• 7 februari 2022 om 20:08

    Wat is wijsheid ? Ik krijg mijn xt600e project niet goed aan het vonken. Soms 5 tot 10 vonkjes en dan weer tijdlang niks. Heel veel opgezocht. Schakelaars doorverbonden. De zwartwitte draad van cdi unit verwijderd. Spaningen gecontroleerd. Probleem is wel dat ik niet aan een correct electrich schema kom. Dus nu dilemma. Unit wegbrengen naar helmond ( daar zit een firma die zegt dat ze cdi kastje kunnen testen. Of een exemplaar van de sloop proberen te vinden.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 7 februari 2022 om 22:22

    Een clublid is bezig met deze:https://www.fastfromthepast.com/z-pcdi-xt . Weet niet of dit ook een makkelijke vervanging is voor de 3TB. Ik zal deze week ook nog even de garage induiken, maar ik denk niet dat ik iets van een E-versie heb liggen.

  • 8 februari 2022 om 09:48

    Hoi”komkommer” bedankt voor je reactie. Maar die unit van fastfrome ziet er ingewikkeld uit. Ik denk niet dat dat voor een digibeet zoals ik iets is. Ken jij iemand die alles weet van electrisch schema van een cdi ?  Ook bij de originele cdi zitten meer draden aangesloten dan in lochicher wijs kan thuisbrengen.  Ik heb nog een andere xt 600 maar omdat de draadkleuren en aansluitingen anders zijn kan ik die unit niet overzetten. Als ik nou precies weet welke draad welke functie heeft dan kom ik er wel uit. Dus ken jij iemand die echt goede kennis hiervan heeft. En die kennis ook wil delen. Groetjes kneeke

  • 8 februari 2022 om 22:23

    Hoi Corné.

    Mocht je besluiten de cdi unit naar Helmond te sturen (naar Carmo Electronics), dan stuur je em naar een deskundig en betrouwbaar bedrijf. Al jaren houden zij zich bezig met auto en motorfiets elektronica en hebben daar veel ervaring mee. Ook dealers komen daar, met name voor de oudere motoren. Qua prijs zit je vaak ook gunstiger dan met origineel Yamaha. Ik heb geen commerciële banden met hen, wel goede ervaringen (cdi, dynamo, stekkers). Ik hoop dat je er iets mee kunt, succes.

    Léon.

  • 8 februari 2022 om 22:29

    Oh ja, je begint gelijk bij het lastigste onderdeel. Heb je al gekeken naar de bougiekap, de bougiekabel en de bobine? Deze delen kun je bij vrijwel iedere XT600 (dus ook Ténéré) gewoon uitwisselen. Is de vrijstandschakelaar nog goed? Volgens mij is bij jouw motor de zijstandaardbeveiliging geschakeld via de cdi. Doet die schakelaar bij de zijstandaard het goed? Haal je die weg, moet je de draden doorverbinden, als ik me goed kan herinneren.

    Groet,

    Léon.

  • 9 februari 2022 om 10:53

    Fijn om te horen dat die carmo electric goed resultaat geeft. Als ze mij dan gelijk vertellen welke draden noodzakelijk zijn voor de cdi en welke ik eraf kan laten dat zou mooi zijn. Hoe minder draden hoe minder veiligheden is hoe minder problemen. Ik ga de cdi laten testen en vanaf daar ga ik weer verder. Groet Corné

  • 18 februari 2022 om 17:33

    Het zoekplaatje gaat verder. Onsteek unit en bobine getest bij carmo ( prettige firma?) en goed bevonden. Joepie. Maar niks verder dus. Volgende stap is nogmaals alles aansluiten maar dan helemaal buiten de kabelboom om. Als hij het dan nog niet doet moet zijkant blok eraf om een andere dynamo/pickup te proberen ?. Ik heb er een van een 1 vj. Ik hoop dat dat past op een 3 tb. Wordt vervolgd

  • 23 februari 2022 om 21:45

    Al iets verder gekomen?

  • 12 maart 2022 om 14:14

    Help. Ik kom er niet uit. Zoals gezegd cdi unit en bobine getest en goed bevonden bij carmo electronics. Alles aangesloten buitenom de originele bedrading GEEN VONKEN   Dynamodeksel gedemonteerd. De opnemer en vliegwiel ziet er als nieuw uit. Ohmse weerstand opnemer is 200. Geen draadbreuk. Wat nu ??

  • 12 maart 2022 om 18:31

    Ik heb nog gekeken of de opnemer met dynamo van mijn reserve blok (1vj) past. Maar dat is toch echt anders. Ook die van een nog oudere srx (86?) past ook niet. De krukas van een 3uw is langer. Hebben die jappaners ieder jaar een ander blok verzonnen ?.

  • 13 maart 2022 om 11:25

    De bobine, had je toch ook een nieuwe voor besteld?

    Aan de CDI kan je zelf niet zoveel meten, als CAMO zegt dat deze goed is dan moeten we daar vanuit gaan. Dan hou je enkel je pickup spoelen nog over. Deze zou je met een scoop volgens mij wel moeten kunnen meten.

    Of er een puls uit komt,

    https://www.tenere.co.uk/forum/viewtopic.php?t=3136

    Zou er nog een foutieve pickup spoel gemonteerd kunnen zijn? Zie link boven met verkeerde bouwvorm.