• 26 januari 2017 om 18:55

    Hoi, Kan iemand ons advies geven over de beste roadbook holder? We rijden nu met een klein groepje vooral met navigatie maar willen (natuurlijk) ook beginnen met roadbook tochten. Op internet kom je vooral Touratech en F2r tegen en ik benieuwd naar jullie ervaringen.

    Misschien kunnen we dan de Ad Ketelaars rit nog net halen

    alvast bedankt!

    Mark

  • 27 januari 2017 om 01:06

    Je kunt ook beginnen met een handbediende set. Als je dan het roadbook rijden leuk vindt kun je voor het luxe een electric kit aanschaffen. De afstandsmeter ( IMO) is wel handig om gemonteerd te hebben.

  • 27 januari 2017 om 10:08

    Ik heb zojuist mijn reserve Acerbis verkocht aan iemand die ook gaat beginnen (en binnenkort wel een keer mee rijdt met de club). Blijkbaar is Acerbis gestopt met de productie en zijn ze nieuw niet meer te vinden. Onze Zweedse connectie Auke leverde wel eens roadbooks van Biltema, maar op hun website kan ik ze ook niet meer vinden (leken ook verdacht veel op die van Acerbis, dus waarschijnlijk dezelfde producent). Auke woont tegenwoordig weer in NL, misschien heeft hij er nog een paar meegenomen.

    F2R heeft ook handmatige roadbookhouders, maar die kosten 95 euro. Dan zou ik liever meteen een elektrische kopen voor 225.

    Als je handig bent kun je er ook een zelf maken:

    https://oene.home.xs4all.nl/motorrijden/roadbookhouder/roadbookhouder_aluminium.htm

    Je kunt ook vragen of je er een kunt lenen van iemand hier. Mensen hebben vast wel een reserve liggen (ik dus niet meer). Dan kun je kijken of het wat is voor je investeert in een elektrische.

    Jos heeft wel gelijk dat je ook een goede afstandmeter moet hebben (eentje die je ook kunt terugdraaien voor het geval je verkeerd rijdt). Sommige fietstellers schijnen dat te kunnen en kosten niet veel geld. Ik heb zelf een Trailtech Vector, maar die wordt ook niet meer gemaakt zo te zien. Een echte ICO (of vergelijkbaar) die ze tijdens Dakar gebruiken kost 300 euro, maar is wel bulletproof.

    Ik rijd zelf met Touratech. Ooit 2ehands gekocht en voldoet prima voor een amateur als ik.

    edit: dit is dus niks, schermpje is veel te klein

    http://link.marktplaats.nl/m1120001092

    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 3 maanden geleden door Vincent.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 3 maanden geleden door Vincent.
  • 31 januari 2017 om 17:01

    Hallo Mark,

    ik heb nog een Fake Acerbis doosje. Maar daar hangt nog een stuur van de 660 eraan waar die niet van los te krijgen is. Die kun je voor een klein prijsje hebben. Probleem is, dat ik pas in Maart (Terschelling) weer in Nederland ben.

    Groeten Ekko

  • 3 februari 2017 om 16:02

    Bedankt Ekko. Als ik  in Maart nog steeds op zoek ben naar een Roadbookhouder kom ik bij je in de lucht.

    Groet  Mark

  • 17 februari 2017 om 12:46

    Handbediend is leuk in het begin, maar als je roadbookritten gaat rijden (zeker offroad), dan zal je al heel snel het gemak van een elektrische roadbookhouder gaan waarderen. Een goede kost overigens wel een paar centen.

    Die van Touratech zou ik links laten liggen. Met die open tandwieltjes veel te storingsgevoelig, als er stof en zand in komt ben je al snel klaar. Hoe ga je dat ding repareren tijdens een rit?

    De MD is een heel robuust en bewust simpel apparaat. Hij is heel erg doordacht gebouwd en ontwikkeld voor rallygebruik, ongeveer bomproof. Niet voor niets is het in de Dakar en aanverwante rallyes al vele jaren de absolute nummer 1 in gebruik. Het mooie is dat de aandrijving met 2 O-ringetjes gebeurt, en je het hele apparaat in seconden uit elkaar legt (en ook weer terug in elkaar!)  en de aandrijving repareert zonder gereedschap. Hij zit overigens in dezelfde prijscategorie als Touratech maar is wel stukken beter. Zelf gebruik ik de mijne al een jaar of 20 en op een keertje O-ringen vervangen na, nog nooit een probleem gehad.

    F2R is eigenlijk een beetje een namaak MD zover ik weet. Zelf geen ervaring mee.