• 22 oktober 2019 om 11:27

    Mijn wr heeft nu 15000 km gelopen. 3-1/2 jaar geleden gekocht met 5000 km en toen is er een nieuwe zuiger en cilinder op gekomen, die zijn nu dus 10000 km oud. Ik heb het wbhp niet bij de hand maar ik denk dat ik al lang over de revisie limiet heen zit. Echter, brommertje rijdt goed, start goed, verbruikt geen olie (elke keer netjes 1 liter afgetapt), rookt niet, geen rare geluiden. Oud mannetje dat tokkelt… Nu kan ik de kop er af halen om de cilinder op te meten en de zuigerwand te bekijken, maar als je dan toch alles open hebt liggen dan kun je beter zuiger en cilinder maar gelijk vervangen. Gaat in één moeite door.

    Is het mogelijk om de staat van de zuiger en cilinder te meten zonder te sleutelen? Compressietest gaat niet door het decompressie mechanisme.

    En een leakdowntest? Je brengt door het bougiegat de verbrandingskamer op druk (zuiger op tdc) en meet het drukverlies.
    Lucht uit luchtfilter -> inlaatklep lek
    Lucht uit uitlaat -> uitlaatklep lek
    Lucht uit carterontluchting -> zuigerveren lek
    Lucht via radator (dop er af) -> koppakking lek

    Het enige wat je niet kunt meten is speling op het smallend en bigend. Of mis ik iets? Iemand dit eerder gedaan?

    groet, Norbert

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 23 oktober 2019 om 22:58

    If it aint broke

    Gaanwenogwatleuksdoen?

  • 24 oktober 2019 om 10:39

    Niet aankomen. Mijn TT is ook stuk. Al jaaaren.

  • 24 oktober 2019 om 14:46

    If it aint broke

    Niet aankomen. Mijn TT is ook stuk. Al jaaaren.

    helder ?

  • 26 oktober 2019 om 11:00

    Ik denk niet dat je de relatief kleine lekken door kleppen, zuigerveren of koppakking kunt horen boven het geraas van de perslucht die je toevoert of van de compressor die je natuurlijk ver weg in de tuin van de buren hebt gezet. Laat staan dat je kunt horen waar het geluid precies vandaan komt.

    Leak down is trouwens bedoeld als maat voor versletenheid. Maar, als je de leakdown bij de verse motor niet gemeten hebt, wat is dan de referentie?

    Je kunt wel compresssie meten (auto decomp ff onklaar maken met ijzerdraadje). Eerst gewoon en vergelijken met de theoretische compressieverhouding (gemeten mag 10% lager zijn bv). Als die te laag is bietje olie in de cylinder, dat helpt korte tijd de zuigerveren goed af te sluiten. Als dan nog steeds te laag: kleppen lekken. Als dan goed: zuigerveren lekken.

    Ik heb een compressiemeter, mag je lenuh.

    Maar Fred heeft nu wel gelijk: gewoon lekker doorrijden :-).

    PS: cylinder is toch Nicasil oid? Dan kom je vaak ook weg met alleen een nieuwe zuigert.

  • 26 oktober 2019 om 19:11

    … brommertje rijdt goed, start goed, verbruikt geen olie (elke keer netjes 1 liter afgetapt), rookt niet, geen rare geluiden. Oud mannetje dat tokkelt… quote]

     

    Waarom dan geld en tijdt erin stoppen. En moet dat echt zo snel met een wr? Is toch geen tweetakt?

  • 26 oktober 2019 om 22:26

    In tegenstelling tot een ténéré blok is de wr wel wat onderhoudsgevoeliger.

    Je wr had 5000km bij de vorige eigenaar gelopen schrijf je en hij had een nieuwe cilinder plus zuiger geplaatst.

    Dat zal wel niet voor niets geweest zijn want een te ver versleten zuiger kan kantelen en de cilinder beschadigen.

    De cilinder is inderdaad nicasil en slijt nauwelijks, een overmaat zuiger ga je daarom ook niet vinden.

    Ik zou de zuiger preventief vervangen en de kleppen stellen incl nokkenasketting meten c.q. vervangen.

    Zou zonde zijn als je op dag 1 van een vakantie met een kapotte motor staat omdat je de revisie te lang hebt uitgesteld.

    Hoeveel je met een big end lager kan rijden durf ik niet te zeggen maar misschien dat een revisiebedrijf je hier meer over kan vertellen?

     

     

     

     

  • 28 oktober 2019 om 13:47

    Ja, zo kom Ik er natuurlijk nooit uit. ? Adviezen gaan van niks aan doen tot compleet reviseren.

    Ik denk niet dat je de relatief kleine lekken door kleppen, zuigerveren of koppakking kunt horen boven het geraas van de perslucht die je toevoert of van de compressor die je natuurlijk ver weg in de tuin van de buren hebt gezet. Laat staan dat je kunt horen waar het geluid precies vandaan komt. Leak down is trouwens bedoeld als maat voor versletenheid

    Je beschrijft nu jouw situatie ?. In onze high-tech mancave hebben we natuurlijk een compressor met 100 liter vat en perslucht ringleiding. ? En om een 450cc met zuiger op TDC op druk te brengen heb je niet veel volume nodig. De leakdown tester geeft ook een percentage lek aan. Zodra dat > 5% is maakt het niet uit waar die lekt, open moet ie toch.

    In tegenstelling tot een ténéré blok is de wr wel wat onderhoudsgevoeliger. Je wr had 5000km bij de vorige eigenaar gelopen schrijf je en hij had een nieuwe cilinder plus zuiger geplaatst. Dat zal wel niet voor niets geweest zijn

    Wellicht wel. De vorige eigenaar was een motorzaak die 10 wr’ tjes had en daar mee offroad lessen gaf. Hij had er een nieuwe zuiger en cilinder op gezet om een ‘verse’ motor te verkopen.

    Zou zonde zijn als je op dag 1 van een vakantie met een kapotte motor staat omdat je de revisie te lang hebt uitgesteld

    Maar door dit soort slijtage gaat het blok niet opeens kapot, gaat eerst meer olie verbruiken, rammelen etc. etc.

    Ik zou de zuiger preventief vervangen

    Als ik het nu doe dan kan ik de oude cilinder blijven gebruiken. Goed punt, scheelt veel pecunia.

  • 30 oktober 2019 om 21:39

    Lekker dicht laten…. zolang er geen voortekens zijn!,het gaat niet zozeer om de kmst. danwel de mate van belasting en onderhoud in uren uitgedrukt.

    Zou zelf enkel de klepspeling controleren/stellen dat ze zeker niet krap staan! en uit voorzorg koppelingset controleren/ vernieuwen.

    Heb hier in regio Wr’s gezien met 400-600 draaiuren die op de pijnbank/gemarteld zijn geweest,met matig onderhoud en waarvan de cilinder nooit gelicht is,maarja die rammelde dan ook,koppeling was dan weleens vervangen.