• 22 februari 2023 om 12:15

    Effe lekker sleutelen ?

    Ha ha! Laat dat lekker maar weg! Sta meer te sleutelen aan mijn Tenere dan dat ik ermee gereden heb. Maar ik zal proberen er weer met frisse moed aan te beginnen.

  • 27 februari 2023 om 20:35

    wat ook nog kan, ik dat het membraam in de tweede carb is uitgedroogd  of gescheurd,of niet goed bevestigd dat zwarte rubbererren dinges

  • 28 februari 2023 om 23:55

    Ben je al begonnen aan de ex Rainer?

  • 1 maart 2023 om 16:23

    Ben je al begonnen aan de ex Rainer?

    Jazeker! Met al mijn sleutelervaring aan de 3AJ ligt de carburateur inmiddels met 35 minuten op de keukentafel.

    Alles even uit elkaar gehad, maar geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Ziet er allemaal keurig en schoon uit. (Sproeiers onder een vergrootglas bekeken.)

    Bij het demonteren van de carburateur wel een inlaatrubber in tweeën getrokken. Dus ondanks een eerdere test met remmenreiniger zijn deze nu toch wel verdacht.

    Van het weekend de carburateur weer even monteren (met nieuwe inlaatrubbers uiteraard) en dan maar eens verder zien.

  • 2 maart 2023 om 15:25

    Omdat het zonnetje zo lekker scheen, vandaag de Tenere weer netjes opgebouwd. De motor is dus nu voorzien van een nieuw uitlaatspruitstuk, nieuwe inlaatrubbers en een nagekeken en schoongemaakte carburateur.

    Het resultaat: same shit, different day!

    Bij gas loslaten blijft hij knallen in de uitlaat. En wederom reageert de luchtmengselschroef nauwelijks ergens op, totdat je ‘m werkelijk dichtdraait.

    Dus wie o wie heeft de gouden tip, want ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

    Update: ook nog even gereden zonder brandstofpomp en het vacuüm tbv de pomp op de inlaat afgedopt. Ook dit maakt geen verschil. (En ook nu reageert de luchtmengselschroef nergens op.)

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door Barbera.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door Barbera.
  • 3 maart 2023 om 09:31

    Luchtmengselschroef is een beetje een verwarrende term klinkt pietluttig maar is wel belangrijk om te begrijpen wat er gebeurt

    Bij een 4-takt regelt die schroef nl de brandstoftoevoer, het regelen van de luchtstroom hebben alleen 2-takts.

     

    Dus je luchtstroom van het stationair-circuit is constant daar kun je (on the fly) niets aan veranderen, sommige carburateurs hebben hiervoor een sproeier achter in de carb die je kunt vervangen.

    Daarnaast heb je de stationairsproeier die zuigt brandstof uit de vlotterbak en brengt deze voorin de carb samen met die luchtstroom.

    Omdat je de juiste lucht/brandstof verhouding wilt kun je door middel van de mengselschroef de brandstoftoevoer beperken (indraaien) of verhogen (uitdraaien)

    Aangezien jouw mengselschroef niets lijkt te doen is de maximale brandstoftoevoer dus niet voldoende voor een juist mengsel (te arm)

     

    Dus je hebt waarschijnlik een grotere stationairsproeier nodig