• 27 november 2005 om 20:51

    Tot mijn spijt heb ik zins de zomer een xtz 750 van 1993

    Spijt omdat ik hem niet eerder heb gekocht.
    Ik heb een paar jaar op een virago 700 gereden.
    De tenere rijdt super

    Alleen een vraag hoe tank ik het meeste benziene in de tank,
    de motor schuin of rechtop bij het tanken.

    En de virago liep 1:20 en de tenere 1:15.
    ligt dit aan mijn rijstijl of is de tenere zuiniger af te stellen.

    groetjes Ph

  • 27 november 2005 om 22:34

    1;15 is niet echt verkeerd voor de tenere.

    Check je carbarateurs eens , gescheurd rubber ? naalden ? naald kamers ? choke mechanisme ? enz enz .

    Bij Kedo is eeen setje te koop – Zwitserse afstelling – dan loopt ie ook 1 op 20 zeggen ze. Bij een rustige rijstijl ben ik nooit verder gekoemn dan 1; 17,5

  • 28 november 2005 om 05:43

    1:15 doet die van mij ook, ik ben er niet ontevreden over. Het kan overigens wel beter hoor.

    Wat het tanken betreft, rechtop houden bij het tanken. Tijdens het tanken af en toe ff schudden wil wel eens helpen om het niveau iets sneller te laten zakken zodat je sneller klaar bent met tanken. Een gaatje in je vulpijp heeft zo’n zelfde effect (hoef je niet meer te schudden).

    Mocht je een gaatje willen let dan wel op dat er bij het maken geen rommel in je tank komt. Mogelijk is het gaatje slaan beter als boren.

  • 28 november 2005 om 18:13

    1:15 betekent dat-ie afgesteld moet worden en/of dat de naaldbuizen versleten zijn. Een K&N luchtfilter helpt ook.

  • 28 november 2005 om 20:18

    1:15 betekent dat-ie afgesteld moet worden en/of dat de naaldbuizen versleten zijn. Een K&N luchtfilter helpt ook.

    Das is bij mij net gebeurd Drek en goed dat weet ik zeker.

    Alles nieuw erin maar tussen 1;15 en 1;17 lijkt mij vrij normaal vooor de super bij een pittig rijstijltje.

    CO , synchroom , stationair alles afgesteld maar fiets blijft dorstig. Vanmiddag 1;14 getankt. Echter met moeders achterop rijdt ie 1;17. Rijstijl is toch veel zeggend.

    K&N filters ? De een zegt geweldig de ander zegt troep en zonde van je geld. Wat is wijsheid.

    Ik reed overigens 1;9 met versleten naalden, een iets openstaande choke en een gescheurd carbarateur membraan. Haahahahaha 1;15 is dus niet slecht.

  • 28 november 2005 om 20:57

    Hoeveel is je lucht/benzine-mengsel dan?

  • 29 november 2005 om 18:22

    Ja dat is stationair. Leuk maar heb je niks aan. Het gaat erom hoe het eruit ziet als het gas open gaat, en dan nog onder alle denkbare omstandigheden. Je bent dus nooit op een testbank geweest?

  • 29 november 2005 om 19:12

    hartelijk gefeliciteerd met je xtz 760, je kan veel aan je afstelling proberen te veranderen maar het kan zo zijn dat je aan het eind van het verhaal er niet veel mee opschiet.
    Een Super gebruikt nou eenmaal meer dan een soort gelijke fiets, helaas pindakaas.
    Okee , een keertje op een testbank kan in het geheel geen kwaad tenzij je motor met T,wrapes aan elkaar zit maar dat zal wel niet..

    Er is er maar 1 die dat heeft…..

  • 30 november 2005 om 03:43

    Ja dat is stationair. Leuk maar heb je niks aan. Het gaat erom hoe het eruit ziet als het gas open gaat, en dan nog onder alle denkbare omstandigheden. Je bent dus nooit op een testbank geweest?

