• 14 oktober 2016 om 20:19

    Vanwege het sluiten van het oude forum, dit actieve topic verplaatst naar het nieuwe fora:

    oude topic

    Goedemorgen allemaal, Mijn Ténéré (1VJ uit 1987) heeft een probleem, maar ik weet niet goed hoe dit op te lossen. Wanneer ik hem probeer aan te trappen hoor en voel ik de elektrische starter mee rond gaan en krijg ik hem met geen mogelijkheid aan. Andersom lijkt de elektrische starter ook teveel weerstand te krijgen, want die krijgt hem (met een nieuwe accu) ook niet aan. Wanneer ik de elektrische starter loskoppel (tandwiel 5 of 8 op pagina 20 van http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Tenere-1VJ-3AJ/1vj-parts-fiche-pdf-july-29-2011-9-44-pm-4-0-meg.pdf er tussenuit), dan gaat aantrappen zonder problemen. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? En belangrijker nog, weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Of in ieder geval waar ik kan beginnen met zoeken?

    Laatste 3 reactie uit vorig topic,

    Hoi Jos, Dat is heel fijn om te horen, want ik denk dat ik je hulp nodig ga hebben: Gisteren zette ik alles weer in elkaar en probeerde te starten. Zelfde probleem als eerder: de elektrische starter koppelde niet meer los. Alles grondig schoonmaken heeft dus niet geholpen. Nu ik het voor een tweede keer loshaalde kreeg ik de starterkrans en het vrijlooplager weer niet van het vliegwiel af. De eerste keer hechte ik daar niet veel waarde aan, maar ondertussen wist ik hoe eenvoudig ze van elkaar horen te schuiven. Daarom denk ik dat ik de boosdoener heb gevonden: Het lijkt er op dat de blokjes in het vrijlooplager iets te ver rechtop kunnen komen te staan wanneer de starterkrans sneller gaat dan het vliegwiel. Wanneer de motor aanspringt en dat omdraait zitten de blokjes rechtop vast tussen beiden en klappen ze niet meer terug. Of dit slijtage is van de blokjes, of ook van het contactoppervlak op de starterkrans en/of de ring die op het vliegwiel komt kan ik moeilijk inschatten. Jos, heb jij toevallig een combinatie van de drie (starterkrans, vrijlooplager en de ring) liggen voor een 1VJ? (Als ik het goed heb is die van een 3AJ hetzelfde, dus dat mag dan ook.)

     

    als jij zeker weet dat de krans van de 3 AJ past heb ik er 1 liggen. Als het niet zo is moet ik hem uit een 1 vj blok halen. Ik hoor het wel.

     

    Hetzelfde onderdeel voor de 3AJ heeft exact hetzelfde nummer: 1VJ1559000. (Gevonden op http://www.cmsnl.com/yamaha-xt600z-1988-3aj1-europe-283aj-300e1_model37461/partslist/0013.html#results.) Dan hoop ik dat ik er vanuit kan gaan dat het hetzelfde is. Jos, mag ik je vanmiddag bellen op het telefoonnummer in je profiel?

    is goed

     

  • 25 oktober 2016 om 14:39

    Dankjewel voor het verplaatsen, TheHunter. Mocht iemand met hetzelfde probleem zitten bij dezen een mogelijke oplossing:

    De blokjes in mijn vrijlooplager waren afgesleten waardoor ze te ver doorklapten. Hierdoor klapten ze niet meer terug. Alles losgehaald en de starterkrans, vrijlooplager en ring waren met geen mogelijkheid los te pakken waar dat heel soepel hoort te gaan. Vervangen door een tweedehandsje en nu doet hij het weer:

    Ik kan weer starten met mijn kickstarter en het knopje. Allemaal bedankt voor jullie hulp.

  • 26 oktober 2016 om 01:02

    Dus, need help?

    Call josvandecross?

  • 26 oktober 2016 om 07:24

    Haha, inderdaad. Dankjewel Jos