• 16 september 2024 om 10:15

    Sinds afgelopen zaterdag ben ik trotse eigenaar geworden van een XT600 34L uit 1983. De motor verkeerd op het moment in een iets wat ruige status, daarom is mijn plan de motor volledig op te knappen. Hier zal veel tijd en moeite in gaan zitten en daarom leek het me leuk om de voortgang, uitdagingen en resultaten via het forum te delen.

    De motor is zo goed als compleet (zijkapjes tijdens het transport er maar even afgehaald). Het plan is om de motor volledig uit elkaar te halen, waarbij het frame opnieuw gespoten gaat worden. Ook kan de tank een goede opfris beurt gebruiken. Het blok ga ik nalopen en als het nodig is reviseren. Verder is het even aankijken wat ik tegenkom.

    Mocht je nou tips hebben, laat het zeker even weten!

    XT600 34L bij aanschaf

  • 16 september 2024 om 11:39

    Tip : organiseer een sleuteldag dan komen we je allemaal helpen.

  • 17 september 2024 om 12:37

    Hey Ruben.

     

    Gefeliciteerd met de aanwinst, mooi ding hoor.

    Mocht je vragen hebben: laat maar horen.

    Ben ik volgend jaar niet de enige met een 34L in de Ardennen……

    Succes,

     

    Léon R.

  • 17 september 2024 om 21:01

    Mooi project Ruben. Ik ben benieuwd naar je toekomstige posts.

    Succes en veel plezier met het sleutelen.

    Groet,

    Dipstick

     

     

  • 18 september 2024 om 23:32

    Wat mooi Ruben dat je de old skool weer wilt verbeteren. Is toch 1 van de motoren waarmee de DTA groot is geworden. Ik dacht dat de hard core liefhebbers van de oude meuk aan het uitsterven was maar gelukkig ben jij ook fan. Ik heb enige ervaring en veel spullen van dit type dus…

  • 19 september 2024 om 17:13

    Tip : organiseer een sleuteldag dan komen we je allemaal helpen.

    Tip:
    Doe dat niet! 

  • 20 september 2024 om 21:21

    Aller eerst dank voor alle tips en info die ik van iedereen heb mogen ontvangen!

    Ik kon niet wachten om te beginnen, dus het eerste moment dat ik tijd had ben ik begonnen met de demontage van de motor. Dit heb proces heb ik vastgelegd op video en is te vinden op: https://youtu.be/ALrCJckQLUE?si=GxjksI9xeTHnoME4

    Tijdens het sleutelen kwam ik erachter dat vrijwel elke bout los zat. Ergens is dat ook weer een meevaller, bouten uitboren is namelijk geen feest. Een aantal componenten hebben flink wat liefde nodig, waaronder de tank. Deze weer spik en span maken zal de nodige moeite gaan kosten, maar gek genoeg is dat wat ik juist leuk vind

    Ook kon ik niet wachten om te kijken hoe het blok er van binnen uitzag. Ik heb het blok dus snel op de werkbank gezet om deze open te maken. Om te inspecteren hoe alles ervoor staat heb ik de koppelings-, ontstekings- en kleppendeksel gedemonteerd. Tot mijn verbazing (ik was op het ergste voorbereid) zag dit er allemaal erg goed uit.

    Echter twijfel ik wel een beetje of ik het blok verder open moet maken of niet. Aangezien alle bouten op en rondom de motor los zaten kan ik niet garanderen dat alles in het blok goed vast zit. Voor nu zit mijn gedachte op alles na te trekken met een momentsleutel en de pakkingen en o-ringen te vervangen. Ook denk ik dat ik de deksels ga voorzien van een nieuw likje verf of poedercoat.

  • 23 september 2024 om 19:43

    Losse bouten, niet normaal op die leeftijd. Ik zou hem weer samenschroeven en terug geven.

  • 1 oktober 2024 om 18:30

    Wat mooi Ruben dat je de old skool weer wilt verbeteren. Is toch 1 van de motoren waarmee de DTA groot is geworden. Ik dacht dat de hard core liefhebbers van de oude meuk aan het uitsterven was maar gelukkig ben jij ook fan. Ik heb enige ervaring en veel spullen van dit type dus…

    Komen weer helemaal terug Jos, zelfs bij influencers.

  • 3 oktober 2024 om 23:36

    Goud  van oud.

    Misschien wil ze lid worden van de DTA.

    Adviezen en onderdelen genoeg.