    Wat moet ik op de testbank ? Fiets hangt goed aan het gas. Rijdt soepel in elk toerental. Heb nu 5 van die fietsen gereden en allen zitten op 1;15 tot 1;17 volgens de eigenaren.

    Navraag leerde dat de Super een dorstige fiets is. Ik hoef geen optimaal koppel of mooi grafiekje. Het verbruik zal hier nauwelijks door toe of af nemen.

    Ik ben nu eenmaal een sleutelaar van de oude stempel die oren en ogen heeft. Twee water kolommetjes en een CO meter zeggen mij genoeg en veel meer dan de moderne diagnostic apparatuur.

    Twijfelaars kunnen altijd een vermogensbankmeting doen om die paar extra PK’s te pakken. Ik hoef ze niet.

    P.s Ook boven stationair kun je meten met ouderwetse apparatuur

  • 30 november 2005 om 20:51

    Het mooie van een goeie [lees aan de arme kant van het groene gebied] afstelling is dat je fiets zuinig is, en dat-ie in de hitte en/of in de bergen ook nog goed rijdt.

  • 30 november 2005 om 21:21

    Het mooie van een goeie [lees aan de arme kant van het groene gebied] afstelling is dat je fiets zuinig is, en dat-ie in de hitte en/of in de bergen ook nog goed rijdt.

    Conform de fabrieksafstelling 0,35 CO loopt de fiets niet lekker. Hangt niet lekker aan het gas door de schrale afstelling.

    Vanaf 0,45 loopt ie aanzienlijk beter. Je mag dus gerust zeggen dat 0,55 een “zuinige ” afstelling is.

    Hetzelfde geldt voor de zwitserse set van Kedo. Sommige (echt een enkeling) loopt 1;20 . Gemiddeld komt men niet verder dan 1;18 met dit setje.

    De rijstijl is meer van invloed op het verbruik daar de valstroom carbarateurs wel vrolijk het mengsel laten vallen Indien dit met emmers tegelijk gebeurd kan je overwegen te sleutelen. Ik vind het verbruik van 1;15 tot 1;`18 echt wel schappelijk voor die 70 paarden afhankelijk hoe ver de rechterpols gedraait word.

    De combinatie tandwielverhouding kan het toerental bij 100 km/hr wel verlagen en daarmee het verbruik gunstig beinvloeden. Hoe ie in de bergen dan presteerd weet ik niet maar hier in het vlakke land is het voor lange ritten zeker een alternatief om naar die 1;20 te kruipen. :idea:

    Bij mij zal het weinig uitmaken me rechter pols is namelijk te flexibel zegt ook het CJIB.

  • 30 november 2005 om 21:36

    Dat van die CO-getallen, wat is dat en hoe meet je dat?
    Ik heb het eigenlijk over benzine/luchtverhouding van het mengsel.

  • 1 december 2005 om 15:28

    CO = koolmonoxide

    Dit is dus de lucht brandstof verhouding echter gemeten na verbranding. Een te rijk afgesteld mengesel zal een hoog CO getal produceren.

    Een zuinig afgestelde motor zal een laag getal produceren.

    Om een type goedkeuring te verkrijgen zijn er EU normen. De importeur moet dus zorgen dat ie aan de EU norm voldoet. Meestal knijpt men het mengsel om dit voor elkaar te krijgen. Het opgegeven CO getal van de fabrikant is dus meestal erg mager (schraal) .

    het CO gehalte is echter de afstelling die iedereen gebruikt. Hierna kun je de vermogensbank op om het te controleren. De vermogensbank kan echter de gehele curve controleren maar NIET AFSTELLEN.

    De standaard van de 3LD is volgens de fabriek 0,35. Stel hem hier maar eens op af. Het loopt gewoon niet erg soepel. Ga maar iets omhoog en je zal verbetering waarnemen.

  • 1 december 2005 om 18:44

    Maar hoe heb jij het CO gemeten en onder welke omstandigheden? Bij welke toerentallen en belastingen bijvoorbeeld? En hoe stel je af?