• 1 december 2005 om 16:41

    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een mooie 1vj uit ’87, leuk ding.
    Ben hem nu aan het opfrissen, maar heb een vraagje over het starterrelais.
    Ik ben niet erg technisch aangaande die dingen, dus vergeef me domme vragen.
    Als ik op de startknop duw, hoor ik vaak na mekaar opgevolgde korte tikjes en de startmotor slaat niet aan. Het geluid komt uit het (althans dat denk ik) startrelais (rond ding dat voor de batterij zit onder zadel)

    Is dit zelf te fixen of steek ik best een nieuw?

  • 1 december 2005 om 18:13

    dit klinkt ook gewoon als een overleden of in ieder geval lege accu.
    start ie wel met hulp van wat geleende stroom uit een ‘pack’ of een auto?

  • 1 december 2005 om 20:53

    Je kunt ook de startstroom meten. Minder dan een volt of 9 tijdens het starten duidt op een kapotte accu of minstens een lege accu.

    Zoals Jasper al schrijft , help hem eens met een grote broer uit de auto.

  • 2 december 2005 om 10:34

    Startstroom meten? Moet je wel een dikke Ampèretang hebben.

  • 2 december 2005 om 10:39

    Sinds wanneer meet je V met een ampere tang :?: :?: :?: :?:

  • 2 december 2005 om 10:45

    V = voltage = spanning = hoeveel elektrodes staan te dringen om door de draad te gaan.
    A = amperage = stroom = hoeveel elektrodes er tegelijk door de draad gaan.

  • 2 december 2005 om 13:53

    batterij geeft 11,2 volt, volgens mij niet leeg, want lichten ed werken perfect.

  • 2 december 2005 om 14:05

    11,2 V bij een onbelaste batterij of een belaste batterij tijdens starten ?

    Een startmotor vraagt minmaal 10 x de hoeveelheid energie in 1 keer van een koplamp. Dat je verlichting brandt zegt dus niks.

    Wat gebeurd er met je licht als je de startjknop indrukt ?

  • 2 december 2005 om 14:22

    11,2 volt onbelast
    als ik de startknop induw (en het relais dus begint te tikken), dan ‘tikt’ het licht mee, heeft dus terugval.
    batterij paraplu of iets anders?

  • 2 december 2005 om 14:42

    Absoluut batterij! het zou natuurlijk ook een enorme weerstand in een kabel -aansluiting- (corrosie) kunnen zijn maar die kans is miniem.

  • 2 december 2005 om 15:27

    verrotte accu ken niet anders.gemiddelde multimeter kan tot 10a meten startstroom zal wel hoger zijn. het laten branden vd koplamp lukt nog wel
    (lage stroom) maar bij starten heb je een veel hogere stroom en dan stort ie in.

  • 2 december 2005 om 16:24

    11,2 onbelast is ver onder de norm, 12,4 tot 12,6 is goed voor een accu. Mag 2 tiende minder maar zeker niet onder de 12,2 V.

    Begin maar is met laden. Liefst eerst druppellader en later snellader daar de laatste hoger doorlaad.

    Begin niet met snellader daar de spanning te laag is van de accu en het spanningsverschil met de lader de platen krom trekt. Eerst op adem brengen dus en vervolgens doorladen.

  • 13 december 2005 om 15:48

    Accu opgeladen, hij startte 3 keer, daarna weer tikken van relais.
    Nog een keer proberen… weer zelfde liedje.

    Nieuw accu gekocht, geplaatst, start als een zonnetje!
    Bedankt voor de reacties allemaal!