• 12 augustus 2023 om 19:41

    Hallo, vraag voor een niet lid die een XT600 overweegt te kopen: Maarten Stal vraagt het volgende:

    In de jaren negentig heb ik een XT 600 gehad die 25 jaar geleden helaas is gestolen. Deze week zag ik op Marktplaats een identieke XT 600 te koop (helaas niet mijn eigen motor) en overweeg deze te kopen.

    Navraag bij de Yamaha dealer bij mij in de buurt (RB Motoren in De Bilt) leerde mij echter dat zij het onderhoud van zo’n oude motor niet meer willen/kunnen doen. De monteur die ik sprak vertelde zelfs eerlijk dat hij bang is voor kickstarters vanwege de terugslag. Ook zouden er problemen kunnen optreden bij het gebruik van benzine vermengd met ethanol.

    Voordat ik eventueel tot koop van de 32 jaar oude XT 600 overga, wil ik graag weten hoe jullie het doen met het onderhoud van jullie eenpitters. Zijn er in de buurt van Utrecht werkplaatsen of hobbyisten die voor het onderhoud van een oude XT kunnen zorgen?

    Ik ga morgen (zondag 13 augustus) de motor bekijken, dus ik moet snel beslissen. Als jul mij met raad & daad kan helpen, zou ik dat zeer waarderen.

     

    Gaanwenogwatleuksdoen?

  • 13 augustus 2023 om 11:17

    Het is simpele techniek dus je kunt het meeste onderhoud zelf doen (leren).

    Maar als je dat vertrouwen niet hebt kun je beter geen motor kopen van 32 jaar oud.

    Met de benzine zal het wel meevallen, en je kunt altijd nog 98 tanken.

  • 15 augustus 2023 om 12:43

    Hoi Maarten.

    Ik weet niet of je de motor al gekocht hebt (of juist expres hebt laten staan), maar voor onderhoud zou je ook in Hilversum bij van de Kuinder motoren kunnen informeren of eventueel bij Arjan Brouwer in Putten. Zeker Arjan Brouwer zou het onderhoud moeten kunnen doen. De vraag is of ze er zin in hebben. Wat Heytos al zegt: de techniek is relatief eenvoudig en goed zelf te doen. Er vanuit gaande dat je wel enige handigheid bezit. De andere kant is dat de motor niet meer de jongste is en dat je ouderdomstkwaaltjes tegen kunt komen. De vraag is dan hoeveel je nog wilt investeren in een oude motor. En wat benzine betreft zou ik inderdaad 98 tanken, een aantal merken 98 is zelfs nog volledig alcoholvrij.

    Succes met je beslissing, zou wel leuk zijn om zo’n oud beestje weer terug op de weg te zien.

    Groet, Léon R.

  • 19 september 2023 om 10:57

    Dat ‘niet lid’ ben ik dus. Inmiddels wel lid.

    En trotse eigenaar van een 32 jaar oude rood/witte XT600. Identiek aan mijn eerste motor in de jaren negentig. Heb ik bijna tien jaar met veel plezier op gereden toen we in Amsterdam en later in Maarssen woonden. Totdat iemand in 2001 hem zonder toestemming heeft ‘geleend’ en nooit meer terug gebracht.

    In 2008 een Moto Guzzi V7 met brede zijspan uit 1969 gekocht omdat we kleine kinderen hadden. Om puur sentimentele redenen wilde ik toch weer een XT hebben. Ben nu bezig deze helemaal terug te brengen in de staat van mijn oude XT.

    Ro (van Snel Motoren in Zeist) is nu bezig de carburateur goed te krijgen, motor rijdt nu met horten en stoten bij weinig gas. Ben van plan om klein onderhoud zelf te doen, maar sta open voor tips en advies voor het grotere werk zodra dat zich aandient.

  • 19 september 2023 om 13:04

    Update: het is niet gelukt om de carburateur goed af te stellen.

    Weet iemand een garage/hobbyist die goed is met het afstellen van een carburateur van een XT600 3TB? Ik heb een set revisieonderdelen voor de carburateur erbij.

    Let op: het is een kickstart, moet dus wel iemand zijn die goed door kan trappen als dat nodig is!

  • 20 september 2023 om 07:55

    Organiseer een sleuteldag bij jou thuis dan krijgen we hem wel goed denk ik.

  • 20 september 2023 om 11:38

    Hahaha! Dat zou ik wel willen, maar dat wordt dan sleutel op straat. Ik woon in het centrum van Utrecht en heb helaas geen plek om te kunnen sleutelen. Maar als jij wel plek hebt, kom ik graag langs.

  • 20 september 2023 om 16:41

    ok eerst even een paar vraagjes :

    wat is er met de carb gedaan?

    zijn de inlaatrubbers gecontroleerd?

    Hoeveel staat het staionairmengselschroefje uitgedraaid?

    Wat voor uitlaat zit er op?

    p.s. ik heb ook ooit een nieuwe XT600K in de winkel gekocht in 1991 en die is ook in Amsterdam gestolen. 3 keer !

  • 20 september 2023 om 16:45

    Ik heb geen idee wat er met de carburateur is gedaan. Het is een standaard exemplaar, maar ik heb hem (nog) niet gecontroleerd op inlaatrubbers, etc.

    Uitlaat is ook standaard.

    Mijn motor is trouwens in Maarssen gestolen. 1x was genoeg voor mij!

  • 4 maart 2024 om 10:43

    Update: ik heb mijn XT600 met de haperende carburateur verkocht en inmiddels een veel betere XT600E voor in de plaats. Is helemaal origineel, loopt als een zonnetje, identiek aan mijn eerste XT (behalve dat het geen kickstart meer is). Helemaal goed!

    Heb mij al aangemeld voor de VRO in Groesbeek op 23 maart.

  • 4 maart 2024 om 11:26

    A lekker man…

    Volgende week sleutelcursus, meenemen dat juweeltje…!

  • 4 maart 2024 om 11:44

    Ik kom ook naar de sleutelcursus

    Kan je je vergapen aan mijn ‘oldtimer’. Staat bij de verzekering namelijk te boek als oldtimer, maar is voor mij ook weer ‘terug naar de goede oude tijd’ (mijn eerste motor :-))

  • 4 maart 2024 om 13:27

    Welja, waarom zou je ook alleen een andere carb monteren….
    Maar nu heb je wat je zocht, leuk man!