• 13 december 2020 om 14:37

    Dit weekend aan het klussen aan de XTZ waaronder nieuwe banden monteren.
    Daar heb ik een adresje voor maar deze keer wilde ik het zelf doen omdat ik deze motor klaar maak voor de TET en ik wil natuurlijk wel de trailrepairs kunnen doen dus een mooie kans om te oefenen.
    Ik heb een setje Beadpro bandenlichters en de voorband ging alsof ik nog nooit anders had gedaan.
    Achter is echter een ander verhaal….
    Na anderhalf uur worstelen en zelfs de zijstandaard van de XTZ geprobeerd te hebben toch maar wat extra middelen ingezet wat ik voorhanden had.
    Uiteindelijk gelukt maar voor de volgende stap heb ik van ellende maar teruggegrepen op iets wat ik niet bij me heb op een trail, de slijptol.
    Eerst dacht ik dat het gewoon aan de band lag die erop lag, sommige banden zijn nou eenmaal erg stug en krap maar na het plaatsten van de nieuwe kreeg ik toch beetje het idee dat het aan de velg ligt.
    Wat is jullie ervaring?
    Voor lag er een Metzeler Tourance Next op en achter een Bridgestone Adventure A41. Nu liggen er op beide velgen Michelin Anakee Wild’s.
    Ik heb het idee dat de achtervelf een te brede rand heeft. Dat had ik met tubeless compleet logisch gevonden maar een band die van de velg komt met binnenbanden is minder dramatisch.

  • 17 december 2020 om 13:00

    vreemd ik heb zelf niet de 660 tenere.

    maar die anakee wild heb ik wel op een dr 650 zitten daar ging hij vrij makkelijk om.

    dat zijn trouwens fijne bandjes.doen het overal best wel goed ,alleen in blubber moet je oppassen.maarja daar heb je ook gewoon enduro banden voor nodig

  • 17 december 2020 om 17:57

    Het kan ook aan de velg liggen.
    Ik heb het idee dat de rand waar de hiel op zit vrij breed is.
    Daardoor krijg je de oude band met de Beadpro net niet ver genoeg naar binnen geduwd om hem te breken en heb je ook maar een erg smal deel waar de hiel in kan wegvallen wat het verder bemoeilijkt.

    Een echte enduro band is heel leuk als je met een aanhanger naar de track gaat maar ik heb alleen 2 motoren en ik rij overal naartoe. De Wild doet het op de weg ook best goed en de levensduur op de Crosstourer was al bijzonder goed met bijna 10k.
    Daar zitten nu weer de Anakee Adventures onder, die doen 14k onder de CT en voor het offroad wat ik met de CT wil blijven doen zijn die meer dan goed genoeg. Voor het echte werk heb ik de XTZ gekocht maar daarmee mag ik nog flink oefenen want ik ben nog maar een rookie op offroad gebied.

    Hier deden ze het gisteren nog prima maar ik was nog wel erg voorzichtig.

  • 22 december 2020 om 15:56

    ja de anakee heeft mij ook positief verrast.alleen sleet bij mij de achterband wel heel snel 3-4000 km.iets met rijstijl waarschijnlijk. ahum

  • 6 januari 2021 om 08:32

    Bij m’n XTZ750 was de achterband ook bijzonder moeilijk er af te krijgen, kan ook liggen aan dat het een TL band was (wel geschikt voor tubeless), maar kan ook aan mijn techniek met de BeadPro liggen.

    Onlangs heb ik de (erg oude) achterband van m’n XT600Z er af gehaald en met de juiste techniek ging dat prima! Ik heb op YouTube gekeken naar hoe Bret Tkacs het doet op z’n KTM 790 Adventure en dat werkt zelfs met 1 hand:
    Linkie naar YouTube

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door Bowler.
  • 6 januari 2021 om 17:37

    Die had ik ook al gezien, was een demonstratie voor een vriend met 1 been en beperkingen in de hand.
    Ik denk dat de rand waar de hiel op rust bij de XTZ gewoon te breed is met als gevolg dat de afstand naar de verdieping te groot is en de verdieping (midden deel van de velg) daardoor vanzelfsprekend ook weer te smal.
    T.z.t. maar eens kijken om de naaf te laten voorzien van een nieuwe velg bij Haan wheels ofzo.
    Maar bedankt voor de link en de feedback. Blij dat het niet perse aan mij ligt.