-
Het was weer een hele leuke activiteit. Erg gezellig en alles prima voor elkaar. Familie Komkommer hartelijk bedankt voor de gastvrijheid.
-
Was een mooie en geslaagde sleuteldag, gelachen en weer een stuk wijzer geworden..
Er heeft aan het eind vd dag nog een echte nokkenas transplantatie plaatsgevonden. Knap werk.
Komkommer bedankt voor ontvangst, allemaal bedankt voor gezelligheid!
-
De nokkenas transplantatie was een ongeplande gebeurtenis, maar wel weer een mooi verhaal.
Toen ik ’s ochtends onderweg was hoorde ik in de laatste 50 km een vreemd geluid. De motor liep goed dus ik dacht “we kijken wel even op de sleuteldag” en vervolgens het laatste stuk lekker binnendoor kunnen sturen.
Bij aankomst hebben er een aantal leden meegekeken en de motor klonk vrij normaal, hooguit een nokkenasketting die wat geluid maakte. Dit was eigenlijk al vreemd, deze was namelijk 350 kilometer geleden nieuw geïnstalleerd.
Rond vier uur in de middag was het plan om weer richting het zuiden te rijden, echter bij het opstarten kwam het geluid gelijk naar boven wat ik eerder had gehoord. Dit klonk niet goed en was reden tot verdere inspectie. Na het losmaken van een van de kijkbouten op de kop, was zichtbaar dat het nokkenas tandwiel niet helemaal op de juiste plek zat. Uiteindelijk de kleppendeksel samen met Komkommer en TheHunter gedemonteerd.
Hier was te zien dat het nokkenastandwiel los is gekomen en nog op een glad gepolijst boutje vast hing (hij liep zo nog wel). Vermoedelijk is het boutje, ondanks de aangebrachte Loctite toch los is gekomen.
Uiteindelijk hebben we een 3AJ tevoorschijn gehaald die al een tijdje stil stond. Deze motor hebben we eerst oppervlakkig schoongemaakt met de hogedruk, om vervolgens de nokkenas uit de motor te halen. Deze nokkenas zag er nog goed uit en is compatibel met de 34L.
De 34L had eigenlijk vrijwel geen schade (buiten de nokkenas), er was een klein beetje materiaal weggeschuurd van de kop bij de nokkenasketting zijde. Sommige zullen dit gewichtsbesparing durven noemen. Na een grondige schoonmaak, hebben we de 3AJ nokkenas in de 34L geplaatst. Alles is vanaf daar weer opgebouwd, nagemeten en gecontroleerd. Met verse olie erin, starten de motor weer zonder problemen op en liep als een zonnetje. Gelijk een testrit van zo’n 120 km naar huis kunnen maken om de nokkenas te testen.
Komkommer en TheHunter, bedankt voor de hulp!
-
Echt precies geluk gehad. Wonderbaarlijk dat zo’n XT stug door blijft lopen.
-
Wow, zal je net zien dat de garantieperiode voorbij is.
Was het boutje op het juiste aanhaalmoment vastgezet?
Zo’n boutje mag natuurlijk niet breken.
-
Ik heb weer geen sleutel aangeraakt, wel lekker koffie gedronken. Was weer gezellig mensen! Jouke bedankt, blijft een top locatie.
Gaanwenogwatleuksdoen?
-
Wow, zal je net zien dat de garantieperiode voorbij is. Was het boutje op het juiste aanhaalmoment vastgezet? Zo’n boutje mag natuurlijk niet breken.
Ik heb de video’s nog terug gekeken om te kijken of ik inderdaad loctite en het juiste aanhaal moment heb gebruikt. Loctite is te zien en ik heb wat gedaan met de momentsleutel. Het lijkt mij erg stug dat ik daar het onjuiste moment op heb ingesteld, maar dat kan natuurlijk gebeurd zijn. Vanmiddag ga ik ook nog even de specificaties van mijn werkplaatshandboeken vergelijken.
-
Zal lastig zijn om te achterhalen wat er mis gegaan is.
Zo maar gedachten, de nokkenastandwiel bevestiging bouten zijn boutjes met een borst. Zou deze telang / onjuist geweest kunnen zijn waardoor ze wel op moment stonden maar het tandwiel niet vast.
-
Vraagje: is een momentsleutel te testen/controleren? Ik kan me voorstellen dat zo’n ding ook kapot kan!
-
Vraagje: is een momentsleutel te testen/controleren? Ik kan me voorstellen dat zo’n ding ook kapot kan!
Ja daar is testapparatuur voor, grote revisiebedrijven hebben die apparatuur vaak zelf.
-
Het probleem is een verkeerde specificatie voor het aanhaalmoment in Clymer. Hier staat 10 Nm (links op afbeelding) maar het moest 20 Nm zijn zoals gespecificeerd in Peters (rechts op afbeelding).
-
Video impressie van deze dag.
-
Leuk filmpje
-
Leuk filmpje
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.