• 23 maart 2021 om 17:04

    Ik ben Koos, 66 jaar en onlangs old timer geworden en een echte eencilinder liefhebber.

    Op 12 jarige leeftijd begon het motorvirus bij mij al te kriebelen. Samen een vriend een Jawa 350cc twin gekocht voor het toen voor ons aardige bedrag van 10 gulden. Ding had jaren stilgestaan met als gevolg een kapotte accu. Nieuwe zou duurder zijn dan de motor en dus niet te betalen voor ons. Met de hulp van een Willy Wortel vriend wat draadjes van de ontsteking/dynamo doorverbonden. Kickstarten wilde niet , maar met hard duwen sloeg het ding uiteindelijk aan met het welbekende kedeng, kedeng, kedeng geluid en nog heel wat plezier met dit apparaat gehad. Na montage van een zijspan dubbel plezier, echter van korte duur. Na in het stoffige aardappelland zoveel zand aangezogen te hebben (wij ook trouwens) kreeg de twin het span niet meer in beweging. Bij demontage van het motorblok bleek dat zand een slecht smeermiddel is; alles was versleten. Einde Jawa.

    Hierna volgden nog diverse tot “crosser” omgebouwde (spatborden, verlichting etc gedemonteerd) 2-takten: Zundapp, Jawa, CZ en Adler.

    Op m n 18e wat geoefend met een AJS 500 cc met “L Plaatje”. In deze periode nog een klapband achter bij 100 km/uur gehad. De vorige eigenaar had een busje Finilec in de binnenband gespoten en daarna geen nieuwe gemonteerd en ook niets gezegd bij de verkoop. Bleek er een scheur van 30 cm in te zitten waarbij de hele band meer op kauwgom leek dan op rubber. Levensgevaarlijk spul dus!!!!!!!

    Hierna nog diverse motoren bereden: Monark 175 ,Triumph T100, Laverda SF750, Honda K7 , Yamaha XT500. De laatste was kennelijk zo geliefd bij een bepaald  soort mensen, dat deze dachten de XT, ondanks 2 sloten, maar ongevraagd mee te nemen op klaarlichte dag. Dit al op de 5e dag in onze hoofdstad!!

    Daarna weer off road met XT500, TT600, Honda XR600, Husky TE510, Husky WR250, Husky TE450, BMW GS1200 o.a. in Belgie, Frankrijk, Spanje, Tsjechie, Tunesie, Algerije, Kenia en Turkije.

    De dikke Duitser is wel een hele fijne fiets, maar niet echt geschikt voor offroad.

    Dus weer een lichtere motor gezocht en terug bij Yamaha. Het werd de XT660Z Tenere.

    4 week geleden eerste rit gemaakt en letterlijk en figuurlijk  het terrein ingedoken: na 20 km onderuit in de blubber/berm; XT op onderbeen; krak; bleek later het kuiteen te zijn.

    Hier zit ik nu met een gipspoot, een onbeschadigde XT onder de modder, maar wel een enorme deuk in mijn ego.

    Misschien is de XT ook niet zo geschikt voor off road.

    Of zou het aan de berijder liggen?

  • 23 maart 2021 om 20:47

    Welkom Koos.

    Leuke introductie en op je vraag of je met een xt niet zo goed off-road kan is hier natuurlijk verkeerd gesteld.

    ?

  • 23 maart 2021 om 21:58

    Welkom Koos,

    DE XTZ is prima geschikt voor offroad, ik heb er juist voor dat doel 1 gekocht naast mijn Crosstourer.
    Ik weet niet hoe je Engels is maar je kan altijd meteen naar onderen scrollen voor het filmpje https://ride4life.nl/blog/tet-nl-south-section-a-k-a-mudmasters/

    Ben op die trip 2 keer gevallen maar ik had geluk dat het bij een pijnlijke duim bleef die nog steeds niet goed is maar dat is slechts een ongemak vergeleken bij jouw schade.
    Ik zeg ook altijd “bij offroad is het niet de vraag of je valt maar hoe vaak” en helaas kan je verkeerd terecht komen.

    PS: Ik ben nog maar een beginneling in het offroad gebeuren.
    De Crosstourer was vooral in mul zand te zwaar maar zal ook op meer technische stukken onaangenaam gaan worden.

  • 26 maart 2021 om 12:10

    Welkom en sterkte Kobus.

