• 31 maart 2020 om 18:36

    Hoi allemaal!

    Het verplicht zoveel mogelijk thuis blijven, heeft erin geresulteerd dat ik mijn Tenere maar eens onder handen ga nemen.

    Nu zit er een prachtige creatie op mijn motorblok, die er van oorsprong niet thuis hoort, maar die ik niet helemaal durf weg te halen, zonder dat ik weet wat het nut ervan is.

    Tussen de oliekoeler, het blok en het olietankje heeft iemand de olieleidingen met bijna een halve meter verlengd. Deze liggen in een lus bovenop de cilinder. Daartussen zit nog een element, waar zowel de aanvoer als de retour op zit, waarvan ik niet weet wat het is. (merk = Mocal) Is dit een soort thermostaat?

    Dan de grote vraag; wat kan ik hier het beste mee doen? Het liefst wil ik de motor zoveel mogelijk terugbrengen naar de “originele” staat. En indien dat element er wel tussen moet blijven zitten, zou hier dan geen betere plek voor zijn, zonder die achterlijke meters extra leiding?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groetjes Barbera

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 31 maart 2020 om 19:19

    het is een thermostaat die open gaat bij 80 graden 

  • 31 maart 2020 om 19:37

    Thanks Andries! Helemaal duidelijk wat “het ding” doet.

    Maareh, heeft het veel toegevoegde waarde op mijn Tenere, of kan ik het er met een gerust hart tussenuit halen? Ik begrijp basaal de werking, maar niet in welke omstandigheden het een reden zou kunnen zijn om dit te monteren.

  • 31 maart 2020 om 19:50

    Zo koud is het niet in Nederland.

    Ik zou die toegevoegde onzin er tussen uit halen.

    Fred zou zeggen: weet je wel wat dat weegt.

     

  • 31 maart 2020 om 19:52

    Als je veel in de winter rijd zou je olie wat aan de kouder kunnen blijven zonder thermostaat, Waardoor de werking van de olie iets minder word

    Maar onder normale omstandigheden zou ik niet inzien waarom hij er tussen zou moeten zitten

  • 31 maart 2020 om 21:26

    Dankjewel voor jullie snelle reacties!

    Dan ga ik deze zooi ertussen vandaan halen. Als het nou nog eens heel netjes gemonteerd was…….

     

  • 1 april 2020 om 22:07

    Heeft iemand de originele olieleiding van het blok naar de oliekoeler en die van de oliekoeler naar het tankje toevallig nog ergens op een plank liggen?

    Dan zou ik daar graag de nieuwe eigenaar van worden!

  • 2 april 2020 om 12:21

    Heeft iemand de originele olieleiding van het blok naar de oliekoeler en die van de oliekoeler naar het tankje toevallig nog ergens op een plank liggen? Dan zou ik daar graag de nieuwe eigenaar van worden!

    Wat gevonden bij Leo (offroad centrum), dus opgelost.

  • 3 april 2020 om 16:46

    Hoi Barbera,

    Alles gezond bij u?

    Ik ben het niet helemaal eens met Andries & Philip en vind het nog niet zo slecht bedacht, je motor is ook niet nieuw meer.
    Hoe sneller jouw/elke motor(olie) op bedrijfstemperatuur is hoe beter en in deze situatie wordt de inhoud van de koeler buitenspel gezet, zodat de motor(olie) sneller op bedrijfstemp. komt. Daarna opent de thermostaat (het ‘ding’) pas en komt de resterend olie van de koeler er bij, om de temperatuur constant te houden.

    Ik zou het laten zitten.
    En als je het toch weg wilt halen, gooi het dan iig. nog even niet weg zou ik zeggen.

    Bijdeweg:
    Ik zou een olietemperatuurmetertje plaatsen, altijd handig.
    Kun je het tijdens een ritje in de gaten houden (zondag bijvoorbeeld

    Gr,
    Frank

  • 3 april 2020 om 17:36

    Hi Frank!

    Alles gezond en wel hier. Bij jou ook?

    Ik heb het gedrocht inmiddels verwijderd. Door de manier waarop het gemonteerd was, lag het ook enorm in de weg. Sowieso kun je je afvragen of de thermostaat wel naar behoren heeft gewerkt, als je die inclusief leidingen bovenop je blok legt.

    Inmiddels de originele leidingen ontvangen en die ga ik weer monteren. Zal het gedrocht bewaren en zal ook eens kijken wat zo’n metertje kost (als ik daar een goede plek voor kan vinden).

