• 11 november 2021 om 19:34

    Lang uitgekeken naar deelname aan mijn eerste DTA evenement: TET NL van afgelopen augustus.
    Vrijdagmorgen vol goede moed, heerlijk zonnetje en prima humeur vertrokken uit “hoge Noorden”
    Al in Nijverdal was het prima humeur spoorslags verdwenen: geen vonkjes meer als gevolg van lege accu. Gelukkig vlakbij een Tenere specialist: Arnold van Adventure Bike Experience Center in Heeten. Hij had een accu op voorraad en was bereid deze direct “even” naar Nijverdal te brengen. Toppie!!!! Op advies van Arnold toch even de laadspanning testen bij hem op de zaak.
    Bleek 12,7 V te zijn: dus veel te laag. Stekker op de regelaar zag er allemaal goed uit. Vervolgens andere gebruikte regelaars geprobeerd: geen effect. Bedrading doorgemeten: alles OK. Andere gebruikte spoelen gemonteerd: geen effect.
    Humeur was onderhand helemaal naar dieptepunt gezakt en de zon ook. Met minimale verlichting (stadslicht) in de schemering terug naar huis in plaats van Reusel waarbij oranje waarschuwings lampje tientallen keren waarschuwde voor electrisch probleem, als gevolg van te lage spanning.
    Na diverse koude starts was de laadspanning ongeveer 14 V om na enige kms steeds terug te zakken naar de accuspanning: 12,7 V.
    Voor de zekerheid toch maar een nieuwe regelaar bestelt. Na ontvangst bleek de stekker niet te passen. (kennelijk heeft de Tenere een andere stekker dan de andere 660 modellen) De stekker met een vergrootglas bekeken: stekkertjes leken wat ingesleten. Na het licht verbuigen van de 5 pennetjes van de regelaar bleek de laadspanning 14,4 V. Ook bij warme motor na een rondje TET Drente.
    Onlangs toch weer enkele keren een te lage laadspanning Misschien als gevolg van te warme regelaar. Na wat geploeter op een lang modderpad en dus weinig rijwindkoeling misschien teveel stralingswarmte van uitlaat/blok.
    Op deze site wordt dit ook al aangegeven : https://www.youtube.com/watch?v=jc6uRTHpu6I
    Ga nu een groter hitteschild monteren en als dit ook niet werkt een nieuwe stekker.
    Kortom een hardnekkig probleem. Nog iemand met een goeie tip?

  • 12 november 2021 om 13:10

    Ik kan je niet direct helpen, maar deze reactie brengt je bericht weer onder de aandacht

  • 14 november 2021 om 10:44

    Heb je het idee dat je accu laad spanning nu weer goed is? Wat het geval lijkt met 14,4volt.

    Vraag je om advies rondom extra koeling van de regelaar? Wat is exact je vraag?

  • 15 november 2021 om 09:23

    Wat voor motor heb je?

    En welke regelaars gaat het om?

  • 15 november 2021 om 17:52

    Mijn plof is een XT660Z van 2011. Gaat om de spanningsregelaar.

    Tijdens laatste rit na 100 km TET steeds 14,4 volt. Na 5 min stapvoets door een modderpad 12,6 volt. Na stop en demontage/montage stekker spanningsregelaar weer 14,4 volt. Hierna 60 km snelweg en weer 12,6 volt. Na ½ uurtje afkoelen weer 14,4 volt.
    Koude start steeds 14,4 volt.
    Mijn vraag is eigenlijk of de spanningsregelaar gevoelig is voor hoge temperatuur ?
    (Indertijd was de black box van de ontsteking van mijn TT600 die onder de tank en boven de cilinderkop zat er wel erg gevoelig voor. Later is deze verplaatst naar voorkant balhoofd.)
    Kennelijk is de stekker ook een zwak punt, want Adventure Bike Experience Center heeft een reparatie set hiervoor te koop.
    Mijn vertrouwen in de spanningsregeling is nu dus nul.

  • 16 november 2021 om 05:57

    Vanaf je dynamo komen 3 witte of gele draden die uitkomen in een stekkertje.

    Is dat stekkertje nog in orde?

    Als je de motor start en het stekkertje los koppelt kan je over de 3 draden een wisselspanning meten.

    Over elke 2 van de 3 draden (maakt niet uit welke) moet je minimaal 30v meten (wel je voltmeter op wisselspanning zetten) bij 3000 rpm.

    Meet je minder dan is je dynamo niet goed meer.

    Als je laadspanning laag is is dan toevallig je ventilator aan?

  • 16 november 2021 om 08:54

    Bij mijn XTZ660 hebben ze een keer WD40 op de stekker van de regelaar gespoten met als gevolg geen goed contact meer. WD40 laat nl. een laagje achter.

  • 16 november 2021 om 19:46

    De wisselspanning op de 3 spoelen is telkens goed (ongeveer 35V). Bij Arnold ook al 2 andere deksels met spoelen gemonteerd voor de zekerheid. Gaf ook hetzelfde resultaat.

    De ventilator heeft nooit gedraaid tijdens te lage spanning.

    Ik weet zo niet of er WD40 is gebruikt voor de stekker. Dacht altijd dat WD40 een soort vochtverdrijver/contactspray was.

    Ik heb er wel witte vaseline in gedaan om te voorkomen dat er vocht in komt. Ook fout misschien.

    Bij Arnold hadden we ook al 2 andere regelaars geprobeerd zonder resultaat. Eveneens alle 3 spoeldraden met 8 Amp. getest: geen spanningsverlies!!!!

    Ga toch steeds meer denken aan een slechte stekker.

  • 17 november 2021 om 13:08

    De verbinding tussen de regelaar en accu moet goed zijn. Hiervoor een extra draad leggen buiten de kabelboom om kan wel eens flinke verbetering zijn.

  • 18 november 2021 om 09:43

    Stekkers m/v moeten schoon en droog zijn. Geen vet/olie/WDF40 of iets anders wat een laagje achterlaat. Als ik jou was zou ik eerst de vaseline verwijderen. WD40 is geen contactspray, het isoleert.