• 17 november 2005 om 19:58

    Ben nog steeds bezig om mijn tenere uit 85 in orde te zetten.
    Ik heb een nieuwe batterij gekocht die goed werkte toen ik nog niet alles had aangesloten.

    Heb gisteren eindelijk alles aangesloten en alles werkt lijkt me, maar het is alsof de batterij volt verliest zodra ik het contact opzet.

    Ik heb met een multimeter de batterij doorgemeten en hij gaf 11 a 12 volt, zodra ik het contact opzet gaat hij naar 7, soms 6 volt zonder dat de motor draait.

    Wanneer de motor draait, werkt alles iets beter, maar niet optimaal. (hoe meer gas, hoe meer licht?…)

    De lampen aan de fiets en op de tellerset werken, maar werken heel traag en zijn amper zichtbaar, ook werkt het (nieuwe) knipperrelais niet.

    Heb ik iets verkeerd aangesloten? Wie weet raad?

    Hartelijk dank!

  • 17 november 2005 om 21:04

    Raad ? Ik weet niet hoever je bekend met spanning.

    1. Zet alles uit. Maak contact je moet ± 12 V meten

    Meet je minder ? Begin maar stekkers los te trekken van spanningsregelaar, verlichting enz enz er moet ergens een lekstroom lopen. Diodes kunnen ook stroom terug laten lopen indien deze defect zijn.

    2. Spanning moet zijn 12 v . bij stilstand. Bij draaiende motor kun je forse piken meten maar moet zijn rondom 14 V .

    Zo ook bij dimlicht moet je bij 3.000 toeren makkelijk 13,5 V overhouden.

    Indien de spanning boven de 14 V komt is de spanningsregelaar defect. Gevolg zal zijn dat je gedimt groot licht doorbrandt.

    Meten , meten en nog eens meten en je komt ervanzelf. Soms is het handig om vink lijstje te maken zodat je weet welke stukken je individueel hebt gemeten. Je kan dan tevens nog eens met doorpraten met anderen op nieuwe gedachten gebracht worden.

    suc6

  • 17 november 2005 om 21:21

    Bij het begin beginnen. Een geladen accu moet minstens 12V hebben.
    Dan als je wat laat branden mag de spanning niet ver inzakken, 7 Volt betekent dat de accu waarschijnlijk toch overleden is.

  • 17 november 2005 om 22:16

    Dat is wel een probleem; ik ben helemaal niet bekend met elektriciteit, maar leer graag bij en wil het dus zeker zelf proberen.

    Even een korte technische vraag;
    Als ik wil uitzoeken waar de lekstroom zit, dan moet ik toch gewoon het spanningsmetertje op de batterij zetten en één voor één dingen uittrekken tot hij bij stilstand terug van 7 naar 12 volt springt of niet?

    Hoe meet je individuele dingen door?

    Overleden? Een nieuwe batterij die perfect werkte?
    Kan het zijn dat ik iets ‘fout’ heb aangesloten waardoor er een lamp of ander element teveel stroom tot zich neemt ten koste van andere lampjes of elementen (hoorn,…)

  • 18 november 2005 om 00:50

    Klinkt alsof je batterij op is. Kan je er niet even ergens 1 lenen om dit te checken?

  • 18 november 2005 om 09:17

    ik heb nog wel een batterijtje liggen van een xt600 uit 1999, zal eens checken.

  • 18 november 2005 om 13:11

    Laad de nieuwe batterij op. ( echt 100% laden liefst heel rustig dus 24 uur)

    Als de – nieuwe (je huidige) – accu vol is zal hij gewoon ruim 12V afgeven . Als je nu contact maakt en je spanning zakt naar 7 v heb je gewoon een frontale sluiting .

    Gooi dus je dynamo los (Spoel) , je startmotor kortom alle GROTE verbruikers. Ga nu weer meten , wat meet je als je contact maakt 7 of 12 V ?