    Zondag rijden gaat ‘m helaas nog niet worden. Wacht nog op onderdelen en heb mijn halve fiets uit elkaar liggen. Mijn laatste ritje vorig jaar eindigde in een transport naar huis door de ANWB. Het werd dus tijd om ‘m even grondig na te kijken. (Carburateur reeds gereviseerd en ligt klaar, wacht nog op een hagelnieuwe startmotor uit Duitsland en heb mijn remklauw vandaag uit elkaar getrokken voor een revisie, nadat de zuiger niet meer wilde bewegen.)

    Geef je een gil als de oliebollen klaar zijn?!

     

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 7 april 2020 om 12:12

    Hey Barbera,

    Gelukkig hier ook lekker gezond (al zal ik zakelijk over een paar maanden wel een infuus nodig hebben.. ).

    Heb ook nog even gedacht dat -ivm. die slangen- er misschien ooit een extra koeler op je motor heeft gezeten.
    Kijk nou toch eens, zo’n nieuw zuigertje glimt wel erg mooi he.
    Vindt je het niet zonde om te gebruiken Het was iig wel nodig zo te zien en een werkend remmetje kan af en toe best wel handig zijn

    Afgelopen zondag wel gereden, heerlijk weer, maar ineens ging het motortje heel raar sturen, en ja hoor… iets ‘glom’ me tegemoet.. een dikke spijker (voor zover mijn motorgeheugen meewerkt, nog nooit een lekke a.band gehad).
    Pechservice niet bereikbaar (lekker dan, je zult maar ergens in een lege  waterput liggen, die dan toch langzaam volloopt en dan..en dan..), geen nieuw binnenbandje om de nek… en 130km naar huis duwen gaan we niet doen… echt nie!
    Mocht ‘m bij een bedrijf laten staan en gisteren nog maar eens gebeld met de pechservice.
    Volgens de 1e persoon van de alarmservice had ik geen recht op pechservice (wat gek toch, waarom moet ik er dan wel extra voor betalen..), na zo’n 20 minuten alsnog oke. Krijg net telefoontje van de berging, motor wordt zo bij mij afgeleverd. Heb ik toch nog wat te doen vanmiddag…

    Mocht ik oliebollen hebben meld ik me, maar dan moet je wel héél snel zijn hoor (denk aan het geluid van koekiemonster

    Lekker gezond blijven en succes met de revisie!

     

    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 11 maanden geleden door Frank.
  • 7 april 2020 om 13:24

    Goed bezig Bar.

    En niet vergeten : minder is beter.

    Die oliekoeler kan er ook gewoon af.

    Tempmeter is wel leuk maar heeft geen zin. Je olie is meestal tussen de 100 en 140 graden. Kan gewoon. Ik gebruikte hem vooral om te kijken of het blok al lekker warm was.

     

  • 7 april 2020 om 21:49

    Hele brede weg, 1 klein spijkertje, 130 km van huis…. En wie moet daar weer zo nodig doorheen rijden?! Ha ha ha!

    Oh ja, als je in een lege waterput belandt Frank en er is niemand om je te helpen, dan mag je juist hopen dat ie volloopt, want dan kom je namelijk vanzelf boven drijven.

    Die zuiger is overigens niet nieuw, die glimt zo hard, omdat ik er ijverig op heb staan poetsen. Intussen nog steeds aan het wachten op mijn onderdelen. Maar als mijn Tenere straks af is, dan ben ik ongetwijfeld net snel genoeg om die laatste oliebol te pikken.

     

  • 7 april 2020 om 22:03

    Goed bezig Bar. En niet vergeten : minder is beter. Die oliekoeler kan er ook gewoon af. Tempmeter is wel leuk maar heeft geen zin. Je olie is meestal tussen de 100 en 140 graden. Kan gewoon. Ik gebruikte hem vooral om te kijken of het blok al lekker warm was.

    Hé daar!

    Thanks, ik ben inderdaad lekker aan het prutsen. Dacht o.a. even de remblokjes erin te zetten die ik van je gekregen had, want dat was geen overbodige luxe. Die komen dus goed van pas.

    Mijn Tenere is zichtbaar wat aandacht tekort gekomen de laatste jaren, maar het is een mooie motor om als beginnend sleutelaar aan te werken. Heb er ook veel lol in.

    Hoop je snel weer eens te zien op een DTA evenement! (Als we die weer kunnen/mogen organiseren.)

    Groetjes!!