• 20 juni 2020 om 21:00

    20 juni 2020

    Deze ochtend, vroeg, lekker over de waaldijk wezen cruisen……Wat mij enorm opviel was dat de motor veel mooier loopt als’ie koud is!

    Veel vloeiender….Maar na een 15 minuten (dus warmer) begon’ie weer onregelmatiger te lopen.

    Is dit iets dat zou kunnen duiden op een specifiek probleem????

    groet Hans-Peter

  • 20 juni 2020 om 22:54

    Ik ben vandaag met Barbara bij Leo in Ede geweest. Die vertelde dat alleen de super brandstof van BP geen ethanol in zat de andere merken hebben 5% en de normale met 10% moet je al sowieso niet nemen. Misschien dat de ultimate benzine van BP het euvel kan verhelpen.

  • 20 juni 2020 om 23:05

    Heb verschillende benzines geprobeerd…. Geen enkel verschil tussen BP,Shell etc etc

  • 21 juni 2020 om 12:27

    Hai HP,

    In je eerste post schreef je dat je geadviseerd was om er nieuwe sproeiers in te zetten. Op basis waarvan is die diagnose gesteld? En weet je wat erin zat qua sproeiers? Was dat origineel of ook al aangepast?

    Ik krijg de indruk dat je motor weleens teveel brandstof zou kunnen krijgen. (Omdat je aangeeft dat hij koud wel goed loopt.) Wat gebeurt er als je met warme motor (in het toeren gebied waar hij slecht loopt) de choke erbij pakt? Wordt het dan beter of juist veel slechter?

  • 21 juni 2020 om 13:15

    Hallo Barbera, geen idee welke sproeiers er in zaten. Heb ze mee terug gekregen in een doosje. Wel vertelde de monteur iets over het getal ‘40’ Dat deze er nu in is gezet.
    De reden van het vervangen was advies van meerdere Tenere “kenners” en het lezen van artikelen hierover.

    Als de motor slecht loopt en je zet de choke aan, gaat’ie nog slechter lopen.

    Dat’ie teveel brandstof verbruikt is een feit. Hij ruikt behoorlijk en verbruikt 1/12 – 1/10

  • 21 juni 2020 om 13:56

    Als je basis niet goed is kan je blijven klooien.

    En een goede basis begint met:

    Kleppen stellen

    dis ketting controleren/vervangen

    goede choke-plunjers

    goede gasbuizen

    Dan de standaard sproeiers erin en kijken wat hij wel en niet goed doet.

    Eventueel een run laten maken op een testbank.

  • 21 juni 2020 om 14:03

    Ik kan me herinneren van mijn ST750 dat hij voor acherliggers naar benzine rook. Toen heb ik de naaldbuizen in de hoogste stand gezet en daar werd hij een stuk  zuiniger van. Ik meen dat hij 5 standen heeft.

    dus nummer 18 zoveel mogelijk naar links.

  • 21 juni 2020 om 14:10

    Dit staat er in het wp handboek erover.

  • 21 juni 2020 om 14:31

    Dank ?? !!!!!!

  • 21 juni 2020 om 17:34

    Hallo Barbera, heb net 25 km gereden om de choke eens te testen.
    Als de motor warm is, je de choke aan zet (uit trekt) schiet het toerental naar 3000 rpm….

    Tevens rijdt de motor dan minder hakkelend en stotend. Zet je’m uit, dan begint’ie gelijk te stoten en te hakkelen.

    groet HP

  • 22 juni 2020 om 18:06

    Hai HP,

    Ok, blijkbaar vindt je motor wat meer brandstof dus wel prettig, als hij beter loopt met de choke erbij.

    Ben het wel met Raymond eens dat back to basic en van daaruit zoeken de beste optie is. Er kunnen zoveel randzaken – buiten je carburateur om – een rol spelen. Indien je de status daarvan niet kent, wordt het een lastige puzzel.

    Misschien dat een ervaren sleutelaar / Tenere kenner, een keer met je mee kan kijken?

  • 22 juni 2020 om 18:19

    dank dank dank….erg waardevol!

    Ben begonnen met een andere carburateur aan te schaffen. Deze kan, na uitvoerige controle de huidige carburateur vervangen! Ook ga ik de kleppen laten stellen en de distr.ketting vervangen.

     

    groet Hans-Peter

  • 22 juni 2020 om 20:47

    Ben benieuwd naar het verloop! Let us know!