• 23 mei 2021 om 13:12

    Wat zijn de ervaringen met een systeemhelm ?

    Kun je met open kinstuk rijden of dan een spontane whiplash? of is het opklapbare kinstuk alleen handig voor opzettten bij brildragers?

    Ik zoek tevens een stille helm (tijdens rijden) .Wie heeft hier ervaringen mee?

  • 24 mei 2021 om 16:23

    Mijn ervaring is dat systeem helmen over het algemeen meer geluid produceren omdat er meer kieren in zitten.

    Persoonlijk vind ik het prettig dat je het linstuk weg kunt klappen en dat dan het vizier naar beneden kan.

    Geeft mij meer gevoel van vrijheid en meer zicht.

    Als de snelheid hoger wordt klap ik het kinstuk naar beneden.

    De meeste helmen met “klep” ,zoals een cross/allroad helm, kan je volgens mij niet als jethelm dragen, zonder klep zijn er meer verkrijgbaar die je ook kunt dragen als jethelm dus zonder kinstuk maar met vizier omlaag.

    Een klep is erg fijn bij lage zon en als je in de blubber achter iemand anders rijdt.

     

    Hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen Kobus.

     

    Groeten Maurice

  • 24 mei 2021 om 17:56

    Ik rij al een tijdje met deze helm rond:

    https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?channable=020978696400323631393430363130f0&ObjectPath=%2FShops%2F10207048%2FProducts%2FScorpion-ADX-1-Solid-Enduro-Flipup-Helmet%2FSubProducts%2FScorpion-ADX-1-Solid-Enduro-Flipup-Helmet-0004&Locale=de_DE&gclid=EAIaIQobChMIidPLlNbi8AIVktCyCh2U6QJBEAQYAiABEgJ68vD_BwE

    Ze zijn allemaal wat meer geluid aan het maaken en ook zwarder. Maar je kan er prima met open of met gesloten klep mee rijden. Prachtig, omdat je de bril niet moet afzetten, tijdens het opzetten van de helm. Ik vind het een leuke helm en de prijs zit ook goed. In de scorpion past ook een crosbril, als het moet.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door ekko.
  • 25 mei 2021 om 15:09

    Na een rit met Maurice heb ik ook een  Scorpion exo adx-1 systeemhelm gekocht. Ik ben er tevreden over, al is hij beslist niet stil.
    Ik heb inderdaad een klaphelm met name vanwege m’n bril maar rij er zelden opgeklapt mee omdat hij dan minder beschermd. Ik val nog regelmatig…
    Maar ook bij een kort praatje onderweg of bij het tanken is het opklappen handig. Pinlock en zonnevizier zijn ook fijn
    Voor langere asfaltritten haal ik de klep er meestal af. Hij zorgt voor behoorlijk wat extra herrie en beweging bij 100 km/u.

  • 25 mei 2021 om 19:20

    Sommige systeemhelmen zijn zowel goedgekeurd met het kinstuk open als met het kinstuk dicht (dubbele homologatie, P/J). De meeste echter niet. Daar zou je ook rekening mee kunnen houden bij aanschaf. Ze zijn sowieso aan de zware kant, maar dat went.

  • 27 mei 2021 om 13:02

    Bedankt voor alle reacties.

    @Vincent, wat houdt het dan in als je helm niet goedgekeurd is met kinstuk omhoog? Eventuele dekking door verzekering ofzo?

    Worden deze helmen dan wel gewoon verkocht?

    Ik zit te denken aan de Shoei Neotec 2. Zijn hier ervaringen mee?

  • 27 mei 2021 om 13:10

    Hoi, heb zelf geen ervaaring met de Shoei. Maar wel vaak gehoord, dat het een erg goede helm is en voor een systeemhelm erg rustig.

  • 27 mei 2021 om 13:28

    Bedankt voor alle reacties. @Vincent, wat houdt het dan in als je helm niet goedgekeurd is met kinstuk omhoog? Eventuele dekking door verzekering ofzo? Worden deze helmen dan wel gewoon verkocht?

    Vooral belangrijk voor je eigen veiligheid. In theorie zou een verzekering ook moeilijk kunnen doen bij een schadeuitkering, maar dat verwacht ik niet zo snel. Helmen met een afneembaar kinstuk zijn soms alleen goedgekeurd als jethelm. Dan is dus niet getest hoe veilig het kinstuk is.

    Die Shoei lijkt me een prima helm.

  • 28 mei 2021 om 19:30

    Heb de Shoei ook, erg tevreden over…

  • 29 mei 2021 om 21:11

    Shoei geprobeerd. Voelde jgoed maar niet geschikt om “open” me te rijden.

    Nu een Caberg Tourmax. Tevreden mee. Pinlock zonnebril crossklep enz. Goede kwaliteit prijsverhouding.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 30 mei 2021 om 11:08

    ik heb een  paar jaar ander model shoei ,maar ik denk dat je daar zoiezo een goede keus mee doet het ik heb al heel wat verschillende merken versleten.

    maar het draagcomfort van de shoei is echt bijzonder hoog en ook na een aantal jaren gebruik voelt hij nog als nieuw. in tegenstelling tot veel andere merken

  • 1 juni 2021 om 17:20

    Hier een Shark, omdat dat kinstuk helemaal achterover wegklapt ipv alleen omhoog (oa. Shoei/HJC). Lijkt veiliger.
    Zo’n kinstuk op je hoofd is toch een uitsteeksel bij een val richting paal of vangrail.
    Het vizier kan trouwens gewoon dicht.
    Dubbel homoligatie (dus ‘veilig'(?) als jet en integraal).
    Wel zwaarder, meer herrie dan bijv. Shoei/ HJC.
    Prima voor binnenwegen.

  • 1 juni 2021 om 21:04

    Zijn er rijd(st)ers die ervaring hebben met de Schuberth E1?

    Kennis heeft er een en bevalt goed, maar ja die rijd ermee op een GS.

  • 4 juni 2021 om 14:31

    Shuberth E1?
    Zie bijgaand plaatje…

    Wanneer dit de tekst van de verkoper is, weet je wel genoeg!

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.