• 17 februari 2019 om 21:41

    Hallo allemaal,

    Nog wat vragen over mijn 1983 34L XT600 Tenere.

    Inmiddels voorzien van nieuwe Anakee Wilds, beetje op jullie advies en ze zien er ook cool uit. Nog niet getest want ik mag 1 maart pas weer de weg op.

    Wat mij opgevallen is bij mijn motor is dat er altijd een druppel olie onder aan het oliereservoir hangt en dat dit uiteindelijk via de zijstandaard afvloeit (ook altijd nat en vet). Ik zie niet echt een plek waar het vandaan komt. Is het tankje makkelijk te demonteren? Zijn er specifieke dingen die handig zijn om te weten over het oliereservoir? De vorige eigenaar (die de motor alleen rijdend gemaakt heeft) gaf aan dat hij het tankje eraf gehad heeft en de leidingen ook, lekkage wist ie niks van…

    En wat voor olie moet er eigenlijk in? Er zit nu volsynthetische 10W-40 4T motorfiets olie in (onbekend merk).

    Iemand al enig idee van de datum van de sleuteldag?

    Alvast bedankt voor jullie reacties,

    Groet Dorre

     

     

     

  • 18 februari 2019 om 21:28

    Kan van de kopperen afdichting komen van de olietank aftap plug. Aansluiting van de olie leiding naar het blok / olie koeler zou ook kunnen deze heeft 2 of 3 -ringen. Hier monteer ik altijd originele o ringen ivm de hoge olie temperatuur.  > 100 graden

    Olie waar ik mee rij is de:
    Motorolie 20W50 5 liter JMC Minerale Classic Oil

     

    Sleuteldag is dit jaar in Mei, 2 of 3 week op een zaterdag.

  • 19 februari 2019 om 10:47

    Deze ouwe eencilinders houden niet van volsyntheet. En ook niet van 10W40.

    Zoals Jona zegt, minerale 20W50 is beter. Bij de Lidl in de aanbieding voor € 2,50.

  • 19 februari 2019 om 21:09

    Thnx! Ik zal deze olie maar eens drainen en dan meteen de seals en pakkingen bekijken. En minerale 20w50 erin doen.

    Grtz

  • 4 juli 2019 om 21:13

    Nog een vraag over de olie.

    Inmiddels zit er 20W-50 minerale olie in. Nu keek ik laatst na het rijden naar de oliepeilstok en er bleek allemaal ‘olie-schuim’ aan te zitten. Een blik in het bankje liet ook allemaal schuim zien. Zie foto’s. Is dat normaal?

    Grt Dorre

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 4 juli 2019 om 22:07

    Volgens mij is schuim bij olie vocht .

    Maar dat weet ik niet zeker, het lijkt me wel verklaarbaar als hij lang heeft stil bestaan.

  • 4 juli 2019 om 23:07

    Dank je. Ik heb nauwelijks gereden de afgelopen maanden. Nog geen 10km en daarvoor zat er andere olie in (10W-40 volsynthetisch).

    Ik heb de motor afgelopen winter gekocht en daarna dus bijzonder weinig gereden. Ik vermoed dat ie de 20 jaar daarvoor ook weinig gelopen/gereden heeft gezien de aanslag in de tank, carburateur etc.

  • 4 juli 2019 om 23:55

    Lijkt idd condens in de olie. Als de motor al lang weinig gereden heeft kan er ook een soort mayonaise (sludge) ontstaan. Vooral niet goed warm rijden en lang stilstaan kan een oorzaak zijn.

    Mijn advies: eerst eens echt goed warm rijden, dan opnieuw olie beoordelen.

    Eventueel een keer extra olie verversen (wel bij een warm blok!)

    N.B. Bij sludge moet je sowieso extra doorspoelen.

  • 7 juli 2019 om 13:31

    Dank voor je reactie Haveloos. Sludge heb ik niet gezien.

    Ik wilde je advies opvolgen en een ritje gaan maken maar nu blijkt de koppeling opeens niet te koppelen/ontkoppelen. Hij springt naar voren met inknijpen handle en 1e versnelling selecteren (en slaat af). Zou een en ander met elkaar te maken kunnen hebben? Heeft ie nl. niet eerder gedaan.

    Sinds oliewissel van 10w40 synthetisch naar 20w50 mineraal heb ik hooguit 10km gereden…

    Ik wordt het een beetje zat…

     

  • 7 juli 2019 om 17:21

    De platen gaan kleven bij lange stilstand.

    Gewoon gaan rijden mits je de ruimte hebt en niet in een drukke stad woont.

    Als je XT warm is komen die platen meestal wel weer los.

  • 8 juli 2019 om 08:43

    Ik wordt het een beetje zat…

    Als je er vanaf wilt, pm maar. Ik heb wel weer tijd/ruimte voor een nieuw project.

     

    groet, Norbert

  • 8 juli 2019 om 11:36

    Niet te snel opgeven hoor! Geef de motor even de tijd om uit zijn slaapstand te komen. Inderdaad toch proberen een stuk te rijden en dan eens kijken hoe het ervoor staat. Komt echt wel goed. Succes!

  • 8 juli 2019 om 18:44

    Dank je, ik geloof dat ik een beetje ongeduldig ben. Ik ga de adviezen weer opvolgen, behalve het afstaan haha.

    Grtjs Dorre

  • 10 juli 2019 om 20:42

    Ben je al stapje verder gekomen, ik gun je toch echt wel de bijzonder rij ervaring op de beste Ténéré ooit gemaakt.

  • 11 juli 2019 om 09:03

    Nee jo, wegdoen dat ding. Bel me maar dan kom ik hem halen.