• 18 april 2020 om 21:49

    Hi allemaal,

    Ik heb mijn 34L (waarover ik vorig jaar regelmatig technische vragen stelde) onlangs verkocht. Mooie prijs gekregen maar geen lekker gevoel, ik wil rijden!

    De SuperTénéré (XTZ750) voldoet denk ik meer aan mijn wensen terwijl het nog steeds een ‘old school PD adventure bike’ is. Ik zoek wel iets wat al redelijk ‘af’ is en niet een ‘project’, al besef ik natuurlijk dat deze motoren altijd wel verbeterd/verfraaid kunnen worden. Liefst traditionele kleuren en voorzien van ‘adventure options’.

    Ik kan hier op het forum niet echt wat vinden over dit type en waar je op moet letten bij aankoop of wat ‘zwakke punten’ zijn (zal toch niet). Ook geen info over de verschillende uitvoeringen (als die er überhaupt zijn behalve kleuren). Ik zoek dus eigenlijk wat aankooptips, die zijn welkom.

    En ik zie er in NL niet veel te koop staan, in Duitsland meer maar ik zie op tegen kijken/kopen/invoeren etc. Ook hier, tips welkom.

    Hoop wat te horen via dit medium! En jullie snel weer te zien op een event als alles weer wat normaler gaat…

     

     

     

  • 20 april 2020 om 00:00

    St750 is een mooie machine.

    Vanaf 1993 is de koppling aangepast. De brandstofpomp gaat opgegeven moment lekken. Vering gelijk vervangen. Voorpoten met beugel verbinden om zwabberen voorwiel te verhelpen. Zo kun je ff opweg.

  • 20 april 2020 om 08:54

    En ik zie er in NL niet veel te koop staan, in Duitsland meer maar ik zie op tegen kijken/kopen/invoeren etc.

    Ik zou duitsland toch overwegen. Trek er een dagje voor uit, auto met aanhanger mee. Je neemt de motor met duitse papieren mee. En invoeren in nl stelt echt niks voor, ze controleren alleen de chassisnummers en of er stepjes achter zitten… Heb het nu gedaan met een motor en auto.

    Uitgebreide how-to: https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-motor-invoeren-importeren-uit-duitsland-en-of-belgië.249410/

  • 20 april 2020 om 16:22

    Als je de traditionele kleuren zoekt is het de blauw/witte met gele accenten.

    Deze zijn het meest gewild en daarom liggen de prijzen ook hoger.

    Dit is mijn xtz750 en heeft een aantal upgrades.

    (Deze is niet te koop)

    Zwakke punten waar je op kan letten bij aanschaf:

    De koppelingkorf <`93 moet een update gehad hebben omdat de standaard veertjes achterop de korf kunnen breken.

    Deze gaan dan op reis door je hele blok, dus als dat niet bekend is meteen controleren of vervangen.

    Achterveer, als deze piept is het ballagertje onder de veer verrot en die kost de hoofdprijs. (€80 dacht ik)

    Carburateurs:

    Om de 20000km de gasnaalden en buizen vervangen

    Chokeplunjers zijn van plastic en slijten waardoor je verbruik omhoog gaat.

    Spanningsregelaar wil weleens de geest geven maar daar zijn betere voor te krijgen.

    Verder de standaard dingetjes die je kan verwachten bij een motor van 30 jaar oud.

    Alles valt of staat met het onderhoud van de vorige eigenaar.

    Updates zijn er genoeg te koop.

     

    • Deze reactie is gewijzigd 4 jaren geleden door Raymond W.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 jaren geleden door Raymond W.
  • 20 april 2020 om 16:28

    De xtz 750 is ook een leuke motor om op te leuken.

    Deze xtz ben ik momenteel aan het opbouwen.

    (niet voor verkoop)

  • 21 april 2020 om 09:03

    De xtz 750 is ook een leuke motor om op te leuken. Deze xtz ben ik momenteel aan het opbouwen. (niet voor verkoop)

     

    Zo hoor je nog eens wat.

