Enne volsyntheet? humm.

  • 12 juli 2019 om 17:17

    Ben ik weer. Ik heb maar weinig tijd om aan de motor te ‘prutsen’ merk ik. Maar alhoewel de motor nog niet gefixt is ben ik wel weer verder. Dank voor de interesse/support!

    Die olie idd. Mijn buurman, een notoire oude MG-o-fiel (wel heel aardig), had nog wel een vat olie 20w50 mineraal staan dus daar komt de olie vandaan die erin zit. Dus ja; auto-olie. En, om het verhaal kompleet te maken, dat vaatje van 50 liter staat daar al een jaar of 10 in de onverwarmde schuur dus daar zit vermoed ik een veel te hoog vochtgehalte in.

    Ik heb inmiddels begrepen dat minerale olie ong. 12-18 maanden houdbaar is vanwege dat het vocht aantrekt en dat de dopes die erin zitten hun werking verliezen.

    Dus, ‘bruisende’ olie verklaard. Kloppel-Problemen verklaard.

    Ik heb even met Termaat in Nijmegen overlegd en op hun advies doe ik er een nieuw filter en 10w40 semi-synth in. Is inmiddels via Louis besteld/bezorgd. Ga dit weekend even kijken of het dan werkt.

    Verkoop is nog niet aan de orde!

    Grtz Dorre

  • 12 juli 2019 om 23:14

    “Verkoop is nog niet aan de orde! “

    Goed zo Dorre!

    Pracht motor, je ziet dat er diverse liefhebbers bij de DTA zijn!

    Na het olie verversen met goede olie, eerst een je motor echt ff warm rijden, ik denk aan minimaal 100 km. Realiseer je dat een motor zeker 20 km nodig heeft om überhaupt op temperatuur te komen.

    Het kan zijn dat je na zo’n 1000 km nog een keer olie moet verversen om de oude zooi er echt uit te hebben, je ziet dat wel aan de peilstok.

    Het Treffen in september lijkt me een goed moment voor jou om eens aan te haken en kontakten te leggen. Zie de Agenda en het Forum.

    Groet, Frans

  • 13 juli 2019 om 15:24

    Haha 10 jaar! Weet je gelijk dat je nooit een (gebruikte/ ‘goed’ onderhouden) MG moet kopen..
    Voor mensen met een -positief?- MG-gevoel moet je sowieso beetje oppassen, maar vooruit..als hij wel aardig is dan is het hem vergeven..

    Ik zou zelfs even de koppelingsplaten goed schoonmaken.
    Dé- en monteren kun je best zelf, alleen ff opletten welke plaat er als laatste uitkomt (gevoerde plaat of  ‘gladde’ stalen plaat). Op volgorde wegleggen en paar foto’s maken (voor het geval ze tóch van je werkbank vallen..).
    Vaak hebben de stalen platen een scherpe en afgeronde kant, het beste is om ze precies zo terug te plaatsen.
    Boutjes met veertjes (eerste wat je ziet zodra je het deksel eraf haalt) kruislings uit drukplaat draaien en later ook zo weer vastdraaien.

    Bij de weg;
    Voorzichtig vastdraaien in aluminium!
    Ik zou olie & filter sowieso weer vervangen!

  • 13 juli 2019 om 19:11

    Dank voor de support wederom. Vanmorgen de olie + filter vervangen. Daarna koppelde de motor normaal en heb ik meteen maar eens een rit van een uur gemaakt. Hij loopt en schakelt prima. Olie + filter vervang ik in de herfst wel of wellicht voor de start van volgend seizoen.

    Nog wel wat gestoei met een warme start, dat lukt eigenlijk niet (2 uit 2).

    Grtz Dorre

  • 13 juli 2019 om 21:41

    Zie je nou wel, niet te snel opgeven.

    Top om te lezen dat je in ieder geval lekker hebt kunnen rijden. En ook dat starten ga je vast een keer oplossen.

    Enjoy!!

  • 14 juli 2019 om 12:53

    Als de motor warm is, kan je wat proberen met de stationair mengsel schroef. Deze staat nu vermoedelijk op 2,5 slag uit. Als motor warm is, laten lopen en dan langzaam iets verder uit draaien.

    Nu punt zoeken dat deze het hoogst mogelijk stationair toerental pakt. Dit kan zijn bij bijvoorbeeld 4 slagen uit, bij wat oudere motor en carb niet ongebruikelijk.

    Starten is ook iets wat je echt moet leren, elke motor heeft weer zijn eigen perfecte kickstart swoen / beweging.

    Mooi dat je heb kunnen rijden.