• 25 maart 2021 om 19:21

    Mijn zojuist aangeschafte 660 Tenere van 2011 heeft een contactslot met een gebruiksaanwijzing.

    Om de sleutel te kunnen draaien moet deze eerst met behoorlijke kracht naar voren gedrukt worden. Dit lijkt me niet normaal.

    Kan me herinneren wel eens in marathon verslagen uit Moto73 gelezen te hebben dat er meer Yamahas zijn met dit probleem.

    Heb slot al met perslucht proberen te reinigen en daarna slotspray ingespoten zonder effect.

    Is hier nog iets anders aan te doen behalve vernieuwen?

  • 26 maart 2021 om 12:04

    Ik ben niet bekend met het probleem Kobus, maar ik geef even een reactie zodat het topic meer onder de aandacht komt.

  • 26 maart 2021 om 14:39

    Heb ik ook en dit was ook op voorhand v een waarschuwing bij een ander waar ik naar zou gaan kijken.

    Het is niet nodig om het met kracht te doen maar je moet even het juiste punt zien te vinden.

    Nooit met perslucht in een slot gaan blazen want daarmee breng je eerder schade aan dan dat je het oplost.

    Ik denk dat veel mensen met een complete sleutelbos rondrijden als oorzaak voor dit probleem.

  • 10 april 2021 om 16:22

    Tankdop slot van mijn Cagiva ging ook wat lastig. Er word afgeraden om WD40 te gebruiken, maar goede slotspray. Een silicone spray heb ik gebruikt en dat lijkt in dit geval goed uit te pakken.

    De baard van de sleutel inspuiten met silicone spray. De sleutel wat op en neer bewegen. Dit aantal keer herhalen.

  • 17 april 2021 om 20:10

    Bij mijn R1 heb ik het contactslot gedemonteerd.

    Zo ver uit elkaar gehaald ,MET de sleutel er in, dat je het complete binnenwerk ziet zitten.

    Dit zijn kleine plaatjes die door de sleutel vastgehouden worden.

    De plaatjes die naar buiten uitsteken zijn de oorzaak van het stroef gaan van het slot.

    De sleutel erin laten zitten en de plaatjes vlak slijpen met de rest.

    De sleutel er nu NIET uithalen omdat de plaatjes er dan uit schieten!!

    Als alles mooi glad is alles weer monteren.

    Op het werk na kost dit niks.?

  • 17 april 2021 om 20:20

    He Maurice, lijkt me een goeie oplossing. Alleen eens rustig kijken hóe het slot uit elkaar moet. Bedankt.

  • 18 april 2021 om 10:26

    Bij mijn R1 heb ik het contactslot gedemonteerd. Zo ver uit elkaar gehaald ,MET de sleutel er in, dat je het complete binnenwerk ziet zitten. Dit zijn kleine plaatjes die door de sleutel vastgehouden worden. De plaatjes die naar buiten uitsteken zijn de oorzaak van het stroef gaan van het slot. De sleutel erin laten zitten en de plaatjes vlak slijpen met de rest. De sleutel er nu NIET uithalen omdat de plaatjes er dan uit schieten!! Als alles mooi glad is alles weer monteren. Op het werk na kost dit niks.?

    Ja, zo heb ik het ook weleens gedaan. Voorzichtig doen idd! BEL anders even n paar motorsloperijen voor n slotje ( gaat meestal samen met tankdop, maar die kun/mag je meestal wel omruilen. Succes.

  • 18 april 2021 om 21:11

    De breekbouten,boutjes zonder kop,waar het contactslot mee vast zit kan je opdraaien door:

    Kroonplaat verwijderen om makkelijk bij de boutjes te komen.

    Klein gaatje in het midden van de bout boren waarna je een torxdopje in het gaatje slaat.

    Gaatje natuurlijk kleiner boren dan de dop.

    En dan los draaien.

    Je kan de bout ook met een centerpunt los tikken door uit het midden de centerpunt te plaatsen en met een hamer in de losdraai richting te slaan.

    Hoe ik het slot verder heb gedemonteerd weet ik niet meer.

    Was ook van een ander type motor.

    Succes!