• 10 april 2023 om 13:50

    Hoi,

    Eerder ook wel eens gehad dat na een tijdje (maanden) stilstaan weer starten het stationaire toerental omhooggiert, maar na een paar KM rijden was het snel weer normaal.

    Nu na een rit van een paar uur echter blijft het toerental na een normale start zonder gas te geven oplopen naar 4000 toeren.

    Gashendel voelt normaal aan.

    Iemand tips/controle punten?

    Alvast bedankt, Floor

     

    • Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Floor.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Floor.
  • 11 april 2023 om 10:17

    Hangende choke?

  • 11 april 2023 om 20:07

    Ja chokepiefie even uit de carb trekken en insmeren.

  • 12 april 2023 om 15:00

    Vonden, inderdaad behoorlijk geoccideerd en zat vast.

    Insmeren met 15w40?
    Of WD40?
    Of kopervet?

  • 13 april 2023 om 00:17

    Preventie bij de winterstop van je motor!
    (Dit geldt niet alleen voor motoren van voor 2000!)
    1- Maak de carburateur leeg voor de winterstop.
    2- De tegenwoordige benzines, met ethanol, tasten bij de meeste motoren van voor 2000 veel materialen aan, zoals rubbers. Bovendien is die benzine corrosief.
    3- ook ontmengen deze benzines snel, al na 2 maanden stilstand kan er onderin de tank water zitten en kan sludge ontstaan. Dat komt door de ethanol, bij E10 (Euro 95) is dat beduidend erger dan bij E5 (Euro 98).
    4- De E-benzines zijn wel beter voor het milieu, maar slecht voor oudere motoren en winterstops.

    In mijn XT600z 3DS gebruik ik alleen nog Euro 98 – E5 (daarin zit 0-5% Ethanol, afhankelijk van het benzinemerk) en voor de winterstop kiep ik er nog een toevoeging bij die ontmenging tegengaat.

    Over je vraag over het insmeren: heeft geen zin want vetten lossen prima op in benzine. Je moet corrosie en sludgevorming tegengaan. Kopervet is alleen geschikt bij warmtegeleiding, zoals op de achterkant van remblokjes.

     

  • 21 mei 2023 om 13:51

    Loopt nu weer prima, bedankt voor de tips!

    1- Maak de carburateur leeg voor de winterstop – TopTip lijkt me

    In mijn XT600z 3DS gebruik ik alleen nog Euro 98 – E5 (daarin zit 0-5% Ethanol, afhankelijk van het benzinemerk) en voor de winterstop kiep ik er nog een toevoeging bij die ontmenging tegengaat.

    Ik tank ook alleen euro 98 (ook met de oto al is die wat moderner).

    Welke toevoeging gebuik je om ontmenging tegen te gaan?

     

  • 21 mei 2023 om 22:40

    Welke toevoeging gebuik je om ontmenging tegen te gaan?

    Putoline E10 Fuel Fighter

  • 1 juni 2023 om 22:03

    Welke toevoeging gebuik je om ontmenging tegen te gaan? Putoline E10 Fuel Fighter

    Goede tip! Ga ik ook eens proberen.

  • 3 juni 2023 om 13:45

    Welke toevoeging gebuik je om ontmenging tegen te gaan? Putoline E10 Fuel Fighter

    Goede tip! Ga ik ook eens proberen.

    Tis niet om te drinken hoor..

  • 3 juni 2023 om 16:06

    Tis niet om te drinken hoor..

    Misschien ga ik dan ook langer mee! 🤪