• 4 oktober 2019 om 23:41

    E10 is goed voor het milieu, maar niet altijd voor je motor.

    Samenvatting:
    Motoren van voor 1990: geen E10 gebruiken, evt additieven !
    Alle motoren bij winterstop geen E10 in de tank laten zitten. Sowieso de carbs ook leeg laten lopen.

    Per 1 oktober 2019 zijn bij alle Nederlandse tankstations de brandstof labels aangepast conform de Europese regelgeving. Zo is de bekende Euro95 vervangen door E10 welke maximaal 10% ethanol (voorheen 5%) bevat.
    In de bijlage vindt je de actuele informatie van Yamaha-Motor Europe/NL betreffende het gebruik van E10 brandstof in de Yamaha producten.
    Deze Info staat ook op de website van Yamaha-motor.eu/nl .

    In België is al per januari 2017 de E95 vervangen door 95 E10. Op de site van Yamaha-motor België staat de volgende belangrijke informatie:

    Wie met een Yamaha rijdt die gebouwd is na 1990, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te maken. Je motor zal perfect draaien op de nieuwe benzine. De prestaties van je machine zullen weinig tot niet worden beïnvloed, noch voor wat betreft het vermogen, noch voor het verbruik.

    Voor motoren die van voor 1990 dateren, is het aangewezen om voortaan benzine 98 te tanken. Maar 98 was ook voor de komst van de nieuwe benzine 95 E10 al de beste keuze voor oldtimers, dus in de praktijk rijden de meeste klassiekers nu al met de hoogwaardige benzine 98.

    Kanttekeningen bij de kwaliteit van de brandstof:
    Alleen wie extreem weinig kilometers maakt met een machine van na 1990, zouden we aanraden om over te schakelen op benzine 98. De nieuwe brandstof is kwalitatief gezien namelijk inferieur aan de oude en wordt bijgevolg veel sneller slecht. Bij een motor die lang stilstaat kan er dus afzetting van de brandstof optreden, waardoor bepaalde leidingen verstopt kunnen geraken. Daarnaast wordt door de snellere verdamping het brandstofmengsel nog minder rijk aan octaan, wat voor slechte ontbranding zorgt . Deze twee eigenschappen leiden dan weer tot een risico op detoneren (pingelen) van de motor waardoor er schade aan de motor kan ontstaan.
    Voor motorfietsen die regelmatig rijden is er dus geen enkel probleem, daarbij is het benzineverloop groot genoeg en krijgt de brandstof niet de kans om eventueel residu af te zetten of slecht te worden.

    Winterstop en langer stilstaan (ook voor nieuwere motoren!):
    Maar ook voor die motorrijders hebben we nog twee gratis tips:
    1. Als je weet dat je je motor lange tijd gaat stallen dan tank je best de laatste 2 tankbeurten benzine 98, zo ben je zeker dat het hele systeem afgevuld is met 98 alvorens je je machine opbergt voor zijn winterslaap.
    2. Als je tankt en je morst een beetje brandstof 95 E10 op gelakte onderdelen (reservoir, kuipwerk), kuis die overtollige brandstof dan meteen af, want de nieuwe brandstof is door het hogere ethanolgehalte corrosiever dan de oude en bijt nog sneller en agressiever in op lakken en vernissen.

    Met dank aan Yamaha-Motor/EU

  • 5 oktober 2019 om 20:38

    Bedankt Frans, voor deze nuttige informatie. Ik stap over op de Euro 98.

     

  • 11 oktober 2019 om 10:39

    Bedankt Frans.

    Zouden ze dat straks ook bij stroomfietsen kunnen doen… als dan blijkt dat zgn. groene stroom slechter is voor het anker.. ”Heeft u een stroomfiets van vóór 2022, dan moet u elke 4e keer nog grijze stroom ‘tanken’ “.

    Ik rijdt overigens met mn oude Giulia-tje (bijna 50 jaar oud) soms op 102 octaan.

  • 11 oktober 2019 om 13:00

    Volgens een test bij motorfreaks kan een T7 niet alleen E10 in, maar zelfs minderwaardige stookproducten met een octaangetal van 90 RON, die je op je wereldreis wel eens tegen kunt komen.