• 8 januari 2021 om 16:50

    Wie o wie heeft er al ruime positieve ervaring met het  gebruik tijdens off road  rijden.  Ik ben zoekende naar een toestel waarmee je kunt bellen fotograferen  internetten routes/ tracks kunt downloaden gebruiken. Hij moet ook goed af te lezen zijn in de zon waterdicht hufterproof degelijke laadstekker en een bracket waar die nooit uit kan stuiteren.

     

  • 9 januari 2021 om 21:00

    De telefoon is nu inderdaad de perfecte alles kunner. Wel zal ik in het geval van een reis bijv altijd een tweede telefoon gebruiken voor navigeren. Zodat je altijd een backup hebt.
    Het mooie is dat je de data verbinding van je bel telefoon kan gebruiken op je navigeer telefoon.

    Heb zelf dit jaar een tweedehandse Ulefone gekocht.  Deze heeft de mogelijkheid van draadloos laden, dit in naar mijn mening wel een vereisten. Alles met kabels etc gaat het op de motor niet lang uithouden. Vooral daar wint de traditonele Garmin het nog echt van de telefoon.

    Grote tweede nadeel is het gebruik van het scherm tijdens het rijden, hiervoor is de CI control een erg mooie oplossing.

    Carpe Iter Controllers

    Dit combinatie met de Drive mode app, dan heb je mooie oplossing. Google daar maar eens op.

  • 9 januari 2021 om 23:39

    Ik heb sinds kort een blackview telefoon, ook een zogenaamde rugged phone.
    Enige nadeel is dat hij wat zwaar is maar oersterk en een batterij waar je bij normaal gebruik wel 2 dagen me rond kan dus een dag navigeren lijkt me geen probleem. Het scherm is ook te bedienen met handschoenen alleen is in sommige gevallen de vingertop wat lomp.
    Voor het navigeren heb ik een Garmin XT waar ook iOverlander en Tripadvisor aan toegevoegd is maar daarnaast gebruik ik nog de telefoon voor Maps.me en Booking.com en natuurlijk voor foto’s.
    Ik ben nog wel op zoek naar een goede houder… 2 keer (2 motoren) en zit daarvoor te denken aan de RAM mount quick grip.

  • 11 januari 2021 om 10:53

    Jonathan, weet je nog wel welke knop waarvoor is…

  • 13 januari 2021 om 23:58

    Jonathan en Ray bedankt voor de input. Dankzij jullie bijdrage hoef ik niet alles te bekijken. Maar kom er toch achter dat smartphone en off road motorrijden elkaars tegenstanders zijn. Ja de rugged phones kunnen wel goed zijn, maar je hebt eigenlijk idd een 2e phone toestel nodig in case off. Zonder snoertje  laden kan, maar gaat bij intensief gebruik te langzaam. En ze hebben last van de warmte. Toestel wordt  dan automatisch uitgeschakeld.Ook de zon op het scherm en de bijbehorende warmte is niet fijn. Een hufterproof bracket vinden die na een crash goed blijft….Je wilt natuurlijk snel foto’s kunnen maken met je beste telefoon. Die zit waarschijnlijk in de bracket?. De mogelijkheid om met de Iter je scherm te bedienen is heel leuk. Maar is weer een tussnstation blootgesteld aan de elementen.

    Ben er nog niet uit?

  • 14 januari 2021 om 20:52

    Inderdaad Jos, de telefoon is op veel gebieden een vooruit gang. Maar een device wat gemaakt is specifiek voor navigatie gaat het op dat gebied ook winnen.

    Bij mijn voorgenomen reis van 2020, had de navigatie telefoon als tweede navigatie middel op mijn motor willen monteren. Naast de Montana 600, dan had ik voor zowel de GPS als mijn telefoon een backup.

    Het punt van warmte ontwikkeling, dit klopt inderdaad. Resulteert in een telefoon die zichzelf uitschakelt. In Marokko bijvoorbeeld is dan ook echt geen aanrader.

    Eventueel een zoekertje op MP plaatsen op de Garmin 700. (nooit op laten sturen, altijd ophalen.)

     

    Het draadloos laden, dit moet opzich geen probleem zijn, als de draadloos laad pad voldoende vermogen kan leveren laad deze mijn telefoon bij tijdens het navigeren met scherm op full brightness.

    De bediening is de  ‘CI CONTROL’ word geproduceerd in Tsjechië.  https://youtu.be/dj45ZQA4HjQ

  • 14 januari 2021 om 20:55

    Jonathan, weet je nog wel welke knop waarvoor is…

    Op de foto stond de ‘rally’ knoppen kast. Zelf zou ik gaan voor de ‘CI control’

     

    CI control

  • 15 januari 2021 om 12:24

    Een Montana 700? Prijs is vergelijkbaar met de Zumo XT. Wat is er mis met de Zumo XT?

  • 15 januari 2021 om 19:17

    Wat mij betreft helemaal niets.
    Heb ‘m nu bijna een jaar in gebruik en hij bevalt me heel goed.
    Op mijn woon-werk route pak ik meestal een paar stukken offroad mee en zelfs een bosweg die niet voor normaal gebruik bedoeld is neemt hij gewoon op in een route incl. aanwijzingen.
    Helaas ook veel wegen die afgesloten zijn maar daar valt niet tegenop te updaten hoe snel we beperkt worden.
    Bij afwijken kan je kiezen tussen de herberekende route maar als je een eigen idee hebt om weer op de track uit te komen dan pakt hij het daar ook gewoon weer op als je die ook als route gebruikt.
    Bij een pure track moet je natuurlijk zelf het lijntje in de gaten houden.

