• 28 juli 2022 om 13:59

    Hi allen,

    Vanmorgen de motor gepakt om een stukje te touren, maar de knallen vlogen me om de oren. Bij gas loslaten geeft de motor een enorme knal in de uitlaat.

    In welke volgorde kan ik nu het beste op zoek naar de oorzaak? Waar zou ik naar kunnen kijken? Many thanks!

    Zonnige groeten, Barbera

  • 29 juli 2022 om 11:25

    Hoi Barbera,

    Grote kans dat het door -de aansluiting van- de carburateur of ontsteking komt.

    1)
    Je had op de sleuteldag een nieuwe noodstop/startknop gemonteerd, kijk even of die aansluitingen goed in elkaar zitten/door trillen geen sluiting kunnen maken.

    2)
    Probeer tijdens het rijden de noodstop eens paar keer aan en uit te zetten, als het dan dezelfde soort ‘poef-paf’ geeft zit er toch iets niet goed.

    3)
    Zie 1)

    4)
    Is de carburatore los en/of uit elkaar geweest, dan zou ik die er weer afhalen en alles opnieuw na lopen/aansluiten.

     

    Successss!

     

  • 30 juli 2022 om 10:25

    Hey Barbera,

    Wat het kan zijn hangt er van af wanneer de motor knalt. Als dat alleen is als je gas los laat en op de motor afremt is het waarschijnlijk een lekke uitlaat. Dit kun je testen door de motor te starten en dan de uitlaatdemper even dicht houden, dan hoor je meteen of hij lekt.

    Als hij ook minder goed loopt (bij het optrekken) dan kunnen het de punten zijn die Frank aan geeft. Als het alleen tijdens de overrun is dan kan het hooguit 1 membraan zijn op de carb (deze voorkomt het knallen in de uitlaat), want alle andere carb problemen geven andere symptomen.

    Met vriendelijke groet,

    Timon

  • 23 augustus 2022 om 14:57

    Én…doetiehetalweerrrr…?

  • 23 augustus 2022 om 16:08

    Of je stationairmengsel staat te arm. Schroefie indraaien en tellen hoeveel ie uitstond. Dan weer uitdraaien en 1 hele slag verder dan ie was.

    Pas op bij 8 hele slagen uit valt-ie eruit en dan ben je hem kwijt.

  • 24 augustus 2022 om 10:33

    controleer de inlaatrubbers

    inlaatrubber

  • 24 augustus 2022 om 15:45

    Als de inlaatrubbers lekken start-ie meestal niet astie warm is. Koud op de choke wel.

  • 24 augustus 2022 om 18:59

    Hi!

    Thanks voor alle suggesties.

    Het hele inlaat traject nagekeken, heb daar niets kunnen ontdekken. Laten lopen op een los tankje, zodat de brandstoftank er even af kon. Zo kon ik meer zien en de remmenreiniger er op los laten. Zonder enig resultaat.

    Wat ik wel gevonden heb is dat ik de uitlaat op de cilinder zelf vaster heb kunnen zetten. Beetje twijfelgeval of dat iets uitgemaakt heeft. Moet nog even proefrijden, maar vind ‘t iets te warm nu.

    En Frank, die startknop is uiteindelijk niet vervangen. De originele zit er nog steeds op. Het is bij kijken gebleven.

  • 27 augustus 2022 om 11:49

    Stationair mengsel ook aangepast. Heeft helaas ook niet het gewenste effect.

  • 5 september 2022 om 09:37

    ok maar loopt-ie wel goed? Dan lekker laten knallen.

  • 24 september 2022 om 13:49

    Kleine update (voor wie ik niet op het treffen heb gesproken).

    Mijn uitlaat bleek dus wel degelijk lek te zijn. Net achter de flens, dus het was in eerste instantie niet direct zichtbaar.

    Vandaag een geheel nieuwe bling bling variant ontvangen. (rvs) Zal vast prachtig staan op die ouwe plofbrommer.

    Heb alleen nog een leuke vraag, die uitlaatpakkingen hebben een vlakke kant en een wat bollere kant. Op welke manier dienen deze gemonteerd te worden? Vlakke kant richting de cilinder en de wat bollere kant richting uitlaat?

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
  • 25 september 2022 om 14:12

    Ik zou de bolle kant naar de cilinder doen maar ik denk dat het weinig uitmaakt. Gebruik wat uitlaat montage pasta om de ringen te plakken in de cilinderkop en doe kopervet op de draadeindjes en in de moertjes. Rot het niet vast. Na een keer warmrijden de boel KOUD natrekken.

    en laten weten of het nu ok is!!

  • 20 februari 2023 om 19:38

    Hernieuwde poging.

    Zoals jullie kunnen lezen heb ik vorig jaar nog een hagelnieuwe uitlaat gemonteerd. Helemaal chique de friemel, maar tot mijn grote frustratie heeft dit het probleem niet opgelost.

    Wat opvallend was bij het afstellen van de carburateur is dat de motor eigenlijk nergens op reageert. De stationairloop hoor je niet veranderen. Of de stelschroef nou een halve slag uit staat of 2,5 slag. Geen verschil.

    Op basis van bovenstaande constatering ben ik nu geneigd de carburateur eraf te halen en die te inspecteren, maar ik sta open voor suggesties, want ik ben eigenlijk beetje lost.

    Many thanks!

  • 20 februari 2023 om 23:17

    Hallo Barbara; ik zou de carburateur eraf halen. Vermoeden is dat de stationair sproeier verstopt is. Zoniet dat moet je alle interne kanaaltjes doorblazen of doorprikken.  Effe lekker sleutelen ?

  • 21 februari 2023 om 08:59

    2,5 slag uit is niet genoeg.