• 3 juli 2016 om 11:04

    Hallo , wie weet er raad ?
    Er blijft maar olie uit het carter ontluchting pijpje komen ( xt 600 3 AJ ) .. dacht eerst dat ik er te veel olie had in gedaan ,maar nee hij komt het helemaal leeg … heeft het iets met onderdruk te maken ? motor schade binnen in ???

  • 4 juli 2016 om 04:14

    Hallo , wie weet er raad ?
    Er blijft maar olie uit het carter ontluchting pijpje komen ( xt 600 3 AJ ) .. dacht eerst dat ik er te veel olie had in gedaan ,maar nee hij komt het helemaal leeg … heeft het iets met onderdruk te maken ? motor schade binnen in ???

    Hi Gertjan,

    Denk juist dat er overdruk vanuit de verbrandingskamer in het carter komt. Zuigerveren die niet meer goed afsluiten?

    groet, Norbert

  • 4 juli 2016 om 16:45

    Dank voor je reactie, !
    Ik dacht al zoiets, ga ik hem toch maar weer uit elkaar halen ……
    groet, Gertjan

  • 4 juli 2016 om 17:24

    De carterontluchting van de de 3AJ komt uit in het luchtfilter. Daar gaan de oliedampen dan mee in de verbranding.. Dat is dan weer beter voor het milieu……. Zeggen ze.
    Als de carterdruk te hoog is komt er teveel olie in het luchtfilterhuis. Deze olie loopt dan aan de onderzijde uit de 2 tuutjes. Gebeurt ook bij teveel olie in het systeem. Dit is als de boel nog origineel is.
    Voordat je de boel los gaat nemen:
    Je kan de carterontluchting omleiden, niet naar de luchtfilterkast maar naar een aparte opvang. Eerst omhoog leiden richting luchtfilter en dan omlaag naar bv een colablikje met een pannenspons. Zo kun je beter zien of het om echt veel olie gaat. Wel ff de toegang in het lufiihuis dichtmaken.
    En meet de compressie. Met een compressiemeter. Wie weet zijn het niet de zuigerveren maar is het iets anders. Ik heb dit gebeuren het nog niet meegemaakt met meerdere 100.000 km,s op div XT600, alleen in het begin door teveel olie vullen in de dry sump als ware het een wet sump.
    Succes

  • 5 juli 2016 om 03:08

    dank je ik ga het proberen en de compressie meten !