• 17 januari 2021 om 12:44

    Hierbij wil ik de interesse peilen onder onze leden voor een introductie tot het rijden op het onverharde pad.

    In de laatste twee jaar hebben wij veel nieuwe leden mogen ontvangen waaronder een groot aantal met beginnende reis en/of off-road ambities.  De georganiseerde off-road ritten is een mooie gelegenheid om deze eerste stappen in het onverharde zetten maar kan voor menige net iets te snel gaan. Dit met als gevolg mogelijk trauma’s, of erger nog, schade aan de motor…

    Binnen de DTA is er een overvloed aan off-road ervaring, kennis en kunde. Daarbij zijn er zeker leden die bereid zijn om een groep verse Teneristen op sleeptouw te nemen en hun de basis bij te brengen om veilig en gecontroleerd de verschillende type paden te kunnen berijden.

    Tijdens de rit gewoon even stilstaan bij de verschillende ondergronden en waarop te letten als deze tegenkomt. Waarom ga je op de voetstenen staan? hoe verdeel je je gewicht? Hoe rij je door mul zand? Opstakels?, etc.

    Beginners, herintreders laat u horen!!

     

  • 18 januari 2021 om 18:40

    Goed initiatief.

    Havelte zal voor menig beginner te zwaar zijn want dat ik wel heel veel mul zand.

    (Tevens kickje om in de “recente reacties” te staan.)

  • 18 januari 2021 om 21:52

    Leuk initiatief.
    Zelf val ik er denk ik een beetje tussen, te onervaren om iemand iets te leren maar te ervaren om de echte basis nog te moeten leren.
    Met de Crosstourer een cursus gedaan bij ADventure Shield in Witteveen die ik dit voorjaar ook met de XTZ wil gaan doen maar twijfel nog of ik diezelfde ga doen om de motor te leren kennen of het 2e niveau ga doen omdat de XTZ t.o.v. de CT aanvoelt als een enduro.
    Maar een rit in een andere omgeving zie ik in ieder geval wel zitten. Ik rij wel een paar keer per week een paar vaste stukken in 1 van de verschillende woon-werk routes maar die zijn niet heel uitdagend op een paar delen na wanneer het nat is.

  • 19 januari 2021 om 07:25

    Als offroad-beginner lijkt me dit wel leuk! Ik houd dit topic in de gaten

  • 21 januari 2021 om 19:50

    Vandaag maar eens gestopt om een plaatje te schieten van wat een vaste route is geworden als ik met de XTZ naar huis rijdt (voor wie mijn andere posts niet heeft gelezen, ik heb ook nog een Crosstourer waarmee ik ook offroad ga).

  • 21 januari 2021 om 19:53

    En waar ik naartoe ga (heb het even in 2 berichten gedaan want eerdere posts met meerdere afbeeldingen gingen steeds mis)

    Het is momenteel wat glibberig maar dat mag de pret niet drukken.
    Ik pak die route zo vaak mogelijk om te wennen aan de verschillende gedragingen van de motor want dat is volgens mij de grootste beperkende factor bij beginnende offroad rijders.

  • 22 januari 2021 om 07:33

    De juiste banden helpen ook.

  • 25 januari 2021 om 15:15

    Ha Dennis,

     

    Dat is een mooi initiatief!

    Zelf rijdt ik regelmatig off road en ben,meen ik, een gemiddelde rijder die wat tips kan geven.

    Als je hulp nodig hebt voor de begeleiding meld ik me graag aan om wat tips te geven aan nieuwe off the road rijders.

     

  • 5 februari 2021 om 07:44

    Ik heb interesse! Mooi initiatief. Ik ga graag op pad (Brabant?) met iemand waar ik van kan afkijken. Spoor volgen, zien hoe het gaat en dan zelf blijven proberen. Regelmatig een tip krijgen, en een bakkie doen. Zo vind ik het echt een uitdaging om door mul zand te rijden. Ik weet dat het gas erop moet blijven. Dat lukte na flink oefenen wel op de DRZ. Maar nu met die toch behoorlijk zwaardere T7… pfff

  • 18 februari 2021 om 19:44

    Nog camera man nodig Dennis?

     

     

     

     

    Gaanwenogwatleuksdoen?

  • 22 februari 2021 om 15:18

    Mooi om te zien dat er interesse is!

    Ik stel voor om als test eens een instap-ritje te plannen met max 4 absolute beginners in het off-road rijden. Het gaat dus echt om de eerste stappen op het onverharde pad met als doel om tot de vaardigheden te komen dat je met een gerust hart een ritje kan meerijden met gelijkgezinden van om-en-nabij gelijk niveau. Vanuit daar kan je zelf de kilometers maken en je vaardigheden uitbreiden. Ook hiervoor zijn er genoeg mogelijkheden binnen de DTA.

    Ik zal de geïnteresseerde hierboven een PB sturen om te zien of we een afspraak kunnen maken voor een eerste instap-rit in overeenstemming met de geldende COVID-19 regels.

    De oproep blijft hierbij gewoon bestaan en laat je dus vooral horen. Wellicht dat we een aantal van dit soort instap-ritten kunnen houden tussen de reguliere DTA ritten/activiteiten door.

    Groet, Dennis

     

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door DenneD.
  • 22 februari 2021 om 16:59

    Ik heb gisteren de TET zuid NL gedaan in tegengestelde richting. Opgepakt bij Nederweert en gestopt in Duitsland want volgens mij is dat stuk tot de aansluiting met noord volledig verhard.

    Op sommige plekken was het Mudmasters. Voor een beginner een flinke uitdaging maar slechts 2 keer gevallen.

    Ik val ondertussen geloof ik wel in de tussengroep.

  • 22 februari 2021 om 18:55

    Lekker bezig Ray!

    Als je TET NL zuid kan rijden kom je idd niet in aanmerking voor deze instappers rit ????

    Hopelijk kunnen we snel weer ns een ‘gewone’ DTA off road rit organiseren. Je kunt dan aansluiten bij de wat snellere rijders (m/v)!

  • 22 februari 2021 om 19:03

    Als 2 x vallen de norm is voor de middengroep dan val ik daar ook in en dat idee bevalt me wel. Het voelt nog niet zo.
    Maurice heeft me over een stukje TET gegidst en dat was super. Uitdagend maar niet te, goeie tips, mooie route met verschillende ondergronden, gezellige en broodnodige rustmomenten, ondersteuning bij het weer overeind zetten van m’n brommert en een oma die spontaan omviel toen ze ons zag. Kortom meer dan ik vooraf  durfde te hopen. Topdag waar ik met veel genoegen op terugkijk.

  • 22 februari 2021 om 20:14

    Het aantal X omvallen koppelen aan de ervaring is wat lastig. Zeker als je de instelling heb ‘niet gevallen is niet genoeg gepusht ‘uitgeprobeerd’. Want van vallen en weer opstaan leer je tenslotte het meest.