• 3 september 2016 om 14:44

    Ik heb vandaag een klein beetje te wild gedaan. En moest op een gegeven moment mijn fiets laten vallen en eraf springen.

    Nu is het stuur van mijn xt600e een klein beetje krom. Ik heb mijn stuur en de zo in de “parts list” genoemde ‘HOLDER, HANDLE LOWER’ lost gedraaid. Toen ik deze na een inspectie weer vast heb gezet stond het stuur alweer bijna helemaal recht.

    Ik komt door de ‘HOLDER, DAMPER’ part number: ‘5A8–23434–01’. Die kan bij een tik het stuur wat speling geven. Ik snap nog niet precies hoe deze dingen werken. Maar na het los draaien schieten ze weer in de ‘default setting’ als ik het zo mag noemen.

    Na deze inspectie/sleutel actie kon ik nog steeds merken dat mijn stuur aan een kant niet helemaal recht was. Toen heb ik met een beetje force gebrobeerd het stuur terug te buigen.
    Dit heeft tot gevolg gehad dat de ‘HOLDER, DAMPER’ in een andere stand (tegenovergestelde van wat hij was na de val) is gaan staan.

    Nu voelt het als of het stuur weer recht is. Maar dat is het natuurlijk niet.

    Mijn vragen zijn:
    – is het erg voor de ‘HOLDER, DAMPER’ dat hij nu in een stand staat die niet default is.
    Als het antwoord op deze nee is. Kan ik zo gewoon door rijden. Anders heb ik de volgende twee vragen:

    – Is het makkelijk om het stuur weer recht te buigen?
    Het lijkt mij dat ik dan een buis nodig heb die precies in mijn stuur past. Zodat er meer kracht kan worden uitgeoefend. Of weet iemand een betere manier?

    – Als ik een nieuw stuur wil hebben, waar moet ik dan naar kijken? Uiteraad de dikte maat 22mm.
    Ook snap ik dat ik niet een of ander chinees merk moet hebben.
    Maar zou zoiets als deze iets zijn?
    http://www.motea.com/nl/Default.aspx?TY=2&ST=1&IT=241479&gclid=Cj0KEQjw6am-BRCTk4WZhLfd4-oBEiQA3ydA3qmK1OPAIp8qKTlgKTL3BCOx7yYmuIKCUopTqvu_8YwaAmqZ8P8HAQ

    Ik hoor graag of anderen hier ervaring mee hebben.
    Bedankt en groeten,
    Barry.

  • 3 september 2016 om 14:44

    Ik heb vandaag een klein beetje te wild gedaan. En moest op een gegeven moment mijn fiets laten vallen en eraf springen.

    Nu is het stuur van mijn xt600e een klein beetje krom. Ik heb mijn stuur en de zo in de “parts list” genoemde ‘HOLDER, HANDLE LOWER’ lost gedraaid. Toen ik deze na een inspectie weer vast heb gezet stond het stuur alweer bijna helemaal recht.

    Ik komt door de ‘HOLDER, DAMPER’ part number: ‘5A8–23434–01’. Die kan bij een tik het stuur wat speling geven. Ik snap nog niet precies hoe deze dingen werken. Maar na het los draaien schieten ze weer in de ‘default setting’ als ik het zo mag noemen.

    Na deze inspectie/sleutel actie kon ik nog steeds merken dat mijn stuur aan een kant niet helemaal recht was. Toen heb ik met een beetje force gebrobeerd het stuur terug te buigen.
    Dit heeft tot gevolg gehad dat de ‘HOLDER, DAMPER’ in een andere stand (tegenovergestelde van wat hij was na de val) is gaan staan.

    Nu voelt het als of het stuur weer recht is. Maar dat is het natuurlijk niet.

    Mijn vragen zijn:
    – is het erg voor de ‘HOLDER, DAMPER’ dat hij nu in een stand staat die niet default is.
    Als het antwoord op deze nee is. Kan ik zo gewoon door rijden. Anders heb ik de volgende twee vragen:

    – Is het makkelijk om het stuur weer recht te buigen?
    Het lijkt mij dat ik dan een buis nodig heb die precies in mijn stuur past. Zodat er meer kracht kan worden uitgeoefend. Of weet iemand een betere manier?

    – Als ik een nieuw stuur wil hebben, waar moet ik dan naar kijken? Uiteraad de dikte maat 22mm.
    Ook snap ik dat ik niet een of ander chinees merk moet hebben.
    Maar zou zoiets als deze iets zijn?
    http://www.motea.com/nl/Default.aspx?TY=2&ST=1&IT=241479&gclid=Cj0KEQjw6am-BRCTk4WZhLfd4-oBEiQA3ydA3qmK1OPAIp8qKTlgKTL3BCOx7yYmuIKCUopTqvu_8YwaAmqZ8P8HAQ

    Ik hoor graag of anderen hier ervaring mee hebben.
    Bedankt en groeten,
    Barry.

  • 3 september 2016 om 16:56

    Je ben nu 1x gevallen, erg gaat ook een 2e komen. Als nu voelt of het stuur recht staat, vorkpoten goed inveren. Dan zou ik het lekker zo houden.

  • 4 september 2016 om 07:55

    Hallo Barry,

    De originele stalen sturen op de XT s zijn niet zo sterk. Bij een val snel wat krom. Maar meestal schuift de boel ook wat in de stuurklemmen en de vork.
    Maak de bevestiging van het wiel aan de onderzijde wat los. Motor paar keer invoeren en weer vast zetten. Dan de klemmen van de voorpoten op de onderste kroonplaat. Weer de boel invoeren en vast zetten. Dan het zelfde met de bovenste kroonplaat. Het zijn maar fracties van millimeters maar kunnen wel verschil maken.
    De klemmen van het stuur in de bovenste kroonplaat zitten in rubber. Met een val wil dit ook wel wat schuiven. Los en vast maken wil wel helpen. Echt krom dan vervangen. Kedo heeft ze volgens mij ook met harder rubber of zelfs zonder.
    Stuur vervangen? Neem een dikwandig alu exemplaar met los middenstuk of een heel dik ding zonder middenstuk. Kedo heeft eea.
    Succes en have fun
    Jeroen

  • 4 september 2016 om 07:56

    Ok, top. Dan hou ik hem lekker zo.

    Bedankt,
    Barry.

  • 4 september 2016 om 18:29

    Beste Jeroen,

    Dank je voor de info. Ik zal mijn xt binnenkort eens op de krik zetten en kijken of het iets uithaald.

    Ik denk dat ik uit eindelijk wel voor een nieuw stuur ga. Ik wil ook al een tijdje een iets hoger stuur, Dan kan ik dat ook meteen meenemen.

    Bedankt en groeten,
    Barry.