     

    Mooi ding man.

  • 22 april 2020 om 19:48

    Hi Dorre,

    Leuk dat je voor een XTZ750 gaat!

    Zoals anderen ook al aangeven; ik zou je zeker niet laten weerhouden als je een mooie motor in Duitsland ziet staan. Mijn Tenere komt ook uit Duitsland en heb ik zelf ingevoerd in Nederland. Dat was voor mij ook de eerste keer, maar ik vond het een hele leuke ervaring. (Moet er wel bij vertellen dat de verkoper in mijn geval één van onze leden betreft en dat wij elkaar al kenden, dus dat maakte het misschien iets makkelijker.)

    Je krijgt inderdaad de Duitse papieren mee. Kentekenplaat blijft achter bij de oude eigenaar. Wij hebben destijds nog samen een contractje getekend, zodat ik kon aantonen dat ik de motor eerlijk verkregen had, maar daar heeft nooit iemand naar gekeken. De BPM aangifte is ook appeltje-eitje, want de rest BPM op zo’n oude brommer is €0,-. Vervolgens ben ik op een ééndagskenteken naar de RDW gereden. Wordt inderdaad gekeken naar het framenummer en veel meer dan dat was het niet.

    Volgens mij zijn er genoeg leden met ervaring in het importeren van een motor, dus bij twijfel gewoon even om hulp roepen. Komt best goed!

    Succes met je zoektocht!

    Groetjes Barbera

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 24 april 2020 om 13:16

    Hallo Dorre,

    Ik heb een, nee zelfs twee Super Tenere’s die ik inmiddels alweer zo’n 15 jaar heb, en waar ik met heel veel plezier verre reisen mee gemaakt heb, en ook veel aan gesleuteld en versleuteld en gemodificeerd heb, en ook heerlijk off road mee gereden heb.

    Mijn tip koop een verse met weinig kilometers, als je de olie keurig om de 6000 km ververst dan zul ie niet gaan verbruiken, de carterinhoud is iets over de 4 liter, dus het blok kan lang mee gaan, kleppen controleren dient om de 45000 kilometer te gebeuren, meestal hoeven ze niet gesteld te worden, de kabelbomen zijn een beetje een zwak punt, een binnenslaper geniet de voorkeur bij aankoop, de voorvork is een beetje slap voor off road gebruik maar je kan er een USD fork van een YZ 450 in zetten, evenals de achtervering van de YZ,  YSS suspension in Schijndel, voorheen Pro MAx, Technoflex kunnen deze voor je aanpassen, zijn alleen wegprestaties ok voor je dan kun je ook prima bij Jan Droog terecht. de carburateur afstelling is een beetje een zwak puntje, maar er zijn specialisten, of met een beetje inzicht kun je deze modificeren, het sterke punt van de xtz is dat het blok heel mooi linear vanaf 1200 toeren trekt door de halve Genesis cylinderkop, 10 kleps, en de grote tank, met een goed afgestelde carburateur zijn afstanden van zo’n 520 km mogelijk, ook als je wat doorrijd.

    De uitvoeringen vanaf 1994 hebben alle zwakke punten van die van voor 1994 gemodificeerd vauit de fabriek, dus goede koppelings korf en spannings regelaar.

    Ik zou een mooie uit Duitsland of Zwitserland halen, dan heb je een fijne allroad met een heel klassiek rijkarakter waar je veel plezier aan kunt beleven.

    Groet, Iggy

     

  • 10 mei 2020 om 21:36

    mooi spul raymond,beetje jaloers

  • 11 mei 2020 om 21:41

    Ik heb nog een xtz 750 staan die ik wil verkopen, die redelijk af is.  Gr p74

  • 23 november 2021 om 22:43

    Foute post?

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door TheHunter.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door Raymond W.