• 20 december 2020 om 13:42

    Vandaag begonnen aan de demontage van onderdelen om bij de achterschokbreker te komen omdat ik die ga vervangen voor een Hyperpro, 1 van de laatste aanpassingen die ik in de planning had.
    Nou moet het luchtfilterhuis eraf om bij de bovenste bout te komen en ik weet dat er wel wat olie residu in het luchtfilter kan zitten maar het lijkt me niet normaal dat er een hele lading olie in zit.
    Moeilijk te schatten maar ik denk wel 100 tot 150ml wat eruit kwam stromen toen ik de rechter cover van het luchtfilterhuis los nam.
    Iemand een idee waar dit vandaan kan komen? De motor heeft ondertussen een ton gelopen.

  • 20 december 2020 om 14:48

    100-150 ml olie zegt op zich niet zo veel, immers over wat voor tijd is die hoeveelheid verzameld?

    Even aftappen en zien hoe snel het weer verzameld. Check ook even of jij nog de oude 2008 engine breather erop hebt of al de nieuwere.

    100.000 km is peanuts voor een normaal onderhouden Tenere.

  • 20 december 2020 om 15:32

    Bedankt.
    Hoe kan ik zien of het een oude of nieuwe versie is?

    Ik ben ook zeker niet bang voor die 100k want dan had ik hem niet gekocht met 99k op de teller.
    Was alleen om aan te geven dat er mogelijkheid was dat deze olie zich over een heleboel kilometers heeft verzameld.
    Bij de andere motoren die ik heb of heb gehad was dat bij een filterwissel te zien en kon je er even een doekje over halen wat je dus bij elk onderhoud weer opnieuw doet maar bij deze heb je een mooie opvangbak waar je normaal nooit bij komt dus kan het een stuk makkelijker ophopen tot een grote hoeveelheid.

    Belangrijkste reden om lid te worden is om meer over de motor te weten te komen zoals nu dat er blijkbaar een bekend euvel is met de engine breather.

    Edit:
    In de onderdelenlijst op CMSNL staat een nummer plus een nieuw nummer met de melding dat het om een opvolger gaat.
    Kost maar een tientje dus ik ga de dinsdag bij de dealer meebestellen met de de lagers van het linksysteem.

  • 22 december 2020 om 15:51

    soms gaan mensen met het peilen van een dry sump systeem de mist in.

    misschien heeft de vorige eigenaar er eens een keer te veel olie in gegooid.

    gewoon bij de volgende beurt nog eens kijken of er weer olie in het filterhuis zit……

    en dus ook zeker weten dat je de olie op de goeie manier peilt

  • 22 december 2020 om 17:53

    en dus ook zeker weten dat je de olie op de goeie manier peilt

    Dat is me nogal iets, volgens het handboek 10 à 15 min laten draaien voor het meten, dat is wel heel erg lang vind ik.
    Is het dan niet slimmer om na een rit te meten?

  • 23 december 2020 om 08:56

    Klopt. Dry sump altijd na het rijden meten.

    Dus na ongeveer 15 km of als ie goed op temperatuur is een minuutje stationair laten draaien en dan afzetten en peilen.

  • 23 december 2020 om 19:27

    Ik zal het na de volgende rit eens meten, bedankt voor het bevestigen want ik hou er niet van een motor onbelast te laten draaien zonder noodzaak.
    Hij ligt nu uit elkaar en zal dat helaas ook nog wel even zo blijven ben ik bang tenzij CMSNL alles op voorraad heeft, dan kan het komende week nog binnen komen als ik geluk heb met de post.
    Had nieuwe lagers en 1 van de bussen van het linksysteem nodig en heb meteen een breather meebesteld, weet ik zeker dat ik de nieuwe versie heb.
    Yamaha was de 21ste al dicht gegaan dus alle onderdelen die de dealers niet op voorraad hebben en ze bij Yamaha moeten bestellen worden pas begin januari in behandeling genomen en ze lopen ook flink achter vanwege een terugroepactie van verschillende modellen.

  • 24 december 2020 om 00:19

    Hoi Ray goed bezig met je TENERE.

    Terugroepen? Dat is goed en minder goed nieuws. Ik heb verschillende modellen. Ben benieuwd welke ze terug gaan roepen.  Ik kan me wel voorstellen dat ze de 34L terugroepen  ivm het rammelen van de anti klots schotten in de tank.  Maar ik heb nog geen oproep gehad….

  • 24 december 2020 om 12:43

    Hoi Ray goed bezig met je TENERE. Terugroepen? Dat is goed en minder goed nieuws. Ik heb verschillende modellen. Ben benieuwd welke ze terug gaan roepen. Ik kan me wel voorstellen dat ze de 34L terugroepen ivm het rammelen van de anti klots schotten in de tank. Maar ik heb nog geen oproep gehad….

    Allemaal nieuwe modellen zoals de Ténéré 1200, MT07 en nog een paar.

    Het is geen tekort aan XT onderdelen maar er moeten veel vervanginsonderdelen maar de dealers wat voor vertragingen kan zorgen. Is een probleem waar zich voor kan duren met de 2e versnelling.

  • 26 december 2020 om 01:48

    Kijk even naar het overloop slangetje. Die zal ook wel vol zitten, waarschijnlijk heeft je voorganger nooit dat slangetje leeg laten lopen en zit er daarom wat olie in je luchtfilter huis.

  • 26 december 2020 om 10:13

    Als je die niet genoemd had dan was ik die ook vergeten want ik wist niet dat die afgedopt is, op andere motoren alleen overloop van de tank en koelvloeistof gehad.
    Kan dus inderdaad makkelijk vergeten worden, bedankt.

  • 28 december 2020 om 08:22

    Ik wacht ook nog steeds nop de terugroepactie van de zekeringhouder van de 3YF.