• 18 mei 2020 om 09:29

    Even een vraagje aan de ervaringsdekundigen: hoe bepaal je goed de kettingspanning bij de Ténéré 700? Als ik de gebruikershandleiding volg (onderste deel van de ketting omlaagdrukken en meten tussen onderkant achterbrug en midden ketting), dan vind ik de ketting te strak staan. En achterop het zadel leunen om de achterbrug in te drukken en dan te meten, werkt ook niet. Zelfs met iemand voorop en ikzelf achterop hangend, krijg ik de achterbrug niet in de horizontale stand, de stand waarin de ketting op zijn strakste moet staan. Schokbreker uitbouwen zodat je de swingarm vrij op en neer kunt bewegen, is inderdaad een idee. Maar geen praktisch idee, zo langs de weg…… Wie, oh, wie heeft de gouden tip?

    Léon R

  • 19 mei 2020 om 12:42

    Hoi Leon,

    Staat er in de handleiding dat de brug horizontaal moet staan, dan zul je toch echt mensen moeten optrommelen of een spanband gebruiken..

    Zo niet, dan kun je gewoon de opgave aanhouden (dacht voor de T7 een speling van 45-50mm?) zie sticker of handleiding.
    Eerst het strakste punt vd ketting opzoeken (dmv wiel draaien) en daar de tussenafstand meten, met wielen op de grond.
    Hierna achteras iets lossen, borgmoertje van spanners L+R lossen en de stelboutjes L+R evenredig verdraaien tot je de juiste speling hebt.

    Nooit te strak zetten, liever afronden naar boven!

    Ik zou toch de expertise van dhr. Kawakami volgen..

    Suc6

    Bijdeweg:
    Ben geen deskundige, gewoon motorrijder.. sorry

  • 19 mei 2020 om 19:35

    1. In de handleiding staat dat je hem gewoon op de zijstandaard moet zetten en dan de spanning moet meten. Dus je hoeft geen spandbanden of zwaargewichten voor hulp inschakelen.?
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 11 maanden geleden door Philip.
  • 19 mei 2020 om 20:39

    Tot zover ben ik het met jullie eens. En heb ik het ook geprobeerd op deze manier. Maar als ik dan de ketting span zoals voorgeschreven (op de zijstandaard, onderste deel ketting omlaag drukken en meten van achterbrug tot hart van de ketting, moet zijn tussen 43 en 48 mm), dan heb ik de indruk dat de ketting vrij strak staat. En nu is mijn vraag: ben ik de enige die die indruk heeft of niet?

    Een bezoek afgelopen weekeinde aan Termaat motoren in Nijmegen bevestigde die indruk. De chef werkplaats gaf aan dat hij de door Yamaha opgegeven waarden ook laag vond, niet alleen bij de Ténéré. Zijn tip: belast de motor met gewicht, zodat de achterbrug horizontaal komt te staan en controleer dan de kettingspanning. En nu ben ik heel benieuwd hoe jullie dat doen.

  • 20 mei 2020 om 09:05

    Kijk uit want bij mijn TT gaat de ketting juist minder strak staan als ik gewicht op de motor zet.

    Ik zou gewoon een manier verzinnen en altijd die manier doen en dan kijken met hoeveel speling de motor het lekkerste rijdt.

  • 20 mei 2020 om 13:37

    Vraag even hoe die monteur het doet, het was zijn tip en 1 van de Termaten rijdt/reed een T7..

  • 20 mei 2020 om 20:28

    Oké  ff in de garage geweest. Gemeten vanaf onder de kettinggelijder cá 4,8 cm ik vindt het eerder te slap dan te strak. Ik heb hem daarna met een spanband aangespannen en geen verschil in kettingspanning gemeten.

  • 20 mei 2020 om 21:25

    Allemaal dank voor de info.

    Ik heb het linksysteem losgegooid en zo de kettingspanning afgesteld. Mijn meetwaarden komen zeker niet overeen met die van meneer Yamaha. Maar is nu wel naar mijn zin.


    @Fred
    : is wel lekker makkelijk met stellen, als de ketting alleen maar losser komt te staan. En oh ja, je hebt gelijk: beter je eigen methode bedenken. Maar ach, heb jij niet altijd gelijk?


    @Philip
    : tot het hart van de ketting zit jij al op 50 mm zo te zien. Is volgens de handleiding inderdaad aan de losse kant.

    @ Philip en Frank: ik vermoed dat wij binnen de club de enigen zijn met kettingaandrijving, de rest zal wel gekozen hebben voor de cardanversie….

    In ieder geval dank voor het meedenken.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 20 mei 2020 om 21:38

    Mooie verzameling Léon!!

  • 21 mei 2020 om 11:39

    @Fred: ? Dat is denk ik wat Yamaha-san eerst ook deed Fred, later heeft hij t in een boekje omschreven en bij elke motor geleverd.

    Het kan natuurlijk zijn dat 四十三 en 四十八 verkeerd vertaald zijn..?


    @Philip
    : ?Duidelijke foto’s lijkt me.

     

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 11 maanden geleden door Frank.
  • 21 mei 2020 om 15:01

    @leon ik mis een paar modellen.

    T1200, T750, 3x T660 en 2xT600. Nog ff doorsparen en je hebt een museum.

  • 28 mei 2020 om 09:21

    @leon wat waren jouw metingen uiteindelijk?

  • 28 mei 2020 om 19:25

    Ik heb, net als Philip nu, de doorhang op ongeveer 50 mm staan. De ketting staat dan niet snaarstrak als je de achterbrug op en neer beweegt en het strakste punt opzoekt. Als de motor op de zijstandaard staat oogt het wel of de ketting redelijk los staat, maar ik hou het zo. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je de minimum waarde van meneer Yamaha aanhoudt (43 mm doorhang), de ketting te strak komt te staan bij het inveren. En dat zal de motor niet leuk vinden!