• 3 maart 2021 om 19:57

    Zijn hier mensen met ervaring met kettingsmeersystemen op de XTZ?
    Ik rij veel en heb (nog) geen middenbok maar heb geen zin om steeds aan die ketting te moeten denken.
    Op de VFR VTEC die ik voor mijn CT had zat een Pro-Oiler op. Super systeem maar ik heb de XTZ voor offroad en ben bang dat dat systeem misschien wat gevoelig is.
    Ik ben dus op zoek naar iets robuust.

  • 3 maart 2021 om 19:57

    <p style=”text-align: left;”>En even een reply zodat de post in het overzicht komt.</p>

  • 4 maart 2021 om 09:02

    Heb je een O-ringenketting ? Dan heeft een smeersysteem weinig of geen zin en je motor wordt vies. Het vet zit in de ketting en zolang je ketting niet roest blijft het daar. Het zwakke punt is de sluitschakel.

    We hebben een keer een test gedaan tijdens een rally in Marokko, wel smeren elke dag en niet smeren. Slijtresultaat hetzelfde.

  • 4 maart 2021 om 09:15

    Ray voor een paar euro zelf gemaakt.

    Fietsenstandard bij action, draadeind en een bout (voor de T700 nog een stukje koperpijp extra)

  • 4 maart 2021 om 09:29

    O dat doe ik altijd met een endje hout.

  • 4 maart 2021 om 10:10

    Ook te koop, voor de minder handige knutselaar: https://www.bartang.eu/nl/trail-jack.html

    Maar dan moet je nog steeds zelf aan het smeren denken, ipv dat de Osco dat doet.

  • 4 maart 2021 om 11:46

    Heb je een O-ringenketting ? Dan heeft een smeersysteem weinig of geen zin en je motor wordt vies. Het vet zit in de ketting en zolang je ketting niet roest blijft het daar. Het zwakke punt is de sluitschakel. We hebben een keer een test gedaan tijdens een rally in Marokko, wel smeren elke dag en niet smeren. Slijtresultaat hetzelfde.

     

    Als ik dat ding niet af en toe smeer, gaat ie roesten. Eventueel  niet binnen ern paar dagen in Marokko, anders wel. En als je veel in het stof rijdt is smeeren niet goed.

    Ray, zo een staaf of stuk hout is prachtig, als je geen middenbok hebt.

  • 4 maart 2021 om 12:59

    O dat doe ik altijd met een endje hout.

    Als er geen foto van is, is het niet gebeurd ?

  • 4 maart 2021 om 22:54

    Heb je een O-ringenketting ? Dan heeft een smeersysteem weinig of geen zin en je motor wordt vies. Het vet zit in de ketting en zolang je ketting niet roest blijft het daar. Het zwakke punt is de sluitschakel. We hebben een keer een test gedaan tijdens een rally in Marokko, wel smeren elke dag en niet smeren. Slijtresultaat hetzelfde.

    Dat zou je denken ja maar met de VTEC was het verschil tussen wel smeren maar niet consequent genoeg en met de Pro oiler met dezelfde ketting 35k tegen 70k en nog niet op maar ik was gecrashed en heb toen een ander gekocht.

    Ohja… Hoe bedoel je de motor wordt vies?

  • 4 maart 2021 om 23:20

    Ook te koop, voor de minder handige knutselaar: Maar dan moet je nog steeds zelf aan het smeren denken, ipv dat de Osco dat doet.

    Knutselen is het probleem niet. Dit heb ik vandaag gemaakt, aanpassing van de bash plate zodat de waterpomp en slang ook beschermd zijn.

    Ik wil alleen niet steeds aan die ketting moeten denken en op een lange trip wil ik onderweg niet lopen klooien. De ruimte gebruik ik ook liever voor andere dingen dan een bus olie en een extra tool.
    Maar een middenbok staat wel op het wensenlijstje want hij zit misschien soms in de weg op een trail maar is wel erg handig als je een lekke band hebt.

  • 6 maart 2021 om 16:57

    Helaas geen ervaringen maar na wat verder onderzoeken heb ik gekozen voor een Osco.
    Ik zal wel een ritme moeten vinden om er zelf aan te denken want automatische systemen zijn simpelweg te kwetsbaar door elektronica of een vacuüm waarbij het laatste ook doorloopt bij stilstand.
    Bij de Osco is het een kwestie van even aan de plunjer trekken vlak voor het tankstation of wanneer je ook wilt smeren.
    Voor een lange trip zorgen dat het reservoir gevuld is en je kan een paar weken vooruit.
    Het klopt dat de ketting van tegenwoordig intern gesmeerd is maar jou houdt wel je contact tussen de rollen en de kettingwielen en een goed gesmeerde ketting gaat wel degelijk langer mee dan een ongesmeerde.