• 17 februari 2019 om 21:41

Hallo allemaal,

Nog wat vragen over mijn 1983 34L XT600 Tenere.

Inmiddels voorzien van nieuwe Anakee Wilds, beetje op jullie advies en ze zien er ook cool uit. Nog niet getest want ik mag 1 maart pas weer de weg op.

Wat mij opgevallen is bij mijn motor is dat er altijd een druppel olie onder aan het oliereservoir hangt en dat dit uiteindelijk via de zijstandaard afvloeit (ook altijd nat en vet). Ik zie niet echt een plek waar het vandaan komt. Is het tankje makkelijk te demonteren? Zijn er specifieke dingen die handig zijn om te weten over het oliereservoir? De vorige eigenaar (die de motor alleen rijdend gemaakt heeft) gaf aan dat hij het tankje eraf gehad heeft en de leidingen ook, lekkage wist ie niks van…

En wat voor olie moet er eigenlijk in? Er zit nu volsynthetische 10W-40 4T motorfiets olie in (onbekend merk).

Iemand al enig idee van de datum van de sleuteldag?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groet Dorre

• 18 februari 2019 om 21:28

Kan van de kopperen afdichting komen van de olietank aftap plug. Aansluiting van de olie leiding naar het blok / olie koeler zou ook kunnen deze heeft 2 of 3 -ringen. Hier monteer ik altijd originele o ringen ivm de hoge olie temperatuur.  > 100 graden

Olie waar ik mee rij is de:
    Motorolie 20W50 5 liter JMC Minerale Classic Oil

Sleuteldag is dit jaar in Mei, 2 of 3 week op een zaterdag.

• 19 februari 2019 om 10:47

Deze ouwe eencilinders houden niet van volsyntheet. En ook niet van 10W40.

Zoals Jona zegt, minerale 20W50 is beter. Bij de Lidl in de aanbieding voor € 2,50.

• 19 februari 2019 om 21:09

Thnx! Ik zal deze olie maar eens drainen en dan meteen de seals en pakkingen bekijken. En minerale 20w50 erin doen.

Grtz