• 23 december 2005 om 14:22

    Ik wil mijn 660R voorzien van een uitwasbaar luchtfilter maar ik vraag me af wat een betere is. Twinair is een schuimfilter en K&N niet wat zijn jullie ervaringen met beide filters en waarom?

  • 23 december 2005 om 16:24

    Als er nu zo’n papieren element in zit en je verandert niks aan de luchtfilterkast ben je veroordeeld tot K&N of iets anders dat meer lucht doorlaat per vierkante meter dan een uitwasbaar schuimfilter. Een papieren unit laat nou eenmaal bij gelijke filterafmetingen (veel) meer lucht door dan geolied schuim.

    K&N laat meer lucht door, en dat komt omdat het eigenlijk alles doorlaat.
    Nadeel van k&N is verder (1) praktisch: je mag alleen met speciale reiniger en olie aan de gang en (2) emotioneel het is Amerikaans imperialistisch spul.

    Alternatief kan zijn Twin air te nemen in de brandvrije variant, dan kan je het brandgaas weglaten en dat scheelt weer in luchtdoorzet. Je kan dat special laten maken bij TA, kost zoiets van 20 Euri´s. Of daar genoeg doorheen komt om de inspuiting bij te houden moet een testbank uitwijzen. Maar andersom geldt dat ook voor K&N.

    Auke

  • 24 december 2005 om 11:24

    Auke, je zegt dat K&N als nadeel heeft dat je het alleen met een speciale reiniger mag schoon maken. Ik heb net een K&N gekocht maar in de bijsluiter staat dat je het filter gewoon onder de kraan mag afspoelen om ‘m te reinigen.
    Verder vertelde de motorzaak mij dat je een K&N filter ook gewoon met een kwastje met motorolie mag ‘invetten’ . Klinkt allemaal juist superpraktisch!

    Maar wat is nu waar???

  • 24 december 2005 om 13:15

    Die een viltachtig filter gedrenkt in motorolie onder de kraan helemaal schoon krijgt. Dus, wat is waar?

    Auke

  • 24 december 2005 om 14:30

    Ik had in mijn xt600 ook een K&N filter en die moest ik met een speciaal goedje schoonmaken. Na het goedje te hebben gebruikt spoelde ik hem verder onder de kraan schoon. Ik denk dat het zonder dat goedje niet lukt. Een schuimfilter zoals van twinair kun je waarschijnlijk gewoon met benzine reinigen en dan met water uitspoelen.

  • 24 december 2005 om 20:00

    Een K&N laat veel makkelijker lucht door dan een Twin Air. Vraag maar aan Pieter, die heeft ze allebei geprobeerd.
    En die broodje-aap-verhalen dat een K&N niet goed filtert moeten maar eens de wereld uit. Ik rij al meer dan 10 jaar met een K&N en daar is nog nooit een stofje aan de schone kant gekomen. Ook niet in de woestijn. Wie het niet gelooft moet van de week maar ff langskomen dan ga ik hem openmaken. Ik weet zeker dat er een berg zand in zit na DH-HvH.

  • 24 december 2005 om 20:04

    K&N schoonmaken is lekker simpel : gewoon inspuiten met die K&N-zeep, tijdje laten liggen en dan afspoelen onder de kraan. Nachtje laten drogen en inspuiten met luchtfilterolie. Geen motorolie gebruiken dus, dat is heel ander spul. Je gaat toch ook niet met bandenzeep onder de douche?