• 13 maart 2023 om 22:25

    Hoi allemaal ik ben weer lekker aan het prullen met mijn 1993 xt 600( 3uw). Ivm het monteren van een aluminium achterbrug heb ik een probleem met de kettinglijn. Maar ook een oplossing hiervoor. Ik draai het voortandwiel om. Maar dan komt de ketting tegen de 2boutjes die een borgplaatje vasthouden van de olie keerring van het voortandwiel. Die borging wil ik dus gewoon weglaten. DUS nu de vraag ? Zou die keerring gewoon blijven zittten of niet. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over. Groet kneeke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 13 maart 2023 om 22:31

    Nog een foto

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 14 maart 2023 om 10:36

    Ik denk dat het meer een bescherming is dat er geen steentjes oid tegenaan knallen dan een borging dat de seal eruit komt. Die seal heeft wel een draairichting dus in theorie duwt ie wel naar binnen maar ik denk dat ie er niet uit komt. Kan ook niet want daar zit dan je voortandwiel.

  • 20 maart 2023 om 20:42

    Ben zelf niet zo bang aangelegd maar in dit geval zijn de gevolgen,evt olie op je achterband, wel erg groot.

    Kan je de boutkoppen niet inkorten/afslijpen?

    Weet niet precies waarom je het tandwiel moet verdraaien maar als dit is ivm uitlijning met achter tandwiel kan je het achter tandwiel misschien naar buiten plaatsen.

    Succes met je project Kneeke!

  • 21 maart 2023 om 14:14

    Heb je geen ruimte om andere afstandsbussen op je achteras te plaatsen?

    Met een omgekeerd tandwiel komt de ketting 8-10mm meer naar rechts en je achterwiel zal niet meer in lijn staan.

    Hierdoor ligt de ketting niet lekker op de geleiderollen en achterbrugbeschermer.

    Hoe heb je het frame aan de rechterkant verstevigd mbt de stereo veering?

     

    Gaaf projectje.

  • 21 maart 2023 om 14:53

    Omdat ik een aluminium achterbrug gekocht heb van een oud yamaha (hl??) xt. Wel eentje van een monoshock. En  met deze achterbrug zat verder naar links. Waarom weet ik ook niet. Ik heb er van scharnierpunten wat weggefreesd zodat deze al verder naar links kon. En als nu het tandwiel omdraait zit ook de ketting netjes in lijn. Om de stereo vering vast te maken aan frame wordt een deel van achterframe vervangen. En zoals de oplettenden al zeiden. Het missende frame deel waar normaal de uitlaat zit wirdt er weer tussen gelast. Ik stuur wat fotos mee.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 21 maart 2023 om 14:58

    Moet nog☺️

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 21 maart 2023 om 20:13

    Vervolg ombouw. Zie foto   Ik denk dat heel het achterframe eraf gaat en gewoon nieuw frame lassen.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 26 maart 2023 om 09:37

    Borgplaatje moet er wel weer op. Mijn ervaring was dat ik bij de xtz750 hem vervangen had en toen zonder borgplaatje ging testen en toen kwam de seal eruit geplopt met een hoop olie.

  • 27 maart 2023 om 18:21

    Weer een stapje verder

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 27 maart 2023 om 18:26

    Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Borgplaatje blijft er vanaf.

  • 27 maart 2023 om 18:29

    Fotos

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.