• 1 april 2025 om 11:25

Hoi, technisch vraagje: Mijn xt660z Tenere van 2012 staat al 1,5 jaar stil en heeft totaal slechts 5000km gereden. Hij hangt uiteraard wel aan de druppellader. Nu wil ik er mee rijden maar hij slaat niet aan. Start wel goed rond. Ik heb het luchtfilter gedemonteerd en wat benzine in de inlaat gespoten met een injektiespuit. Toen sloeg hij wel aan. Slaat wel weer af en pakt uiteraard met gasgeven niet op. Bij contact aanzetten hoor ik de brandstofpomp wel even draaien.

Mijn idee is dat er door condensvorming water onder in de tank zit. Hebben jullie dat idee ook bij dit verhaal? Hoe zou ik de benzine af kunnen tappen? Moet dan de tank gedemonteerd worden? Of is er een andere mogelijke (bij dit type XT veel voorkomende) oorzaak?

Hoor graag jullie visie.

• 1 april 2025 om 12:20

Heb je toevallig E10 getankt? E10 trekt vocht aan, als een motor een langere tijd staat geeft dit problemen.

• 1 april 2025 om 14:40

Ik heb denk ik maar 1x getankt na de import. Regulier euro 95.

• 6 april 2025 om 14:40

Tank er af gehad, brandstofpomp er uit. Alle benzine er uit. Verse er in. Helaas geen resultaat. Als ik start slaat hij soms even aan en loopt 2 a 3 seconden. Dan slaat hij af. Als ik gas geef als hij loopt slaat hij ook af. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 6 april 2025 om 14:41

.

Bijlagen:
  • 6 april 2025 om 15:27

Zat er vocht in de oude benzine?

Heb je de leidingen etc ook los gehad om de oude benzine helemaal uit het systeem te krijgen?

• 6 april 2025 om 15:52

Er zat geen water in nu. Ik heb dit verschijnsel een keer met een Africa Twin gehad en daar vond ik onder in de tank water. Die liep weer top met nieuwe benzine.

Ja, ik heb alle leidingen ook leeg gemaakt.

• 6 april 2025 om 18:49

<p style=”text-align: left;”>Update: Net nog even gestart en na een paar pogingen bleef hij stationair lopen. Heb hem 10 min laten draaien en hij pakte steeds beter op met gas geven. Even een rondje gereden en vol verse benzine getankt. Hij lijkt weer de oude.</p>
    Dank voor het meedenken allemaal.

Bijlagen:
  • 20 april 2025 om 21:05

Zie dit vroegere artikel in Forum.

E10 benzine: Waarschuwingen/wat je weten moet !

bekend probleempje uit 2019.

groet Frans

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door haveloos.
  • 20 april 2025 om 21:18

Dank Frans. Helder verhaal.