• 29 november 2020 om 15:20

    Een vraagje voor de technische mensen onder het dta.,  mn xtz 750 start op 1 cilinder en geeft back fire ploffen uit de rechter carburateur, na een seconde of 10 nog een klap en loopt hij goed.  Wat kan dit zijn??  De carburateurs heb ik vorig jaar voorzien van nieuwe naalden en derg.  Gr p74

  • 1 december 2020 om 22:35

    Hey,

    Ik heb zelf ook een XTZ750, geen motorexpert, wel redelijk technisch, maar denk graag even mee. Mijn monteur is groot fan van wegredeneren, dus:

    • De XTZ loopt eenmaal gestart wel helemaal soepel? Dan lijkt het mij geen electrisch/ontstekingsprobleem.
    • Gebruik je de choke bij het starten? (Ikzelf meestal niet) Deze carburateur heeft starter jets die alleen zouden moeten werken als er de choke gebruikt wordt. Deze kunnen voor dus ook voor problemen zorgen (de cilinder van teveel brandstof voorzien –> wellicht oorzaak van backfire ploffen).
    • Vorig jaar zijn de naalden vervangen, is de carburateur toen ook gereinigd en opnieuw afgesteld? Oftewel startte de XTZ eerder (dit jaar) nog wel op beide cilinders?
  • 2 december 2020 om 03:33

    Hoi Pietje74,

    Zet je benzinekraan eens 2 minuten voor het starten open.

    Je zal zien dat hij dan meteen op 2 pitten start.

    Door het stilstaan op zijn zijstandaard komt de rechter carburateur droog te staan.

    Vandaar dat hij op de linker cilinder start.

     

  • 2 december 2020 om 05:29

    Ja, dat klopt wat Raymond zegt, ik heb m’n kranen altijd openstaan, en dan’ist altijd starten en lopen.

  • 2 december 2020 om 15:50

    Ik deed die van mij als ik wat langer niet ging rijden de carburateur stationair leeg lopen. En als hij dan afsloeg nog een keer starten en als hij dan weer afsloeg was hij écht leeg. En voordat ik weer ging rijden 5 minuten de kraantjes open. En wat Raymond zegt. En wat rechter op (met een blokje) weg zetten. Of wat nu gebeurd 2e pit komt na helm opzetten en handschoenen aantrekken vanzelf bij.

  • 2 december 2020 om 20:38

    Ik laat de kranen altijd open staan, de motor staat wel erg scheef op de standaard, dus misschien verdampt er wel wat brandstof. Ik ga hm nu eerst rechtop zetten en dan starten, kijken of dat uitmaakt.

    Ik dacht dat de klepspeling misschien niet goed stond, waardoor de backfire ontstond.

     

    Thanks,  wordt vervolgd

  • 3 december 2020 om 04:26

    Bedenk ook dat er geen benzine kan stromen als je benzineniveau op gelijke hoogte (of lager) is als je vlotterniveau.

    De tank valt over de carburateurs waardoor de pomp zijn werk moet doen.

    Dan sta je dus lang te starten omdat de vacuumpomp eerst moet pompen.

     

    Kraantjes zou ik wel gaan gebruiken, als een vlotter gaat lekken loopt je blok vol met benzine.