    Een lege/ kapotte/ kromme platen enz enz batterij die 12 V geeft op de universsel meter zal nooit bij contact maken een spanningsverlies van 5 V geven. Dit kan domweg niet. Als de spanning 12 V is bezit de accu vermogen. Misschien niet genoeg vermogen om op te starten maar zeker genoeg om je verlichting te laten branden. Een accu die tot op de draad versleten is en nog 11 V geeft kan vaak nog 1 x een motor starten als die vrijwel direct aanspringt. Een accu met kromme platen zal nooit spanning kunnen vast houden daar hij inwendig lek is. Hij zal dus ook pas geladen slechts heel kortstondig 12 V geven. De accu loopt namelijk gewoon leeg.

    spanning (V) = hoeveelheid ( A) x weerstand (R)—- U=IxR

    of vermogen (P) = spanning (V) x hoeveelheid (A)—– P=UxI

    Het spanningsverlies van 5 V moet zich denkelijk wel omzetten in bv warmte. Worden er kabels snel warmer. Liggen er kabels direct aan massa enz enz

    Nogmaals al is de accu nog zo slecht maar meet je 12 V voordat je inbouwt dan kan de spanning nooit zakken naar 7V door alleen contact te maken. Staat de verlichting aan ? zijn je diodes goed ? maakt je start circuit geen sluiting ? Er moet een forse verbruiker zijn .

    Het probleem dat jij schets is echt geen dashboard lampje van 5W dat brandt !!!! :idea:

    truc 1

    laad je accu op . sluit één poool aan , pak de andere pool en houdt deze tegen een lampje , druk vervolgens de losse poolaansluiting op de massa van het lampje , gaat het branden ? je hebt al een verbruiker zonder contact gemaakt te hebben :idea: :idea: :idea:

    Kortom , maak nou een tabel met verbruikers en ga meten als ze allemaal los liggen. Denk ook aan dodemans knop en start knop. Deze 2 kunnen heeeel vermogen consumeren

  • 18 november 2005 om 18:05

    Test eerst je accu eens gewoon los op tafel.

    Meet de spanning (open klemspanning): een volle (goede) accu moet echt 12V geven.

    Vervolgens met wat belasting, bv een ~ 50W 12V koplamp. De spanning mag hier echt niet veel van inzakken. Als ie dan weer 7-8 V geeft is ie naar zn grootje.

    Het was een neiuwe accu zei je? Kan idd de spanningsregelaar kapot zijn en deze de accu heeft gesloopt.

  • 18 november 2005 om 19:55

    Test eerst je accu eens gewoon los op tafel.

    Meet de spanning (open klemspanning): een volle (goede) accu moet echt 12V geven.

    Vervolgens met wat belasting, bv een ~ 50W 12V koplamp. De spanning mag hier echt niet veel van inzakken. Als ie dan weer 7-8 V geeft is ie naar zn grootje.

    Het was een neiuwe accu zei je? Kan idd de spanningsregelaar kapot zijn en deze de accu heeft gesloopt.[/quote

    4 x 12 = 48 Het lampje zal dus 4A vragen.

    een start motor vraagt ± 800 w bij aanlopen 66 x 12 = 792

    Ik heb even het type accu opgezocht dat geplaatst wordt het zijn GT12B en YB14L. Dit betekend dat de eerste accu gedurende 1 uur 120 wat kan leveren. en de tweede 168 w.

    Al heb je een accu met een inwendige lekkage (kromme platen of wat dan ook) kan hij nooit zakken naar 7V. TENZIJ een groot gebruiker hem onderuit trekt.

    Als de spanningsregelaar kapot is blijf je lampen wisselen daar de laadstroom kan oplopen tot 18 a 19V. Dit vinden je lampen niet echt fijn. Boven de 14,5 V overleven ze niet. Gedimt groot is de zwakste schakel en zal als eerste eruit fikken.

    Een accu die > 12 V levert bij stilstand is altijd redelijk gezond. Je moet ergens een behoorlijke lekkage hebben.

  • 19 november 2005 om 11:31

    Als de spanningsregelaar kapot is blijf je lampen wisselen daar de laadstroom kan oplopen tot 18 a 19V. Dit vinden je lampen niet echt fijn. Boven de 14,5 V overleven ze niet. Gedimt groot is de zwakste schakel en zal als eerste eruit fikken.