    Het gewicht van de motor moet evenredig zijn met de rijkunsten van de berijder. Ik houd het dan ook bij een motor van 122 kilo

  • 26 maart 2021 om 18:27

    Welkom Kobusknal(of krak); je hebt ongeveer hetzelfde voortraject als ik maar dat zal wel door dezelfde leeftijd komen. Jawa/cz brommers. Ik ging daarna flink motorcrossen en dat geeft veel voordeel bij het rijden met de grote off roaders. Ik heb veel gedaan met de 1150gs. Ik reis  nu met een maat want na een  val til ik hem niet meer op. Solo rij ik met een opgevoerde xtz 600. Hoop je spoedig te zien en samen te kunnen crossen.

  • 10 april 2021 om 16:32

    Welkom Koos, inderdaad compleet verhaal van je introductie. Ook met een zwaardere motor is goed offroad te rijden. Zie het als pech, goede tip kan zijn om vooral goed schoeisel te kopen. Dat kan veel ellende besparen.

    Hoe vordert het herstel?

     

    GRT Jonathan

  • 11 april 2021 om 09:03

    Hoi Koos, welkom. Ik lees een goeie zelfreflectie.
    Mijn persoonlijke ervaring sluit aan bij het advies van Vincent. Offroad gaat alles gemakkelijker met een lichtere. Maar als je daardoor harder gaat rijden en uitdagender terrein gaat zoeken blijft het risico op een mentale en fysieke deuk even groot….
    Goede protectie is altijd verstandig.
    Ik heb van mijn ‘leermeester’ het advies gekregen om veel te oefenen met dat zware ding. Uurtjes maken met basisoefeningen. Balans-oefening voor deze week: staand over een stoeprandband rijden, stoppen en weer doorrijden zonder voet aan de grond…
    Tis dat je te ver weg woont, anders was ik je motor graag komen schoonmaken.

    Groet, Doper.

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door Doper.
  • 14 april 2021 om 21:11

    Bedankt voor de prima tip Jonathan. Ik had op “fatale”moment straat laarzen aan. Misschien met crosslaarzen…………………….

    Nog een tip voor goede crosslaarzen?

    Herstel gaat prima, gips er maandag afgehaald (met een veredelde multitool doorgezaagd inclusief gehoorbescherming en afzuiging. hoezo bouwvakkers?) Nog een beetje onwennig en stijve enkel. Ben daarom eerst maar met een Atlas  graafmachine off road gegaan in de tuin van mijn zoon. Gaat in ieder geval niet snel als een XTZ en we zullen ook niet gauw omvallen.

    Doper, als ik in de buurt ben met een vuile XTZ ben je aan de beurt.

    gr Koos

  • 14 april 2021 om 21:46

    Ik heb ook slechte ervaring met toerlaarzen opgelopen tijdens mijn eerste offroad ervaring met de Crosstourer. Ik zeg dan altijd een goed begin is het halve werk maar ik hou niet van half werk.
    Gelukkig geen breuk maar het heeft wel een aantal maanden geduurd voor het weer 100% was.
    Toen het tijd was voor andere laarzen wilde ik ook wat meer offroad gericht maar ik maak ook lange toerritten en vakanties en heb daarom gekozen voor een middenweg in de Sidi Adventure 2 en ik moet zeggen dat die heel goed bevallen, on- en offroad.

  • 15 april 2021 om 23:01

    Mee eens de Sidi adventure 2 heb ik ook. Verschil met de 1e is dat hij wat soepeler met lopen is. Een goede combinatie voor tour of off-road laars. Eigenlijk de T7 onder de motorlaars.

  • 16 april 2021 om 00:13

    Ander voordeel t.o.v. de 1 is dat de 2 waterdicht is tot helemaal bovenaan.
    Natuurlijk is er ook een nadeel. Hij piept en kraakt tijdens het lopen als een gek en dat gaat niet over maar hij loopt wel best comfortabel wat dan weer fijn is als je onderweg iets wilt gaan bekijken.

  • 16 april 2021 om 22:20

    het kraken ( tikken) is een boutje dat tegen een stukje van het scharnier gedeelte aan komt en piepen is op te lossen met wd40.

     

  • 16 april 2021 om 22:59

    Ik zal morgen eens kijken maar ik ga dan voor teflon spray.