• 11 juli 2016 om 17:34

    Ik ben maar eens begonnen met voorvorkonderhoud, moet toch ook maar eens gebeuren. Nu heb ik nog een nieuw setje wp pro-line progressieve veren liggen (gekregen van de vorige eigenaar, die was aan montage nooit toegekomen) dus die wou ik er meteen maar inzetten. Nu zag ik dat de veren die erin zitten een stuk korter zijn (40cm) dan de nieuwe (64cm). Past dat gewoon? Of heb ik andere spacers nodig oid?

  • 13 juli 2016 om 09:28

    Een verschil van 24 cm is wel heel erg veel. En 40 cm veerlengte lijkt me ook wel heel erg kort voor een allroadvork. Maar goed, ik ken de vork die er bij jou in zit ook verder niet. Zou het kunnen dat je originele veren uit 2 delen bestaan en er nog een stuk in de veerpoten zit? Honda deed dat met de Transalp en AT wel op die manier.

  • 13 juli 2016 om 10:42

    Een verschil van 24 cm is wel heel erg veel. En 40 cm veerlengte lijkt me ook wel heel erg kort voor een allroadvork..

    volledig mee eens…

    Zou het kunnen dat je originele veren uit 2 delen bestaan en er nog een stuk in de veerpoten zit?

    Bij mijn weten niet… De 3YF die ik van nieuwe WP binnenveren heb voorzien, waren even lang als de originele (inderdaad zo ergens rond de 60 cm)

    Honda deed dat met de Transalp en AT wel op die manier.

    het feit dat je dit weet over Honda’s, kan je zomaar op een royement van je lidmaatschap komen te staan…. :evil: :laugh:

  • 13 juli 2016 om 11:35

    [quote=”Harry” post=33753]Een verschil van 24 cm is wel heel erg veel. En 40 cm veerlengte lijkt me ook wel heel erg kort voor een allroadvork..

    volledig mee eens…

    Zou het kunnen dat je originele veren uit 2 delen bestaan en er nog een stuk in de veerpoten zit?

    Bij mijn weten niet… De 3YF die ik van nieuwe WP binnenveren heb voorzien, waren even lang als de originele (inderdaad zo ergens rond de 60 cm)

    Honda deed dat met de Transalp en AT wel op die manier.

    het feit dat je dit weet over Honda’s, kan je zomaar op een royement van je lidmaatschap komen te staan…. :evil: :laugh:[/quote]

    Ow jee, straks is er een kruisbestuiving met een niet nader te noemen machine. :blush:

    Je zou natuurlijk ook even kunnen checken of die van de xt550 passen want Yamaha deed dit in `82 ook met de xt550. :whistle:

  • 13 juli 2016 om 13:00

    hmmm volgens de service manual van de 3yf is de gespecificeerde front spring free length 40.7 cm. De spacer is toevallig 24 cm dus ik denk dat die er nu gewoon uit kan.

    Nog een vraagje: om de damper rod bolt los te krijgen moet je in de poot een 30mm inbus tegenhouden, als ik het wel heb – volgens de service manual met wat yamaha special parts. Nu heb ik wel een oplossing bedacht (zeskant moer die aan de buitenkant 30mm is op een dikke lange schroefdraad) maar ik vind het zo onhandig dat ik me afvraag hoe anderen dat oplossen…

  • 13 juli 2016 om 13:26

    Luchtmoersleutel (gewoon vanaf de buiten/onderkant)
    of
    draadeind met contramoeren (of moeren vastlassen op het draadeind) in de demper laten zakken.

  • 13 juli 2016 om 17:20

    maar ik vind het zo onhandig dat ik me afvraag hoe anderen dat oplossen…

    Vraag ‘t bijvoorbeeld aan Fred, Jona of Jeroen, die hebben de tools volgens mij in de schuur hangen…. !

  • 14 juli 2016 om 07:54

    Eeuh nee ik heb die tools niet.
    Maar waarom moet de vork zover uit elkaar als je alleen andere veren erin wilt? Revisie?

    Ik weet ff niet meer hoe het zat maar ik wet wel dat je met het plaatsen van de betere veren de doppen aan de bovenzijde harder moet indrukken voordat je ze vast kan draaien. Dus er is meer lengte door langere veer/veren.

  • 15 juli 2016 om 16:03

    idd revisie, ik wilde de keerringen maar eens vervangen omdat de olie en de stofkappen toch duidelijk aan vervanging toe waren. Wel een beetje pech, gisteren de persluchtsleutel op de onderkant gezet (damper rod bolt), ging niet los. Ik heb wel de zeskant op de kop van de bout aan gort geslagen bij een poot :pinch:

  • 5 september 2016 om 03:17

    Ik sla de inbus altijd los met een luchtsleutel.
    Werkt perfect!
    Vastzetten op dezelfde wijze alleen met een klein tikkie uiteraard.
    Druppie locktite 242 aan de M8 bouten en klaar.