    Wat dacht je dat er gebeurt als je spanningsregelaar 18 a 19V aanbiedt aan je accu? Geen succes.

    Een accu die 12V open klem heeft is niet noodzakelijkerwijs goed. Vaak genoeg gezien dat je er dan geen fuck meer uit of in krijgt (gesulfatiseerd).

  • 19 november 2005 om 19:26

    [quote]
    Als de spanningsregelaar kapot is blijf je lampen wisselen daar de laadstroom kan oplopen tot 18 a 19V. Dit vinden je lampen niet echt fijn. Boven de 14,5 V overleven ze niet. Gedimt groot is de zwakste schakel en zal als eerste eruit fikken.

    Wat dacht je dat er gebeurt als je spanningsregelaar 18 a 19V aanbiedt aan je accu? Geen succes.

    Een accu die 12V open klem heeft is niet noodzakelijkerwijs goed. Vaak genoeg gezien dat je er dan geen fuck meer uit of in krijgt (gesulfatiseerd).[/quote]

    Klopt , als je hem uit de winterstalling haalt. Bij een continu werkende accu helpt overlading niet de levensduur te verlengen.

    Sulfatiseren is het neerslaan van zouten. Plaatmateriaal en andere zaken maken op de bodem van de accu dus een brug met de platen waardoor hij leegloopt (inwendig lek) . Dit kun je meten door hem fors te belasten. Of je laadt de accu op , laat hem een nacht staan (niet aangesloten ) en probeerd de volgende dag te starten. Als hij dan van 12 V naar 7 zakt heb je volkomen gelijk. Het starten is immers de zware belasting die nodig is om hem onderuit te trekken.

    Echter wat de vraagsteller schets is accu inbouwen , contact maken en de spanning zakt van 12 naar 7V. Nogmaals dit kan niet. tijdens het contact maken is er geen circuit actief behalve wat spanning over relais en dergelijke. Er is dus geen verbruiker die de spanning omlaag kan terkken. Er moet dus iets verkeerd zijn. Een 2 of 5W dashboard lampje kan dit niet veroorzaken. Ook niet bij een “rotte”accu waar je 12V meet tijdens de actie.

  • 19 november 2005 om 19:30

    Overigens, even terzijde:
    Als je dus een gesulfatiseerde accu hebt, die je eigenlijk zou moeten weggooien, is er soms nog een paarde(n)middel dat het tijdstip van overlijden nog iets kan rekken:

    Zet de accu met een klap(je) neer, en houd hem even kort op de kop en hussel ermee. Pas op voor lekkage. Dit trucje kan je misschien net even helpen. Kijk wel uit met rondspattend zuur.

  • 19 november 2005 om 22:59

    Echter wat de vraagsteller schets is accu inbouwen , contact maken en de spanning zakt van 12 naar 7V. Nogmaals dit kan niet. tijdens het contact maken is er geen circuit actief behalve wat spanning over relais en dergelijke. Er is dus geen verbruiker die de spanning omlaag kan terkken. Er moet dus iets verkeerd zijn. Een 2 of 5W dashboard lampje kan dit niet veroorzaken. Ook niet bij een “rotte”accu waar je 12V meet tijdens de actie.

    Als je contact maakt is toch je ontstekingscircuit ook actief? Dit is een behoorlijke verbruiker.

    Ben het wel met je analyse eens hoor highrider.

    Maar om het accu verhaal toch uit te sluiten, misschien eens testen met een autoaccu eraan ipv je huidige accu? Zakt de spanning dan nog zo in?

    Is wel een beetje ticky btw, als er idd iets is wat heftig kortsluiting oid zit te veroorzaken kan die autoaccu er voor zorgen dat er nare dingen gaan gebeuren (de motoraccu is te zwak dus zakt in naar 7 volt echter lompe auto accu blijft lekker ampere’s pompen)

  • 20 november 2005 om 12:53

    Dat zeg ik, bij het begin beginnen. Dus de spanning op de accu meten. Dan het kontakt aan en de spanning in de gaten houden. Dan starten en naar de meter blijven kijken.