• 20 januari 2019 om 11:56

    Tenere liefhebbers,

    Ik heb onlangs na een jaar of 15 weer een motor gekocht, en wel een mooie wit-rode XT600 Tenere uit 1983 met 34L blok (kenteken zegt trouwens TT600…), zie foto. Vanwege gebrek aan ervaring met dit type motor en de wens om ook nog een keer een zandpad op te gaan ben ik lid geworden van deze vereniging.

    Na de proefrit bij aankoop van 2km staat ie nu stil in mijn schuur (oldtimerregeling). Ik wil ‘m verder klaarmaken voor het komende seizoen. Ik ben van plan het meeste onderhoud zelf te doen en heb daarom ook de Clymer manual gekocht. Er zijn al wel wat dingen waar ik wat meer over zou willen weten. Graag jullie raad/advies.

    • Er moeten 2 nieuwe banden op.  Ik denk aan Heidenau K60 Scout. Ik overweeg om dit bij de dealer te laten doen (225 euro incl wielen de-/monteren, ook evt spaken stellen). Lijkt mij een goede prijs. Graag jullie advies over het type band. Ik wil er vooral mee op de weg rijden maar ook met een “off-road”-rit van de club mee kunnen doen.
    • In de tank zit corrosie. Niet extreem denk ik maar goed, ik wil voorkomen dat het erger wordt en eigenlijk ook de tank goed schoonmaken. Ik las iets over vullen met azijn/verdund azijn – inweken – spoelen? Herkenbaar? Ik hoor graag wat de ervaringen uit de praktijk zijn met deze XT-tanks.
    • Er is (volgens mij) een standaard uitlaat gemonteerd. Ik heb een keer een Supertrapp uitlaat gehoord die klonk wel mooier vond ik. Kun je een aftermarket demper zoals Supertrapp of Sebring op de bestaande bochten monteren? Zijn er meer aanpassingen nodig?
    • Er zit een ‘lange’ buddyseat op en ik wil er graag een korte op. Heeft iemand nog iets liggen? Ook het hij de korte buddy passende rekje zoek ik. Kan dat zonder verdere aanpassingen vervangen worden?
    • Ik mis de rode sticker op mijn voorspatbord en een zwarte boven de koplamp. Ik zag dat een hele set nogal prijzig is. Suggesties?

    Ik ben ook wel benieuwd of er een lid vlakbij Bergharen (gem. Wijchen) woont met ook een 34L. Ik wil nog graag meer weten over het blok/bak. Kan bv met een PB.

    Ik probeer zeker op de sleuteldag te komen om jullie te ontmoeten en de motoren te bekijken en hopelijk ook wat te sleutelen. De “Bultenrit” komt voor mij iets te vroeg…

    Groetjes Dorre

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 20 januari 2019 om 13:05

    Welkom bij de Tenere club, je heb een mooie motor te pakken.

    Als je band zoek waar je zowel mee op het asfalt als op het onverharde goed mee uit de voeten kan zou ik niet gaan voor de K60 scout. In het verleden hadden we de Michelin T63, begreep dat nu aantal leden rijden met de Anakee Wild.

    Setje goede bandlichters kopen en paar filmpje kijken op Youtube dan lukt denk wel om zelf je banden te wisselen. Of deze natuurlijk meebrengen naar de sleuteldag, daar zijn we dol op wisselen.

    Is het beetje vliegroest, zou ik er niet te veel aan doen. Wel een filtertje plaatsen tussen de tankkraan en je carburateur.

    Ik ben voorstander van de originele uitlaat, zeker geen supertrap. Deze maken erg veel geluid wat zeker bij een offroad rit niet wenselijk is. Eventueel een Laser Duotech, maar die moet je ook zelf pas maken.

    Misschien plaatselijke sticker boer proberen. Zijn tenslotten paar vierkante vlakken.

     

     

  • 20 januari 2019 om 19:43

    Banden lijken toch wel een erg persoonlijke keuze, je moet het ervaren denk ik, wat er bij je past. Helaas heb je ze dan al gekocht voordat je weet of het naar je zin is. Hier mijn overwegingen, misschien heb je er iets aan. Ik heb wel een iets andere motor, xtz660.

    Ik heb net een Continental TKC-80 150/70-17 er onder gedaan achter. Hoofdzakelijk voor woon/werk-verkeer en een incidentele off-road rit. Nog niet heel veel mee gereden. Ik heb er wel een bandenklem in gedaan om met minimale bandenspanning te kunnen rijden omdat ik off-road alle grip nodig heb die ik kan krijgen. Balanceren van het wiel wordt dan een uitdaging.

    Voor meerdaagse of zwaardere omstandigheden heb ik een ander setje wielen met meer specifieke off-road banden. Voor ‘Metzeler 6 days extreme hard 90/90-21’ (Ik geloof dat er ‘Not for highway use’ bij stond). Achter ‘MEFO Stonemaster 140/80-17’. Deze slijten best wel snel bij off-road ritten die wat verder van huis zijn en er dan dus relatief veel verbinding/asfalt bij zit. En het bochtenwerk op asfalt vergt wat meer aandringen om schuin te gaan. Was wel erg wennen en even durven, en zeker geen keuze voor regelmatig/dagelijks gebruik op asfalt. Verders off-road wel heel blij met deze keuze.

