• 25 maart 2025 om 12:03

Ik heb altijd al een echte Yamaha rally motor willen hebben, maar tot nu toe had ik het geld er niet voor of viste ik achter het net. Toen Yamaha met de tenere ging rally rijden hield ik mijn ogen al goed open en toen ze aankondigde om de kit te verkopen heb ik deze direct gekocht (https://www.yamaha-racing.com/gytr/adventure/).

In dit topic wil ik de voortgang bijhouden van de opbouw van deze best wel omvangrijke kit.

• 25 maart 2025 om 12:26

De kit wordt geadverteerd als zijnde voor alleen de World Raid. Ik heb nog een tijd geprobeerd om de kit op mijn eigen normale T7 te bouwen, maar ik liep tegen te veel dingen aan. De tank-ophanging op het frame is anders en daarbij kwam ik er ook achter dat ik nog wel heel veel beugels, slangetjes, kapjes en dergelijke bij moest kopen om het compleet te krijgen.

Ik heb in de buurt voor een leuke prijs een tweedehands uit Italie geïmporteerde World Raid kunnen kopen. (ik hoefde geen afleverbeurt noch garantie te hebben)

Eeigenlijk had ik direct al spijt. Hij bleek verlaagd te zijn en door de valbeugels, bagage-rek en middenbok miste ik de originele boutjes die op die plek eigenlijk zouden moeten zitten. Gelukkig bleek dat allemaal netjes in de buddyseat te zitten Dat was een meevaller.

Dus eerst maar terugbouwen naar origineel zodat ik zeker weet dat ik alles heb en vanuit daar ook alles netjes geordend weg kan leggen.

Als iemand nog valbeugels, middenbok of bagagerek van een World Raid zoekt, dan heb ik nog wat liggen

Nu kan ik beginnen met demonteren van een hele hoop onderdelen. Eigenlijk wat kan blijven is: Frame, motorblok, throttlebodies met injectors en de achterbrug.

Ook de hele kabelboom gaat er uit.

De wielen en vork gaan er uit.

Voor de stabiliteit op de brug heb ik de achterveer nog even laten zitten, die haal ik er in een later stadium tussenuit.

Voor het overzicht heb ik de kit uitgestald in een stelling.

• 25 maart 2025 om 13:02

Voor de stabiliteit op de brug wilde ik eerste weer een voorvork en voorwiel  er in hebben.

Dus, kroonplaten en voorpoten er in.

En nieuw wiel, stuur en handle bar clamp. Daarmee kan ik de motor weer goed zekeren voordat ik verder ga.

• 25 maart 2025 om 23:14

Omdat nu alles goed bereikbaar is, ga ik van binnenuit naar buiten werken. Dus het kan voor komen dat ik van benzine-systeem naar navigatie-toren ga. Dat is vooral omdat ik die onderdelen liever nu eerst plaats, voordat er andere onderdelen overheen komen. Zo zet ik straks eerst de uitlaatbochten op de motor, voordat ik de radiator er voor plaats.

Het EVAP-systeem gaat er tussenuit, dus de vacuumslang daarvoor kan afgedopt worden.

Een simpel boutje er in moet goed genoeg zijn.

Daarna doe ik twee dingen tegelijk. De zijdeksel van het motorblok wordt vervangen door een versie waarbij de koppelingshendel naar voren wordt verplaatst en waarmee je los de koppelingsplaten kan vervangen zonder alles los te moeten halen. En als dan toch alle radiatorslangen los moeten, ga ik direct de nieuwe radiatoren plaatsen. Een grotere voor het water en een losse oliekoeler.

Wat ik eigenlijk nog niet wist, was dat er een aftakking zit van de slangen naar de oliefilter aansluiten.

En van daaruit gaat hij naar de thermostaat aan de andere kant van het blok

En dat waar het oliefilter op zit is blijkbaar een mooie kleine warmtewisselaar die die olie koelt met het koelwater.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Komkommer.
  • 25 maart 2025 om 23:27

Daarna kan de oliekoeler op die plek komen.

Dat zwarte ding komt in de plaats van de warmte wisselaar te zitten en die stuurt de olie naar de radiator.

Simpel, twee kamers met twee gaten die naar de slangen toe gaan.

Beetje puzzelen

Plaatsen op het blok

En niet vergeten de thermostaat-aansluiting van het koelwater af te doppen

• 26 maart 2025 om 07:44

De oliekoeler zit vast op de nieuwe radiator, dus daar ga ik nu mee aan de slag.

ventilator en rubbers van de oude af.

Nieuwe is duidelijk groter dan de oude

En alles monteren op de nieuwe

• 26 maart 2025 om 08:30

Omdat de slangen van de radiator op de waterpomp van de nieuwe zijdeksel gemonteerd worden, ga ik die eerst afronden.

Eerst waterpomp er af

Hevel er af

En hele zijdeksel er af.

In de nieuwe kap moet ik een mechanische seal installeren.

Daarvoor heb je een speciale tool nodig. Gelukkig ken ik iemand die kan 3d-printen

• 26 maart 2025 om 10:24

Eerst aan de ene kant de seal

Lagertje er in

verwarmen

Seal over tooltje

En meppen maar. Moest nog best wat kracht gebruiken om hem er in te krijgen, meer dan ik had verwacht.

Dan kan de propeller er in.

En aan de achterkant vastzetten met een circlip

En zo ziet het er dan uit op het blok

Dus nu kan ik koppelingsplaten vervangen zonder de hele zijdeksel en dus waterpomp te hoeven te demonteren.

En met waterpomphuis er op

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door Komkommer.
  • 26 maart 2025 om 10:37

Dan de deksel met koppelinghevel

Onderste lager heb ik er met het asje ingetikt, bovenste lager met een dop, evenals de seal.

Hevel er weer op.

En op het blok

• 26 maart 2025 om 12:41

Woow, ziet er goed uit allemaal!! Wordt ongetwijfeld een mooi monster..

Wel fijn dat ‘het meeste’ gelijk past.

Succes man!

• 26 maart 2025 om 20:30

Nou, toevallig dat je dat zegt Frank, want ik kom net op een punt waar het allemaal niet zo duidelijk is. Het monteren van de grotere radiator.

Eerst de waterslangen en de voorbocht er op.

De radiator voor de olie zit vast aan de water-radiator, maar hoe ik het ook probeerde, het kwam steeds tegen deze steun aan.

Het is de beugel van het frame waar alleen maar de toeter aan zat. Na lang wikken en wegen maar besloten om er een stuk van af te slijpen, want ik kon echt niet verzinnen hoe het anders moest.

Randjes er af geschuurd

En even snel een laagje er op tegen de roest.

En nu sluiten de koelers perfect op elkaar aan.

• 26 maart 2025 om 20:38

Even tussendoor. Er moet een (hall?)sensor in het blok geplaatst worden. Daar zit standaard niks, maar er is wel een duidelijk afgedopt gat al gemaakt, dus er zal bij andere modellen met dit blok wel al iets zitten. Iemand enig idee wat voor een sensor dit is?

Onder de dop een tandwiel.

En er in.

• 26 maart 2025 om 20:41

Achterveer er uit

Nieuwe er in

• 26 maart 2025 om 20:44

Groter luchtfilter is ook redelijk recht toe, recht aan.

Begint er al weer wat meer als motor uit te zien.

• 26 maart 2025 om 20:50

Ik wil er naar toewerken om de draadboom er in te gaan werken, want die draden lopen natuurlijk overal naar toe.

Daarom de voortoren er op omdat daar elektronica op komt wat weer door het frame naar achter moet.

En dit is het nieuwe dashboard.