• 13 september 2016 om 05:12

    Goedemorgen allemaal,

    Mijn Ténéré (1VJ uit 1987) heeft een probleem, maar ik weet niet goed hoe dit op te lossen. Wanneer ik hem probeer aan te trappen hoor en voel ik de elektrische starter mee rond gaan en krijg ik hem met geen mogelijkheid aan. Andersom lijkt de elektrische starter ook teveel weerstand te krijgen, want die krijgt hem (met een nieuwe accu) ook niet aan. Wanneer ik de elektrische starter loskoppel (tandwiel 5 of 8 op pagina 20 van http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Tenere-1VJ-3AJ/1vj-parts-fiche-pdf-july-29-2011-9-44-pm-4-0-meg.pdf er tussenuit), dan gaat aantrappen zonder problemen.

    Heeft iemand dit ooit meegemaakt? En belangrijker nog, weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Of in ieder geval waar ik kan beginnen met zoeken?

  • 13 september 2016 om 05:12

    Goedemorgen allemaal,

    Mijn Ténéré (1VJ uit 1987) heeft een probleem, maar ik weet niet goed hoe dit op te lossen. Wanneer ik hem probeer aan te trappen hoor en voel ik de elektrische starter mee rond gaan en krijg ik hem met geen mogelijkheid aan. Andersom lijkt de elektrische starter ook teveel weerstand te krijgen, want die krijgt hem (met een nieuwe accu) ook niet aan. Wanneer ik de elektrische starter loskoppel (tandwiel 5 of 8 op pagina 20 van http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Tenere-1VJ-3AJ/1vj-parts-fiche-pdf-july-29-2011-9-44-pm-4-0-meg.pdf er tussenuit), dan gaat aantrappen zonder problemen.

    Heeft iemand dit ooit meegemaakt? En belangrijker nog, weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Of in ieder geval waar ik kan beginnen met zoeken?

  • 13 september 2016 om 08:23

    Als ik dit zo lees denk ik in eerste instantie dat je startkoppeling blijft hangen. Dit is een ring met bussen erin en die bussen zijn wat excentrisch van vorm, nummer 10 in jouw afbeelding. Als je de startmotor bedient, drijft die tandwielen 8, 5 en 1 aan in jouw plaatje. Door de vorm van de bussen wordt ring 10 meegenomen door tandwiel 1, ring 10 zit aan je vliegwiel vastgeschroefd, dus je krukas gaat ronddraaien. Slaat de motor aan, dan blijft de krukas draaien, maar de bussen in ring 10 klemmen nu niet meer op tandwiel 1, dus het tandwieltreintje van de starmotor staat nu stil.
    Ik denk zelf dat de bussen in ring 10 niet meer soepel kunnen bewegen, vastgeroest of vastgekleefd door oude olie misschien.
    Het enige dat ik kan bedenken is om het linker zijdeksel te demonteren en te kijken of je de bussen van ring 10 gangbaar kunt krijgen (WD40). Ik denk echter dat je er niet goed bij kunt en dan moet je het vliegwiel losnemen. Dan kun je er in ieder geval wel bij.
    Volgende probleem is dan dat een vliegwiel supervast kan zitten.
    Succes,

    Léon.

  • 13 september 2016 om 11:40

    Ik zeg hetzelfde als Leon. Starterkrans.
    Je kan de motor op de rechterzijde leggen zodat de olie erin kan blijven. Linkerzijdeksel losnemen. Let op er zitten ook ietwat verborgen imbusboutjes.. Hou het boek erbij. Deksel eraf nemen, zit ook magnetisch vast en kijk of je de tonnetjes vrij kan krijgen. Als het echt versleten is moet het nog wel ergens 2 e hands te krijgen zijn.
    Wat je ook kan proberen ipv van het bovenstaande is de olie eruit leten en vullen met een verse goedkope olie . motor laten lopen of 20 km rijden en weer verversen. Zo kan je evt de smurrie oplossen, als dat de oorzaak is. Je kan het blok ook vullen met 2 liter diesel en kijken of dat de boel oplost. Niet mee starten. Daarna zit je wel aan een extra oliewissel.
    Succes

  • 18 september 2016 om 07:55

    [attachment=1510]DSC00164.JPG[/attachment]
    Dank voor jullie reacties. Dit klinkt heel aannemelijk, dus vandaag alles uit elkaar gehaald. Of ja, niet alles. Ik loop vast op de moer op het vliegwiel:

    Het boek zegt hem in zijn 5 te zetten en op de achterrem te gaan staan om ervoor te zorgen dat het vliegwiel niet meedraait. Helaas wil hij als hij uit staat niet hoger dan zijn 2 en levert de achterrem dan te weinig weerstand. Wie heeft er een truc om hem wel hoger te kunnen schakelen als hij uit staat?

    Na deze moer heeft het boek het over een vliegwieltrekker. Weet iemand welke maat dat is zodat ik die kan kopen of lenen?