    Ik zou een apart setje wielen met off-road banden wel aanraden als bruin het kan trekken.

  • 21 januari 2019 om 11:20

    Banden : Michelin Anakee Wild

    Uitlaat : zeker geen Superramp. Die is veel te klein en veel te open. Loopt-ie niet goed op. Je bent de helft van je koppel kwijt.

  • 21 januari 2019 om 11:27

    Ah, jij bent degene die me net voor was . Fijn dat hij in goede handen is in ieder geval!

  • 21 januari 2019 om 17:11

    Dank voor al jullie reacties en tips.

    De uitlaat dat is duidelijk dat laten we eerst maar eens even. Enne ‘Komkommer’, wie weet, feit dat jij ook op dit forum zit betekend dat jij al van een Tenere voorzien bent (:).

    Banden is idd persoonlijk en dat blijft een beetje een gok bij de eerste aanschaf (dank Hunter, Floor en drekracer (:) voor jullie reacties). Wat er nu onder ligt daar durf ik geen meter meer mee te rijden. Ik denk dat ik de Anakee eens ga bekijken. Moet je ze nog balanceren na montage? Ik zie bij sommige spaken gewichtjes. En Floor je noemt een ‘bandenklem’? Wat is dat?

    De spaken klinken ook behoorlijk verschillend, Draai je ze aan tot ze gelijk (min of meer) klinken (of loop je dan risico dat ze te strak komen)? Vanwege dit soort vragen dacht ik ik besteed het eerst maar eens uit…

    Oh ja welke maat kun je achter monteren? Ik zie momenteel met een compleet versleten band minder dan 1cm speling tussen band en achterbrug.

    Grtjs Dorre

  • 21 januari 2019 om 17:18

    Balanceren hoeft niet want je merkt waarschijnlijk toch geen verschil.

    Gewichtjes gewoon weglaten. Weet je wel wat dat weegt?

    Bandenklem is voor als je heel veel pk’s hebt en/of als je met minder dat 1 bar wil gaan rijden. Maar dat wil je niet met zo’n zware fiets. En heeft ook niet veel nut. Is wel heel lastig bij monteren en bij een lekke band plakken.

    Spaken idd ff tikken met een klein schroevedraaiertje. Alleen de losse aandraaien dan komen ze waarschijnlijk niet te strak. In de gaten houden dat je velg recht blijft.

    Achter kan je 120 of 130 of 140 breed monteren. 120 ziet er niet uit en 140 stuurt minder goed op de weg, dus doe maar 130.

  • 21 januari 2019 om 21:37

    Hoi Dorre.

    Gefeliciteerd, je hebt de mooiste Ténéré gekocht die meneer Yamaha gemaakt heeft.

    Je zou ook eens bij Bridgestone kunnen kijken voor banden, TW301 voor en TW302 achter. Is wel een allroad band, voor in het terrein zijn er betere keuzes. Let wel op dat jij een 18 inch achterwiel hebt, in tegenstelling tot Floor (XTZ660, denk ik). Volgens mij moet je wel uitkijken met een 140 achterband, die kan wel eens gaan aanlopen in je achterbrug.

    Bloktype 34L is origineel, dus dat klopt wel, Yamaha gebruikt hetzelfde nummer op het frame en op het motorblok, dus als alles origineel is, zou je framenummer hetzelfde moeten zijn. Het lange zadel is volgens mij van een later bouwjaar of van Duitse origine.

    Veel plezier met je aanwinst.

    Léon Römers.

  • 22 januari 2019 om 11:50

    Achter kan je 120 of 130 of 140 breed monteren. 120 ziet er niet uit en 140 stuurt minder goed op de weg, dus doe maar 130.

    140 past volgens mij nooit en volgens mij is zo’n 130 al breed zelfs. Het is geen 660 met een stalen achterbrug he ;). Ik zal thuis eens kijken wat ik er nu onder heb. Ik meen dat ik vaak voor een 120 ga , maar dat ik ook wel eens een 110 er onder heb gehad (met flinke noppen dan wel).

     

    Enne ‘Komkommer’, wie weet, feit dat jij ook op dit forum zit betekend dat jij al van een Tenere voorzien bent (:).

    Klopt, ik heb ook een 34L (In TheHunter-editie (nagenoeg totaal verbouwd met nieuwere onderdelen door TheHunter)). Wilde een reserve-motor er bij hebben

  • 23 januari 2019 om 20:48

    Klopt van hierboven geschreven word, als een (noppenband ) breed uit valt kan zelfs een 130 maat band al klem lopen in de achterbrug.  Michelin competion / AC10 bijv. Neem ik vaak een 110/90 of 120/80

    Een meer Allroad band zal denk ik niet gelijk een probleem zijn. Die pas wel als 130 verwacht ik.