  • 15 januari 2021 om 21:48

    Bedankt Ray; goede ervaringen dus met de Zumo XT.  Gaat de overdracht van tracks van je telefoon naar de XT probleemloos? Heb je ook al ander kaartmateriaal (bv OSM) geprobeerd icm tracks uit bijvoorbeeld Wikiloc of TET?Waarom heb je trouwens een rugged phone naast de XT?

    Jonathan; werkt de CI controller ook icm Zumo XT?

     

     

  • 15 januari 2021 om 23:54

    Ja, ik heb er OSM kaarten van Nederland en Italië op staan, Italië vanwege mijn vakantie afgelopen september. Kan je volgen op http://www.ride4life.nl, dat is mijn eigen site met blogs waaronder ook de werkzaamheden aan de XTZ.
    Verder heb ik de TET zuid Nederland er mee gereden en ook een Wiciloc track maar in die track zaten helaas een aantal afsluitingen, de TET wordt volgens mij wat beter geupdated.

    De rugged phone is om meerdere redenen.
    Ik wilde een stof en waterdichte telefoon omdat de luidsprekers het steeds begeven omdat ik op het werk nog wel eens slijpsel in m’n broekzakken krijg als de overalls weer eens te laat zijn.
    iOverlander zit tegenwoordig in de XT net als Tripadvisor maar ik gebruik daarnaast ook Maps.me en Booking.com op m’n reizen en helaas heb je niet altijd geluk en loop je kans dat je in de regen staat met je telefoon. Maar ook als je kampeert zit je niet altijd in de ideale omstandigheden voor een telefoon en als deze in de modder valt dan spoel ik ‘m gewoon onder de kraan af.
    Als er wat mis gaat dan wil ik daar ook foto’s van maken maar dan kan je ook in de modder liggen en als ik een keer val dan hoef ik met deze niet bang te zijn dat hij meteen stuk is als ik net verkeerd terecht kom.

    Hope for the best but prepare for the worst.

  • 22 januari 2021 om 20:31

    De Ci controller werkt niet op de Zumo, enkel op android apparaten.  Je hebt er ook een klein appje voor nodig waarbij je dingen naar wens kan instellen.

    Waarom ik voorkeur zou hebben voor een Montana. Deze geeft mij meer solide gevoel dan het fancy scherm van de XT en de bijbehorende houder. Deze past perfect, maar geen idee hoe deze er voorstaat als deze krachten krijgt vanaf de zijkant bij een valpartij bijv.

    Met de Montana 600, dmv ram mount op het stuur gemonteerd. Al van alles mee gemaakt, tientallen keren op de grond gelegen. Heeft nooit een krimp gegeven. Zou niet durven met een Zumo XT.

    Kijk dit geeft vertrouwen: (jammer van die usb verbinding, dat zou een aangegoten kabel moeten zijn)

    houder

     

  • 22 januari 2021 om 20:52

    Staat nu een rugged telefoon welke geschikt kan zijn voor op je stuur op MP. Je kan natuurlijk ook een kans geven en testen hoe het werkt.

    https://link.marktplaats.nl/m1653533062

     

    Heeft draadloos laden,

    https://www.motorkledingpoint.nl/motor-accessoires/telefoonhouders/interphone-motocrab-evo-alu-usb-216101.htm?gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGkanq3XPgMO9DJKcR90rghzfZDat_3aq6XGvPvEOB-IhZyMC2APY6waAt4xEALw_wcB

     

    Eventueel als beetje bevalt een bediening zoals boven, dan heb je echt mooie set.

  • 22 januari 2021 om 22:01

    De Ci controller werkt niet op de Zumo, enkel op android apparaten. Je hebt er ook een klein appje voor nodig waarbij je dingen naar wens kan instellen. Waarom ik voorkeur zou hebben voor een Montana. Deze geeft mij meer solide gevoel dan het fancy scherm van de XT en de bijbehorende houder. Deze past perfect, maar geen idee hoe deze er voorstaat als deze krachten krijgt vanaf de zijkant bij een valpartij bijv. Met de Montana 600, dmv ram mount op het stuur gemonteerd. Al van alles mee gemaakt, tientallen keren op de grond gelegen. Heeft nooit een krimp gegeven. Zou niet durven met een Zumo XT. Kijk dit geeft vertrouwen: (jammer van die usb verbinding, dat zou een aangegoten kabel moeten zijn)

    Ik kan je uit ervaring vertellen dat hij robuuster is dan het eruit ziet.
    Heb de XT al een paar keer laten vallen door onhandigheid en de Crosstourer bij de offroad cursus ook best hard op z’n kant gelegd maar de XT zat nog netjes op z’n plaats.
    Op de XTZ pak ik wat meer offroad (zo’n beetje elke kans die ik krijg) en ook daarop geen enkel moment dat me aan het twijfelen heeft gebracht.

  • 23 januari 2021 om 09:55

    Ik heb nu al een paar keer gereden met een Samsung Galaxy Xcover, en dan zonder cover in een zogenaamde x-grip. Dat blijft redelijk goed gaan. Enig nadeel is dat de batterij, bij volle helderheid van het scherm, inderdaad niet de hele dag mee gaat. De accu van de xcover is uitwisselbaar, dat zou een optie zijn. Ik zet het scherm niet op volle helderheid en dan blijft hij meestal lang genoeg aan.

    Ik zie ook dat er nu een xcover-pro is die een grotere accu heeft, misschien lukt het daar wel op? Coolblue zegt dat je het scherm ook met handschoenen zou moeten kunnen bedienen: https://www.coolblue.nl/product/854621/samsung-galaxy-xcover-pro.html