  • 18 september 2016 om 13:10

    Wie heeft er een truc om hem wel hoger te kunnen schakelen als hij uit staat?

    Motor ff heen en weer schommelen tijdens het schakelen. (voor/achteruit).

  • 18 september 2016 om 15:19

    Het blokkeren van het achterwiel en dan die moer loshalen is mij nog nooit gelukt. Teveel speling in aandrijving /bak. Een luchtsleutel doet het werk zo, desnoods even naar een kwikfit oid duwen en die lief aankijken :blush: . Zijn vaak niet de beroerdste. Neem je eigen dop mee.

    Het loshalen van het vliegwiel kan idd met een poelietrekker, maar dat ding zit muurvast en ik heb al een poelietrekker krom getrokken. Boor in een dikke plaat staal 3 gaten die overeenkomen met de gaten in het vliegwiel. Draai hier goed diep draadstangen in (verkrijgbaar bij elke bouwzaak). En draai de moer weer losjes terug. Je wilt immers niet op de draad afdrukken en de schroefdraad stuk maken en als het vliegwiel losschiet dan schiet ie niet gelijk in je gezicht. Bouw nu dmv moertjes op de draadstangen gelijkmatig de spanning op. Tik met een hamer met op de metalenplaat en het vliegwiel schiet vanzelf een keer los.

    Edit: korte versie: vervang poelietrekker door stalen plaat

    groet Norbert

  • 18 september 2016 om 17:20

    Mee eens alleen zou ik het woordje tik vervangen door mep.

  • 18 september 2016 om 17:28

    Mee eens alleen zou ik het woordje tik vervangen door mep.

    Vleer!!

  • 19 september 2016 om 05:45

    Top, dankjewel Mecanico

    Ik ga hem nu even in elkaar zetten met losgekoppelde elektrische starter voor een ritje komend weekend.

    Volgende week maar eens even bij de Kwikfit langs. Die staalplaat ga ik wel alvast even klussen, dank voor de tip

  • 25 september 2016 om 12:18

    Als je toch de kist met onderdelen komt halen – er zit een vliegwiel in met startertandwiel en dat rare lager dat bij jou geblokkeerd is, kun je van mijn poelietrekker, luchtcompressor en luchtsleutel gebruikmaken. Zie vraag & aanbod.

  • 27 september 2016 om 08:55

    Deal. Ik heb je een PM gestuurd

  • 4 oktober 2016 om 16:05

    Met de poelietrekker van Auke en de luchtsleutel van Garage ART in Tilburg (die van de Kwikfit was niet sterk genoeg) heb ik hem uit elkaar (zie foto 1). Helaas zie ik geen overduidelijke boosdoener: de starterkrans zit niet vol smurrie. Ik kan nog steeds alles schoonmaken (met diesel?), maar dat is dan waarschijnlijk niet de oplossing voor mijn probleem.

    Googlend op het onderdeelnummer (1vj-15590-00) vond ik anderen met hetzelfde probleem op tenere.co.uk en horizonsunlimited.com. Daar hebben ze het over slijtage en het vervangen van de hele starterkrans. Ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal, dus kan niet goed inschatten of de mijne (zie foto 2) te erg versleten is. De bussen lijken wat afgevlakt. Wat denken jullie, moet ik op zoek naar vervanging? Of schoonmaken met diesel en kijken wat er gebeurt als alles weer in elkaar zit?

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 4 oktober 2016 om 23:38

    Als de starterkrans goed lijkt, kun je tot de volgende conclusie komen:

    aantrappen is een vaardigheid, zeker met een meelopende startmotor, Iets wat de 3AJ en de 1 VJ altijd doet.

    Mogelijk dat toch je startmotor niet fris is ondanks het vermogen van de accu.

  • 6 oktober 2016 om 21:50

    Ik zou toch nog steeds denken dat er iets mis is met het vrijlooplager. Niet heel relevant, maar de starterkrans is het tandwiel op het vliegwiel. Het vrijlooplager is dat ding met die blokjes. Als alles in orde is zou de starterkrans tegen de klok in vrij moeten kunnen lopen (kijkend vanaf links) ten opzichte van het vliegwiel, en met de klok mee het vliegwiel moeten aandrijven. Dat doetie doordat de blokjes kantelen. Als de motor aanslaat is het toerental van het vliegwiel hoger dan van de startkrans en kantelen de blokjes weer terug. 2 mogelijke oorzaken van niet terugkantelen: 1) blokjes te ver versleten en komen klem te zitten 2) de troep / vijlsel die ik zie zitten voorkomt dat een paar van de blokjes terugkantelen naar de vrijloopstand.

    Testen door goed schoon te maken en te monteren.

    Ik ben wel verbaasd, mijn 3AJ had hier na meer dan 100 000 km geen last van … Er is vast wel iemand in de klup die nog zo’n vliegwiel met starterkrans heeft liggen. Succes!